GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 122938 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Ik denk dat die beweging wel (gecontroleerd) gemaakt had moeten worden. Nu is die beweging (zwenken, volgens de 'specialist') geeneens ingezet. De kraan beweegt meteen achterover bij belasting. Ze hebben meer van dit soort klussen gedaan, met dezelfde kranen en bakken... Zwaarder ook.


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Citaat van: warhamstr link=msg=1365291 date=1438638496
Ik denk dat die beweging wel (gecontroleerd) gemaakt had moeten worden. Ze hebben meer van dit soort klussen gedaan, met dezelfde kranen en bakken... Zwaarder ook.

Zeker!
Op dit forum is te zien hoe het wel had moeten gaan. Hier plaatst hetzelfde bedrijf op dezelfde wijze een brugdek in Alkmaar.
http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=174&t=34403

Maar goed, dan gaan we off-topic


dongkim

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Citaat van: DoubleB link=msg=1365292 date=1438638710
Zeker!
Op dit forum is te zien hoe het wel had moeten gaan. Hier plaatst hetzelfde bedrijf op dezelfde wijze een brugdek in Alkmaar.
http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=174&t=34403

Maar goed, dan gaan we off-topic
Dat is verreweg niet het zelfde als de klus in Alphen. Veel kleinere deeltjes en ook niet delen die met 2 kranen tegelijk getild werden.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: dongkim link=msg=1365294 date=1438642194
Dat is verreweg niet het zelfde als de klus in Alphen. Veel kleinere deeltjes en ook niet delen die met 2 kranen tegelijk getild werden.
Je kan even verder klikken dan je muis lang is....



dongkim

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Citaat van: jadjong link=msg=1365297 date=1438644488
Je kan even verder klikken dan je muis lang is....


Die kleine navigatieknopjes zie je mobiel makkelijk over het hoofd. Excuus.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Het grootste verschil is de totaal te liften massa van beide projecten, het werkprincipe is te vergelijken  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Die klus was zelfs 20t zwaarder ;)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
(In mijn woorden) Vanochtend op radio 1 een concurrent die aangaf waarom hij het anders had geoffreerd. Het gebruikte type kraan kan niet tegen scheefstand en moet horizontaal blijven. Zodra ponton iets kantelt springt de beveiliging er op en/of is de tandkransaandrijving niet meer in staat om de kraan te draaien. (Hier hoeft de oorzaak niet in te liggen.) De machinist kan dan niks meer doen om te corrigeren. Hij betwijfelde of de kraan wel gekeurd was voor dit soort werk. (En had een ergernis dat te vaak alleen naar hijstabellen zou worden gekeken en te weinig naar andere benodigde eigenschappen voor de klus.)

Hij had een kraan op rupsen geoffreerd met een zwaardere boom en aandrijving. Deze is (in zijn woorden) beter geschikt voor werken op een ponton.

Wat mij nog opviel is voor dat de grote kraan een constructie is gemaakt op de ponton om af te kunnen stempelen waarbij de stempel op of net buiten de rand van de ponton komt. Op de foto van de andere klus zijn de stempels ruim binnen de rand van de ponton.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: EMG Fotografie link=msg=1365055 date=1438612347
Video van voor de instorting. Zo zag alles er uit.

! No longer available
In seconde 12 is de constructie te zien die ik bedoel.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1365254 date=1438629980
Mobile kranen op een ponton is al een riskante onderneming en twee mobile kranen op twee pontons nog veel riskanter.
Dit soort kranen moet o.a. zoveel mogelijk waterpas blijven staan vanwege de tandkrans en terdege worden ge-zeevast.

Waarom voor die genoemde 178 ton geen drijvende bok ingehuurd. De bok Amsterdam doet ruim 300 ton en kan er gelet op de breedte zonder zijkasten bij de doorvaartbreedten bruggen 14 meter komen, ter plaatse zijkasten er aan en aan het werk.

 http://www.hebo-maritiemservice.nl/nl/materieel/hef-en-hijswerktuigen/drijvende-bok-amsterdam.html
Kan die bok ook de benodigde draai maken bij het plaatsen van het dek? Ik ging er van uit dat je daar geen bok zou kunnen krijgen, dat over land niet zou gaan en dat ze daarom voor de derde keus gegaan waren.

Citaat van: WHVE link=msg=1365271 date=1438633456
Bij bestudering van het filmpje moet je eens specifiek op de top van de giek van achterste kraan letten. Eerst zie je dat de klep rustig in de lucht 'bungelt' en langzaam naar rechts beweegt. Je hoort wel wat geluiden, maar ogenschijnlijk is er niets aan de hand. En dan ineens zie je een schok in de giek van de achterste kraan en daarna gaat alles heel snel. Het lijkt wel of een stempel het begeeft of dat een stempel door het ponton zakt.

Daarnaast vraag ik mij af of het de bedoeling was dat het brugdek ging draaien om de lengte-as. Het lijkt mij dat het plan was om de klep van het transportponton af te hijsen, om hangend in de telekranen de laatste meters af te leggen naar de landhoofden, om vervolgens neergelaten te worden? Daar is toch geen draai voor nodig?
Dat zijn ook mijn gedachten. Jammer dat we geen filmpje hebben van wat zich daar onder bij het contragewicht afspeelde.

Citaat van: Gilles link=msg=1365277 date=1438634204
Dat zie ik niet gebeuren. Wat ik zie is dat op het moment vlak voor het contragewicht los komt van de ponton waarop het brugdek is aangevoerd het achterste ponton al niet helemaal stabiel ligt (iets helt richting de huizen waar de kraan later op valt). Als dan het dek met gewichten loskomt maakt dat een zwiep en tikt de achterste kraan aan die daarop valt, waarna de voorste kraan in de val wordt meegenomen. Ik zie in ieder geval geen last uit de strop vallen van de voorste kraan voor de achterste kraan valt.

Ik denk dat mijn collega-onderzoekers dit filmpje in de komende weken nog heel vaak gaan terug kijken. Als onderzoeker kun je alleen maar heel blij zijn dat dit soort filmpjes bestaan...
Dan begrijp je mij verkeerd, ik doelde alleen op de oorzaak van het verschuiven van de voorste kraan. Dat is dus nadat de achterste kraan al omgevallen is. De voorste kraan had de pech dat het brugdek hem min of meer toevallig meesleurde.
Wat de instabiliteit van de last veroorzaakte is mij nog niet geheel duidelijk, al staan hierboven theorieën die wel hout snijden.