0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.
De kleine c voorafgaand aan de ABCDE stond in de PHTLS altijd voor C-spine immobilisatie. Zo zie je maar weer dat zefs ABCDE kaartje voor profs kunnen verschillen.
Dus eigenlijk ccABCDE of gewoon ABCDE en GBV.Gezond boerenverstand
Inderdaad. Ik zou zeggen.., pak iemand lekker bij zijn nek. Dan heb je het mooiste uitzicht terwijl het slachtoffer verbloeden is.
zucht, c-spine gaat voor ABC is een verouderd SOSA en PHTLS adagium waar Amerikaanse traumachirurgen zich aardig op verkeken hebben zo blijkt maar weer na een tiental jaren maar je veralgemeniseerd wel heel snel mijn citaat uit het inmiddels -verouderde- PHTLS boek.Evidence komt met de jaren
Heerlijk, kan ik ook weer eens inhoudelijk reageren. Hoofdstuk 5 Shock op Blz. 66 van de 26e druk van het OK boekje ."Groot bloedverlies kan leiden tot shock. Mede daarom moet u een actieve bloeding direct stoppen. Als het bloedverlies groot is, moet u eerst druk uitoefenen op de wond en daarna de ademhaling beoordelen."Dus, bij grote bloeding mag / moet afgeweken worden van ABC(DE) volgens het OK. En volgens mij heeft het OK tot nu toe nog de meeste EHBO'ers opgeleid in Nederland en volgens deze eindtermen werken de meeste EHBO'ers nu nog. (Ik zeg niet dat dit dan ook meteen de beste opleiding is, maar wel dat veel vrijwilligers dit als basis hebben.En nu s.v.p. niet reageren dat er beter opleidingen zijn of dat het OK de meeste mensen heeft opgeleid omdat ze jarenlang een monopolie positie hadden. Dit weet ik ook wel.Het gaat mij er gewoon om dat veel mensen deze basis hebben.
Persoonlijk vind ik de manier waarop soms gediscussieerd wordt niet altijd van professionaliteit getuigen. Terwijl het inhoudelijk een hele mooie discussie zou kunnen zijn
Ik zeg helemaal mee eens.