Kan die bok ook de benodigde draai maken bij het plaatsen van het dek? Ik ging er van uit dat je daar geen bok zou kunnen krijgen, dat over land niet zou gaan en dat ze daarom voor de derde keus gegaan waren.
De drijvende bok hoeft helemaal geen draai te maken. De ponton met de last er op dwars in het kanaal leggen, de last oppakken, de ponton weg en de bok met last naar de opening varen. De bok Amsterdam kan er makkelijk komen, door de eerdere bruggen (14m breed) etc. gestreken zonder zijkasten en ter plekke de zijkasten er weer aan en aan het werk.(N.B. Als de jib wordt afgelegd kan de Amsterdam ruim 330 ton hijsen en met de jib 300 ton.)
Als je toch met kranen en pontons wilt werken neem dan een rupskraan met een vakwerk giek, deugdelijk zeevast zetten, geen problemen met de tandkrans etc. Ponton van tevoren juist langsscheeps ballasten.
Het optuigen van een vakwerkgiek kost wel meer tijd dan de telescoopkraan, telescoop kranen zijn in feite bedoeld voor het snelle en hoge werk op het land waar ze redelijk waterpas kunnen worden gehouden.
Als je met telescoop kranen wil werken, werk dan van vanaf de brughoofden, al dan niet tijdelijk extra verstevigd.
Te land kun je de last redelijk in de hand houden met lijnen etc. maar als je vanaf een ponton werkt moet je de last in bedwang houden met staaldraden op behoorlijke lieren.
Het dwarsscheeps ballasten van een ponton gaat niet al te snel, je moet daarbij de nodige ervaring hebben en vooraf het rekenwerk ahv de beschikbare krommen hebben gedaan.