ALPHEN AAN DEN RIJN – BSB Staalbouw, het bedrijf dat het brugdek heeft gerenoveerd en verantwoordelijk is voor het hijswerk rond de Koningin Julianabrug, heeft de hijsplannen van te voren niet laten beoordelen door een onafhankelijk instituut. Dat zal in de toekomst anders gaan. Jan Pesie, directeur van BSB Staalbouw, zegt dat in een interview met Studio Alphen. Hij wil benadrukken dat volgens hem het ongeluk niet was voorkomen als de hijsplannen van te voren wel waren gecontroleerd door een deskundige.
‘Wij zijn als opdrachtgever van de firma Peinemann eindverantwoordelijk voor het hijsgebeuren. Dat is heel naar en daar moet veel over uitgelegd worden’, vertelt Pesie. ‘Maar er is ook begrip voor dat wij daar minder invloed op hebben, behalve dat wij de plannen nog misschien wel veel kritischer hadden moeten bekijken dan we gedaan hebben’, vervolgt Pesie. ‘Aan de andere kant is het zo dat wij niet de expertise hebben om stabiliteits- en ballastberekeningen voor de pontons te controleren. Daar zegt men automatisch over: daar had je een gespecialiseerd bedrijf bij moeten halen. Dat is correct. Dus in die zin hebben wij als bedrijf gefaald.’
Op maandag 3 augustus ging het gruwelijk mis. Terwijl de voorbereidingen gaande waren om het brugdek in de Julianabrug te hijsen en het brugdek net vastgemaakt was aan de kranen, ging het fout. Door nog onbekende oorzaak vielen de twee kranen met het brugdek om en belandden bovenop huizen en winkels in de Hooftstraat in Alphen aan den Rijn. Pesie windt er geen doekjes om. ‘Ik wil het niet mooier maken dan het is. Ik heb daar gefaald. En dat moet zeker naar de toekomst toe beter’, erkent de directeur. ‘De les voor ons is dat wij naar de toekomst toe de plannen zullen opvragen en laten keuren door een onafhankelijke instantie die dat wel kan beoordelen.1. Mijn vermoeden is dat die ook niet de vinger op de zere plek had kunnen leggen om dit te voorkomen. Er is hier iets gebeurd wat niemand verwacht heeft en niemand voorzien heeft.
2.‘Hijsen vanaf ponton was verantwoord’
Nederlandse specialisten en deskundigen begonnen, op basis van het zien van de videobeelden, direct al met het analyseren van het ongeluk. Velen vinden het onverantwoord wat de aannemers hebben gedaan in Alphen. De kranen hadden in hun ogen nooit op pontons mogen staan, maar hadden op het vaste land moeten staan. Pesie is het daar niet mee eens.
‘Dat was in dit geval gewoonweg niet mogelijk.3. Daarnaast is het zo dat wij als bedrijven, BSB Staalbouw en Peinemann, iets meer dan een jaar geleden precies dezelfde manoeuvre hebben uitgehaald met vrijwel dezelfde kranen en een brugdek van hetzelfde gewicht. Die brug hebben we toen in Alkmaar over het Noord-Hollandskanaal gelegd. En dat is prima verlopen’, aldus Pesie.4. ‘Hier is iets gebeurd dat totaal niet voorzien is en waarvan we ook nog niet weten wat er gebeurd is.’
Onvoorstelbaar groot
‘Wat is hier aan de hand?! Wat een drama! Wat vinden we straks onder de puinhopen? En hoe is het met de twee kraandrijvers?’ Dat was het eerst wat Pesie dacht toen hij op zijn vakantieadres op de hoogte werd gesteld van het ongeluk en de videobeelden zag.
De opluchting was onvoorstelbaar groot toen duidelijk werd dat er geen menselijke slachtoffers waren. ‘Als er werkelijk waar een slachtoffer was gevallen, niet al was het er maar één, maar al was het er één, dan had het een veel traumatischer gebeuren geworden dan het nu is. Met alle respect, ik bedoel dit niet negatief, maar materiële schade is altijd oplosbaar.’
Op het moment van het ongeluk waren drie werknemers van BSB aanwezig bij de Julianabrug. Eén van hen heeft het ongeluk gezien. De drie medewerkers zijn inmiddels weer aan het werk. Met hen gaat het naar omstandigheden goed, meldt Pesie.
Tweet about this on Twitter 10 Share on Facebook 20 Share on LinkedIn 0 Email this to someoneShare on Google+ 0
Foto: Ron Hoenson (Alphenphoto
http://studioalphen.nl/nieuws/153950/aannemer-we-hadden-hijsplannen-julianabrug-moeten-laten-beoordelen.html1. Een ervaren scheepsbouwer kan het verschil tussen
vrijelijk aan de wandel gaan van de last en
in de hand houden van de last middels draden op lieren het oppakken van een relatief zware last middels twee hoge kranen vwb de invloed op de MG+ en daardoor de snelle verandering van de slagzij van de pontons heel eenvoudig uitleggen, daar zijn echt geen ingewikkelde stabiliteits en computerberekeningen voor nodig.
2.Twee onafhankelijke pontons zullen ieder met het oppakken van de last en zwenken van de telescoop kranen met de relatief zware gieken anders inzinken en anders slagzij maken. Dat betekent dat de ene en de andere kraan in deze hijsconfiguratie een ander gedeelte van de last moeten opnemen en dat bij een hoog aangrijpingspunt, vrijelijk over de breedte van het ponton bewegende last van 168 ton, dan moet je bij het werken vanaf pontons de horizontale verplaatsing van deze last wel in de hand kunnen houden middels draden op lieren.
Als zou zijn gewerkt met draden op lieren zou dat vergelijkbaar zijn geweest met het aan boord rijden van de last ondanks het hoge aangrijpingspunt van de last in de kranen.
3.Als je de uitgebreide fotoreportage van deze operatie bekijkt zijn er wel de nodige en belangrijke verschillen tussen die operatie en de operatie te Alphen te onderscheiden.