Rene,
Als ik goed ben ingelicht, staat de P voor pain oftewel dat het s.o. reageert op pijnprikkels. Met de komst van de nieuwe BLS richtlijnen worden binnen de EH geen pijnprikkels meer toegediend.
SEH zustertje,
Het EHBO boekje van mijn vader (1939) is nog bruikbaar als je weet welke doelstellingen men wil bereiken, Mijn vader liet iemand naar de dokter fietsen en ik laat iemand met een mobieltje 112 bellen.
In beide gevallen zorgen we dat er als de sote... deskundiger hulp komt.
PdR
Met de komst van de 24ste druk is de weg ingeslagen van het modulair onderwijs. De OK boekje omvat de leerstof van de basismodule. De inhoud komt in grote lijnen overeen met de vroegere "kernvaardigheden" of het "levensreddend handelen" van de brandweer.
Inmiddels is een een stroom van specifieke modules en lespakketten op gang gekomen. Wandelletsels, COPD, EH bij kinderen, EAD enz.
Het is geen kwestie van wel of niet snappen, maar het zoeken naar de ideale balans waarbij met een zo klein mogelijk aantal verschillende handelingen toch effectieve hulp verleend kan worden.
De gemiddelde EHV'er verleend niet dagelijks of wekelijks EH. Toch moet hij onder de stress van de situatie acuut hulp verlenen. Een vast patroon van een beperkt aantal efffectieve handelingen is dan de beste garantie dat de EHV'er op de hersenstam optimale hulp kan verlenen.
Als je het boekje doorpluist en de losse stukjes op de juiste manier op de tijdslijn legt dan blijkt het een logisch geheel te zijn.
Het OK boekje is op de eerste plaats een leerboek en de onderwerpen staan in de volgorde waarin ze worden aangeleerd.
Dat is handig voor de cursisten omdat we bladzijde voor bladzijde het boekje doorwerken.
Maar de volgorde van handelen tijdens een hulpverlening is heel anders.
Pas op bladzijde 78 leert de cursist hoe te handelen bij ernstig uitwendig bloedverlies. Op de zelfde bladzijde wordt in een kader benadrukt dat je eerst de ernstige bloeding moet stelpen en daarna pas de vitale functie controlewren en zo nodig veiligstellen.
Het moge ook duidelijk zijn dat je bij een slachtoffer, dat in brand staat (bladzijde 121), als een van de eerste dingen, de vlammen dooft.
Kanarie,
Het probleem zit hem vooral in de diep gewortelde overtuiging van veel EHV'ers dat het OK de status van wetgeving heeft. De EHV'er mag in de optiek van velen alleen hulpverlenen op de wijzes, en met de materialen, die in het OK boekje beschreven staan.
Een vooraanstaand arts in EHBO land zei ooit "Als je niets beter kunt bedenken, dan kun je altijd nog terugvallen op de basistechnieken uit het OK boekje".
En met de instelling is ook in de praktijk goed met het boekje te werken.
Overigens, hoeveel mensen waarderen chauffeurs die zich aan de letter van het lesboekje houden ?