ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101488 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #240 Gepost op: 25 oktober 2014, 21:54:45
Citaat van: RAdeR link=msg=1304340 date=1414266545

..........
Moet je bijv. als ehbo-er pas beginnen met het stelpen van een fikse bloeding nadat je geconstateert hebt dat de ademweg vrij is en het slachtoffer grauw ziet en een ademhaling heeft van 18/min en bleek ziet?

..............

Ik heb de c-ABC(DE) geleerd: c staat voor de slagaderlijke bloedingen (valt me nu niet zo vlug in wat de exacte benaming was van c, maar vertaald slagaderlijke bloeding), die stelpen als 1e.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #241 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:02:27
Handeling wat je bijv. wel kan en mag uitvoeren is als iemand iets in de mondholte heeft zitten dit eruit kan pakken/eruit laat pakken door s.o. zelf zodat diegene niet stikt.

Maar als EHBO'er mag je dus geen ABC(DE) gebruiken volgens jou? Omdat wij niks kunnen om iemands leven ermee te redden?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #242 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:05:52
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1304342 date=1414266885

Ik heb de c-ABC(DE) geleerd: c staat voor de slagaderlijke bloedingen (valt me nu niet zo vlug in wat de exacte benaming was van c, maar vertaald slagaderlijke bloeding), die stelpen als 1e.

De kleine 'c' staat voor catastrofale bloedingen!

Misschien iets voor je zakkaartje?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #243 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:14:12
Bij mij staat de kleine c voor cervicaal. Als ik tijdens mijn SIGMA profcheck niet is zorg voor manuele fixatie van de cervicale wervelkolom bij een hoog energetisch ongevalsmechanisme mag ik door naar de herkansing.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #244 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:18:51
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1304344 date=1414267347
Handeling wat je bijv. wel kan en mag uitvoeren is als iemand iets in de mondholte heeft zitten dit eruit kan pakken/eruit laat pakken door s.o. zelf zodat diegene niet stikt.
En jij denkt dat een EHBO-er die niet bekend is met ABC dat niet doet of eerst iets anders gaat zitten doen?

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1304344 date=1414267347
Maar als EHBO'er mag je dus geen ABC(DE) gebruiken volgens jou? Omdat wij niks kunnen om iemands leven ermee te redden?
Als jij de indruk hebt dat ik dat beweerd heb, kan ik zeggen dat je mijn reactie niet goed gelezen dan wel begrepen hebt.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #245 Gepost op: 26 oktober 2014, 09:53:52
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1304342 date=1414266885

Uit welk boekje komt dit?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #246 Gepost op: 26 oktober 2014, 12:26:10
Citaat van: Vider link=msg=1304435 date=1414313632
Uit welk boekje komt dit?

Volgens mij staat er ergens in het OK boekje verstopt dat bij een reanimatie setting waarbij tevens spraken is van een zeer grote bloeding, amputatie bijvoorbeeld, je ook eerst snel op 1 of andere manier voor druk op die bloeding kunt uitvoeren (zal wel niet heel hard meer stromen zonder circulatie...) voordat of tegelijk dat je met de borstcompressies begint, waarschijnlijk omdat compressies toch niet effectief zijn als je het er gewoon ergens uit duwt. Maar een c-ABCDE wordt er niet genoemd en expliciet maken ze ook niet.

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #247 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:17:29
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1304462 date=1414322770
Volgens mij staat er ergens in het OK boekje verstopt dat bij een reanimatie setting waarbij tevens spraken is van een zeer grote bloeding, amputatie bijvoorbeeld, je ook eerst snel op 1 of andere manier voor druk op die bloeding kunt uitvoeren (zal wel niet heel hard meer stromen zonder circulatie...) voordat of tegelijk dat je met de borstcompressies begint, waarschijnlijk omdat compressies toch niet effectief zijn als je het er gewoon ergens uit duwt. Maar een c-ABCDE wordt er niet genoemd en expliciet maken ze ook niet.

Heerlijk, kan ik ook weer eens inhoudelijk reageren.  0098

Hoofdstuk 5 Shock op Blz. 66 van de 26e druk van het OK boekje .
"Groot bloedverlies kan leiden tot shock. Mede daarom moet u een actieve bloeding direct stoppen. Als het bloedverlies groot is, moet u eerst druk uitoefenen op de wond en daarna de ademhaling beoordelen."

Dus, bij grote bloeding mag / moet afgeweken worden van ABC(DE) volgens het OK.
En volgens mij heeft het OK tot nu toe nog de meeste EHBO'ers  opgeleid in Nederland en volgens deze eindtermen werken de meeste EHBO'ers nu nog. (Ik zeg niet dat dit dan ook meteen de beste opleiding is, maar wel dat veel vrijwilligers dit als basis hebben.

En nu s.v.p. niet reageren dat er beter opleidingen zijn of dat het OK de meeste mensen heeft opgeleid omdat ze jarenlang een monopolie positie hadden. Dit weet ik ook wel.
Het gaat mij er gewoon om dat veel mensen deze basis hebben.  98uiye
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #248 Gepost op: 28 oktober 2014, 00:27:35
Citaat van: Expert link=msg=1304345 date=1414267552
De kleine 'c' staat voor catastrofale bloedingen!

Misschien iets voor je zakkaartje?

de kleine c voorafgaand aan de ABCDE stond in de PHTLS altijd voor C-spine immobilisatie  ;)  zo zie je maar weer dat zefs ABCDE kaartje voor profs kunnen verschillen  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #249 Gepost op: 28 oktober 2014, 09:24:18
Citaat van: Theo link=msg=1304855 date=1414441049
Heerlijk, kan ik ook weer eens inhoudelijk reageren.  0098

Hoofdstuk 5 Shock op Blz. 66 van de 26e druk van het OK boekje .
"Groot bloedverlies kan leiden tot shock. Mede daarom moet u een actieve bloeding direct stoppen. Als het bloedverlies groot is, moet u eerst druk uitoefenen op de wond en daarna de ademhaling beoordelen."

Dus, bij grote bloeding mag / moet afgeweken worden van ABC(DE) volgens het OK.
En volgens mij heeft het OK tot nu toe nog de meeste EHBO'ers  opgeleid in Nederland en volgens deze eindtermen werken de meeste EHBO'ers nu nog. (Ik zeg niet dat dit dan ook meteen de beste opleiding is, maar wel dat veel vrijwilligers dit als basis hebben.

En nu s.v.p. niet reageren dat er beter opleidingen zijn of dat het OK de meeste mensen heeft opgeleid omdat ze jarenlang een monopolie positie hadden. Dit weet ik ook wel.
Het gaat mij er gewoon om dat veel mensen deze basis hebben.  98uiye

Yes dat stukje bedoelde ik. Had geen boek bij de hand dus kom het niet opzoeken. Blij dat mijn geheugen me niet in de steek gelaten heeft.