Inmiddels hebben we voor- en tegenstanders van het kaartje gezien (wanneer is een kaartje goed, de één mist dit, de ander wil dat en de derde wil geen kaartje want die gelooft in een goed geheugen...). Inmiddels hebben we ook voor- en tegenstanders van de ABCDE-methodiek voor EHBO'ers gehoord. Dit alles in een scherpe discussie waarbij ik soms dacht: willen wij respect van burgers hebben terwijl we elkaar (als hulpverleners) maar nauwelijks respecteren?
Waar staan we nu? Zijn we wat wijzer geworden? Ik wel. Volgens mij is niet iedereen toe aan een verandering. Als we over DV 5 jaar terugkijken dan lachen we misschien om deze discussie, omdat alle hulpverleners in Nederland dan dezelfde taal spreken en de ABCDE-methodiek op hun niveau toepassen, met veel respect en waardering voor ieders kennis en kunde.
Ik geloof in vooruitgang en zal wat in mijn vermogen ligt doen om anderen vooruit te helpen in hun kennis en kunde m.b.t. eerste hulpverlening. Mooie uitdaging toch? We gaan niet vooruit als alle neuzen in verschillende richtingen wijzen.
Alles voor een betere hulpverlening aan onze patiënten/slachtoffers.
Als alle neuzen dezelfde kant op zouden kijken had deze discussie nooit plaatsgevonden.
Inderdaad net als bij de AED is er veel gevloekt in de "medische"kerk over leken eerstehulpverleners die dat nooit zouden kunnen begrijpen, laat staan een AED zouden kunnen en mogen bedienen. Hoe anders is het nu waar een AED gewoon aan de muur van de straat blijkt te hangen en in supermarkten en dat iedereen deze kan en mag bedienen.
Dat zelfde is nu gaande met de ABCDE en daaraan verwante protocollen.
De critici verguisen het idee, de veranderaars willen gebruiken het vanwege de bewezen en onderbouwde struktuur.
Waar het eigenlijk om gaat is dat bij elke verandering de geschiedenis laat zien dat "iets" er toch komt en dan uiteindelijk breed wordt geaccepteerd. Waar buitenlandse EHBO organisaties de ABCDE al jaren op elk hun eigen manier toepassen (FAI, EFR ed.) worden Nederlandse EHBO organisaties t.a.v. het gebruik van de ABCDE (zeer) zwaar verguist als Meduca, LPEV en andere stichtingen.
Organisatie als het OK en RK nemen kennelijk bewust de ABCDE niet op in hun opleidingen. Dat past ook niet in hun eigen visie en beleid om de doelgroep van laag-drempelige EHBO te kunnen bedienen.
Daar denken andere "moderne" EHBO organisties duidelijk anders over.
Dat roept de vraag op waarom de ABCDE ogenschijnlijk niet van de grond komt; het is domweg een combinatie van onbegrip door onbekendheid, onwil om te veranderen en/of het niet accepteren dat er andere werkwijzen bestaan als de ABCDE.
Acceptatie dat de ABCDE door de leek mag (!) wordt toegepast is voor een (medische) enkeling nog een stap te ver.