Ik denk dat het bij veel inzetten van de brandweer voorkomt dat er materieel ingezet wordt wat achteraf onnodig bleek te zijn. Waaronder de bekende "publieksstraaltjes" op een stenen gevel, terwijl het dak uitslaand is.
Als dit het niveau is hoe over de brandweer wordt gedacht ben ik geheel klaar met deze discussie.
Ik ben geneigd om je gelijk te geven Peter, maar goed.
Ik ben geen Brandweerkundige, ik heb ooit wel een 9.8 en een 9.9 voor respectievelijk scheikunde en natuurkunde gehaald en daar is van overgebleven dat door hoge temperaturen verbindingen kunnen breken en vaste materie broos kan worden.
Als ik dan mijn boerenonverstand ga samenvoegen met mijn schippersklompengevoel dan ga ik ervoor dat deze straaltjes zijn om te koelen zodat de gevel of het wat langer uit houdt of totzelfs gered kan worden van de vernietiging.
Nu over het eigenlijke onderwerp. Nee die kraan kan de liggende constructie nooit bergen, maar wel eens gehoord van een hefboomwerking? In de eerste uren wist men niet of er mensen in de gebouwen aanwezig waren, dus weet je ook niet welke middelen je precies nodig hebt. Maar ik kan je verzekeren als deze kraan ook maar 1% van het gewicht kan wegnemen om een gebouw toegankelijk te krijgen dat de kraan nuttig is.
Overigens ken ik heel wat kraanmachinisten die allen het eens zijn over 1 ding, zonder die kraan heb je niets heb je hem wel heb je een mogelijkheid. Ook de kraan hier is volgens hen ( en er zijn er bij met meer dan 25 jaar ervaring ) goed in staat om te ontlasten ( dus bewust gezegd is niet heffen ).
Eigenlijk wordt bij elk incident veel meer opgetrommeld dan later nodig blijkt. VB. bij de bijlmerramp kwamen er reddingsboten ter plaatse, en bij de gasexplosie in Den Haag 10 jaar geleden de luchtvaartinspectie. Beiden voorbeelden van dat men nog niet precies weet wat er nodig is, er wordt een scenario in werking gesteld.
Lekker weerwoord heb je zeg. Die kraan word altijd voor de sier ingezet, of verrot getrokken bij bergingsklussen waar de brandweer eigenlijk niet aan moet willen beginnen.
Geef eens een voorbeeld en ik geef je er tien waar hij wel degelijk nodig en goed ingezet is geweest.