ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101487 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #210 Gepost op: 21 oktober 2014, 19:54:12
Citaat van: Willem D. link=msg=1303397 date=1413913629

Inderdaad net als bij de AED is er veel gevloekt in de "medische"kerk over leken eerstehulpverleners die dat nooit zouden kunnen begrijpen, laat staan een AED zouden kunnen en mogen bedienen. Hoe anders is het nu waar een AED gewoon aan de muur van de straat blijkt te hangen en in supermarkten en dat iedereen deze kan en mag bedienen.
Dat zelfde is nu gaande met de ABCDE en daaraan verwante protocollen.
De critici verguisen het idee, de veranderaars willen gebruiken het vanwege de bewezen en onderbouwde struktuur.

De defibrillatoren waarmee professionals werken is andere koek dan de huidige automatische klapkasten die aan de muur hangen in de supermarkt. Kortom een interventie die is aangepast om te kunnen worden toegepast door leken.

Citaat
Dat roept de vraag op waarom de ABCDE ogenschijnlijk niet van de grond komt; het is domweg een combinatie van onbegrip door onbekendheid, onwil om te veranderen en/of het niet accepteren dat er andere werkwijzen bestaan als de ABCDE.

Kortom; onbekend en onbekwaam, dus deze methodiek is niet geschikt voor personen met de huidige cursus.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #211 Gepost op: 22 oktober 2014, 01:32:06
Ik zie een dolende ABCDE- Don Quichot, Ridder van La Mancha door het Nederlandse vlakke land rijden en tegen Rode Kruis en Oranje Kruis getooide windmolens strijden....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #212 Gepost op: 22 oktober 2014, 17:28:55
Citaat van: -Joost- link=msg=1303400 date=1413914052
Kortom; onbekend en onbekwaam, dus deze methodiek is niet geschikt voor personen met de huidige cursus.
Als er al vele leken EHBO opleidingen en cursussen op deze aardkloot met de ABCDE zijn, waarom denk je dat de ABCDE uitgerekend in Nederland niet geschikt is voor leken?
Denk dat je meer moet kijken naar de doelgroepen die het OK en RK aanspreken, laagdrempelig en niet verder.
In deze standaard algemene EHBO cursussen kan het gezien hun karakter de ABCDE inderdaad niet zijn intrede doen.
Praat je over serieuze EHBO als bij grote evenementen en als er risico's zijn dan is de ABCDE weer ontbeerlijk, en daar voorzien het OK en RK niet of nauwelijks in.
Beide systemen kunnen wel prima naast elkaar bestaan. Je moet er wel open voor staan, willen en durven.
Helaas wordt in de leken EHBO alles op een grote hoop gegooid en is het acceptatieniveau van andere meningen en vernieuwende inzichten en methodieken helaas extreem bedroevend laag.

M.a.w. dus niet klagen dat alles jaar-in-jaar-uit hetzelfde blijft, het niveau van EHBO-ers te laag is en blijft, en dat alles steeds weer met een ander verpakking wordt gepresenteerd. Lood-om-oud-ijzer.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #213 Gepost op: 23 oktober 2014, 06:58:53
Citaat van: Willem D. link=msg=1303662 date=1413991735
Denk dat je meer moet kijken naar de doelgroepen die het OK en RK aanspreken, laagdrempelig en niet verder.
In deze standaard algemene EHBO cursussen kan het gezien hun karakter de ABCDE inderdaad niet zijn intrede doen.
Praat je over serieuze EHBO als bij grote evenementen en als er risico's zijn dan is de ABCDE weer ontbeerlijk, en daar voorzien het OK en RK niet of nauwelijks in.
BOEM! Nu val ik van mijn stoel...

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #214 Gepost op: 23 oktober 2014, 08:48:17
Citaat van: Willem D. link=msg=1303662 date=1413991735
Citaat van: Willem D. link=msg=1301028 date=1412885142
Moet alleen wel breed geaccepteerd gaan worden.

Ik denk dat dit elkaar nogal tegenspreekt, zonder de grote opleiders wordt dit niet breed gedragen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #215 Gepost op: 23 oktober 2014, 10:14:49
Citaat van: Lunatum link=msg=1303765 date=1414040333
BOEM! Nu val ik van mijn stoel...

Ik ook :D Blijkbaar hebben EHBO'ers bij het rode kruis en de EHBO-verenigingen geen niveau...

Persoonlijk ben ik voorstander van het ABCDE voor EHBO'ers. Maar dan wel EHBO'ers die veelvuldig ingezet worden op evenementen of EHBO'ers in een drukke BHV-organisatie. Voor de echt lekenhulpverlening zie ik geen meerwaarde, ik ben allang blij als zij goed kunnen reanimeren en alarmeren. Volgens mij zijn daar de basis EHBO-opleidingen van het OK en NRK op gebaseerd. De verdieping wordt wel degelijk aangeboden door diverse partijen zoals een LPEV, maar ook het Rode Kruis.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #216 Gepost op: 23 oktober 2014, 11:35:03
Ik lees nu al een tijdje mee hier en blijf me verbazen.
Bij de OK vereniging waar ik bij zit wordt de abcde methode inderdaad niet gebruikt. Maar dat heeft ook geen enkele zin. Wat ik veelal merk is dat zelfs het aanleggen van een verbandje wegzakt omdat het met 6 oefenavonden in het jaar niet genoeg bijhouden. En de inzetten waar wij bij zijn, die zijn zo kleinschalig als daar is iemand om een pleister vraagt is dat al een drukke dag. Kortom het heeft geen zin om de abcde methode aan te leren daar, het zakt alleen maar weg en zorgt voor verwarring.

Daarentegen bij het RK wordt er tijdens de oefenavonden wel veelal aandacht geschonken aan de abcde methode en er mee geoefend en gezien de grootschalige inzetten die daar gedaan worden gebruik je het ook meer. Al moet ik er wel bijzeggen daar zitten ook mensen met de evenemtenhulpervelingscursus/ verpleegkundige bij die het makkelijker maken om er mee te oefenen omdat ze er meer ervaring mee hebben.

Dit is puur wat ik vind uit eigen ervaring. Maar in het algemeen lijkt het mij niet slim de abcde methode overal maar willen te gaan gebruiken, nergens voor nodig. En als je hem wel wilt leren dat wordt het tijd voor een andere cursus/opleiding.

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #217 Gepost op: 23 oktober 2014, 16:00:38
Met verbazing en ergenis volg ik deze discussie.
Aangevoerde argumenten dat de ABCDE niet zouden passen in de leken EHBO zijn nergens op gebaseerd. Het is inderdaad pure onwil om te willen veranderen heb ik gemerkt.
ABCDE is niet exclusief voor medici!
Wat voor gefundeerde reden zou iemand mij kunnen geven om niet parallel bij een EHBO vereniging of bij een commerciele EHBO opleider niet bijvoorbeeld een cursus LPEV en in de andere zaal een cursus OK te geven.
Ik heb gezien mijn werk behoefte aan een deugdelijke EHBO cursus, niet aan die van het oranje kruis.
Heb de basis cursus LPEV gevolgd en dat is mij prima bevallen ondanks mijn VMBO opleiding.
Helder en duidelijk is mij de ABCDE uitgelegd en kan het nu ook goed toepassen. Als je het begrijpt werkt het als een trein en kan je goed inspelen op een ongevalssituatie
Ik beveel LPEV (ook de critici) van harte aan.

Mvg, Adrie Achterkamp,
Een enthousiast EHBO-er volgens LPEV
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #218 Gepost op: 23 oktober 2014, 18:54:52
Citaat van: Achterkamp link=msg=1303844 date=1414072838
Het is inderdaad pure onwil om te willen veranderen heb ik gemerkt.
ABCDE is niet exclusief voor medici!
Niemand heeft hier geschreven dat ABCDE exclusief voor medici is. Het is een beetje makkelijk om dit soort dingen in de mond te leggen van 'de medici'.

Wat voor gefundeerde reden zou iemand mij kunnen geven om niet parallel bij een EHBO vereniging of bij een commerciele EHBO opleider niet bijvoorbeeld een cursus LPEV en in de andere zaal een cursus OK te geven.
Ik houd je niet tegen. Ik denk ook dat voor een deel van de EHBO'ers ABCDE prima kan, waarbij ik dan met name denk aan de evenementenhulpverleners.

Ik beveel LPEV (ook de critici) van harte aan.
Ik heb het lesmateriaal een keer doorgebladerd en was niet enorm enthousiast over de inhoud. LPEV is niet echt een doorslaand succes in Nederland en ze hebben eerder op een onsmakelijke manier heel wat EHBO'ers geschoffeerd. Niet de manier om ABCDE aan de man te brengen.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #219 Gepost op: 24 oktober 2014, 17:52:17
Citaat van: Lunatum link=msg=1303880 date=1414083292
Ik heb het lesmateriaal een keer doorgebladerd en was niet enorm enthousiast over de inhoud. LPEV is niet echt een doorslaand succes in Nederland en ze hebben eerder op een onsmakelijke manier heel wat EHBO'ers geschoffeerd. Niet de manier om ABCDE aan de man te brengen.
Je geeft duidelijk een persoonlijke mening en vooral een zeer persoonlijke beleving weer.
De woorden/zinsdelen "schofferend", "onsmakelijk" en "niet de manier" geven daar blijk van.
Anderen kunnen het daar wellicht mee eens, anderen weer juist niet.
Daarmee is je bewering en beleving dus niet representatief te noemen voor de gehele EHBO markt, tenzij je duidelijk kan aantonen bijvoorbeeld middels een representatief marktonderzoek, dat je bovenstaande beweringen worden ondersteund.

De ABCDE is duidelijk in een opmars in Nederland en wordt nu langzamerhand edoch zeer schoorvoetend erkend als een vernieuwing en verbetering van het EHBO onderwijs.
Daar springen andere EHBO organisaties als Nedcert en LPEV op in. FAI, EFR ed. doen het al veel langer.
Tegen deze marktontwikkeling komt de gevestigde orde zichtbaar en onmiskenbaar (en ten onrechte) tegen in opstand, zoals mogen blijken uit de vele en soms (zeer) felle reacties op meningen en reacties van anderen die meer willen dan alleen het OK of daaraan gekoppelde EHBO opleidingen.
Laat het OK maar gewoon zichzelf blijven en zich blijven richtten op de standaard EHBO-er en laat andere EHBO organisaties zich bezighouden met EHBO opleidingen met ABCDE.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we