Ik ben sceptisch over ABCDE door leken, mede door een slechte ervaring die ik er mee heb. Om herkenhaarheid te voorkomen laat ik een aantal details weg. Die ervaring heb ik opgedaan toen ik nog maar een paar maanden vrijwiller voor het rode kruis was, en nog drijfnat achter mijn oren. Ik was daarna bijna gestopt bij het rode kruis, een paar gesprekken met mensen bij mijn afdeling over het voorval hebben me echter binnen de club gehouden.
Ik stond op mijn aller eerste grote inzet, en ik bedoel dan ook echt groot. Bezoekers in de honderduizendtallen, jong publiek veel risico op alcohol en drugs intoxicaties etc. Ik had 6 maanden mijn EHBO diploma en alleen kleine inzetten gedaan, dus enkels gekoeld, plijsters geplakt en wat mensen naar de SEH gestuurd om wat sneetjes te laten hechten. Geen spannende dingen dus.
Op deze inzet waren we met tientallen EHBO’ers en meerdere volwaardige ALS teams van EMS. Mijn partner (rode kruiser van een andere afdeling die ik niet kende) zou zeer goed en ervaren moeten zijn. Heel de ochtend kletste hij me de oren van de kop over wat hij allemaal al gedaan had als EHBO'er, wat ABCDE was, wat AMPLE, MIST, AVPU zijn, ik was onder de indruk!
Toen kregen we een melding, we gaan er heen en 3 minuten later zit ik om mijn knieën in de kots naast twee 15 jarige die zichzelf bewusteloos hebben gezopen. (kots was van die twee). Ik heb ze aangesproken, geen reactie, aangeschud, geen reactie, ademhaling gecontroleerd, rustig en regelmatig, en ze daarna in de stabiele zijligging gelegd. Waar mijn partner was op dat moment? Die stond aan de zijkant te bevriezen. Ik heb mijn slachtoffers moeten laten liggen om naar mijn partner te lopen, hem aan te schudden en te zeggen "zou je niet eens zorgen dat hier extra mensen en brancards heen komen?" Die ervaring heeft mij heel sceptisch gemaakt naar super-EHBO'ers die vooral graag opscheppen met hoe veel ze wel niet kunnen en weten.