ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101465 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #300 Gepost op: 7 augustus 2015, 13:31:18
Citaat van: Delta link=msg=1365801 date=1438853072
In diverse andere topics is dit onderwerp zijdelings aan bod gekomen. Ik wil een poging doen om de voors en tegens van ABCDE in de EHBO weer in een topic te vatten.

Korte samenvatting:
Voors:
Geeft structuur aan de benadering
Werkt volgens dezelfde principes als de beroeps
Kijkt breder dan wel/geen bewustzijn + wel/geen ademhaling

Tegens:
Ingewikkeld om goed aan te leren
Beperkte waarde in de overdracht
Leidt mogelijk af van niet-meetbare problemen voor de EHBOer

Wat kan er nu (globaal) gedaan en gemeten worden:
- A: Luchtwegcontrole, kinlift, jawthrust, CWK immobilisatie
- B: Tellen ademfrequentie (moeilijk!), meten saturatie (vele valkuilen!), zichtbare of subjectieve ademnood, mond op mond beademing
- C: Stoppen bloeding, kleur, pols tellen (vele valkuilen!), automatische bloeddrukmeting (nog meer valkuilen!!!), reanimatie
- D: AVPU score, glucosemeting (discutabel!)
- E: Meten temperatuur, kleine letsels verzorgen

Mijn persoonlijke mening: Het is al lastig zat om artsen en verpleegkundigen dit goed aan te leren. In de basis EHBO is er voor de ABCDE geen plek. In 'gevorderde EHBO' is het discutabel. In de B en de C zijn er bijna geen behandelingen mogelijk, en zowel de B als C interpretatie (als je daarover mag praten) is vreselijk ingewikkeld en vereist eigenlijk een basiskennis van de menselijke fysiologie op HBO niveau. Verpleegkundigen en anesthesiemedewerkers zijn hier bijna een jaar mee bezig om dit te leren. Er hangt namelijk wanneer de fysiologie verstoord raakt zo ontzettend veel samen in de ademhaling en de circulatie, dat is niet of nauwelijks in een EHBO cursus te vatten. Of een ABCDE-light cursus nu werkelijk toegevoegde waarde heeft betwijfel ik daarom. Het KISS principe geldt ook voor de EHBO!

Eigenlijk geef je zelf alle antwoorden al....

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #301 Gepost op: 7 augustus 2015, 13:33:42
Citaat van: Oma link=msg=1366026 date=1438946487
Zelfregulering in een sector zegt niet dat iedere organisatie actief in evenementenzorgaanbiederssector zichzelf moet reguleren. De gehele sector draagt de verantwoordelijk hiervoor, dat stelt ook dat Rode Kruis (evenementenzorgverleners in rode kruis uniform) en alle andere evenementenzorgaanbieders horen uit te dragen dat het "not done" is als andere evenementenzorgverleners wel kleding dragen wat niet te onderscheiden is van RAV kleding.

Daarnaast ligt ook een belangrijke rol bij de professionele verantwoordelijkheid van de verpleegkundigen en artsen die betrokken zijn bij deze zorgverlening. Zij zouden als geen ander de grenzen van hun mogelijkheden moeten aangeven en zich niet moeten laten verleiden tot handelingen c.q. zorgverlening buiten hun bekwaamheid. Helaas ontbreekt het hier nog wel eens aan en regelen allerlei managers zonder enige kennis van zaken de inzetten.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #302 Gepost op: 7 augustus 2015, 13:43:54
Citaat van: -Joost- link=msg=1366029 date=1438947222
Daarnaast ligt ook een belangrijke rol bij de professionele verantwoordelijkheid van de verpleegkundigen en artsen die betrokken zijn bij deze zorgverlening. Zij zouden als geen ander de grenzen van hun mogelijkheden moeten aangeven en zich niet moeten laten verleiden tot handelingen c.q. zorgverlening buiten hun bekwaamheid. Helaas ontbreekt het hier nog wel eens aan en regelen allerlei managers zonder enige kennis van zaken de inzetten.

Helemaal mee eens.

Een 68 jarige IC-verpleegkundige kan genieten van zijn pensioen en beetje bijklussen als "ALS-hulpverlener". Hij kan nog in BIG-register staan maar zal hem een rotzorg zijn als IGZ onderzoek gaat instellen of het tuchtcollege besluit hem door te halen.

De jongere nog actieve IC-verpleegkundige kan ook als ALS-hulpverlener bijklussen. Als er een piepjonge basisarts zonder enige klinische ervaring aanwezig is kan deze acteren als bevoegd opdrachtgever, desnoods om bijv. coniotomie uit te voeren. De verpleegkundige zelf moet bepalen of hij inderdaad iemand een QuickTrach in de strot wil drukken aangezien art. 35 BIG stelt onbekwaam maakt onbevoegd. Als ik mijn brood moet verdienen als IC verpleegkundige zou ik de opdracht weigeren.

De weigering op dergelijke cruciale momenten zegt dat je dan helemaal niet als evenementenzorgverlener die "ALS-zorg" kan leveren en de enige die wel dergelijke zorg kan en mag leveren is de Regionale Ambulance Voorziening.

helm

• Gast
Reactie #303 Gepost op: 7 augustus 2015, 13:50:36
Citaat van: Oma link=msg=1366032 date=1438947834
De weigering op dergelijke cruciale momenten zegt dat je dan helemaal niet als evenementenzorgverlener die "ALS-zorg" kan leveren en de enige die wel dergelijke zorg kan en mag leveren is de Regionale Ambulance Voorziening.

En als die nou ook een bedrijfstak "evenementenhulpverlening" opzetten, ben je in 1 keer van al die vage hulpverleners af.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #304 Gepost op: 7 augustus 2015, 13:58:45
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366036 date=1438948236
En als die nou ook een bedrijfstak "evenementenhulpverlening" opzetten, ben je in 1 keer van al die vage hulpverleners af.

Dan vraag je een RAV om een bedrijfstak op te richten dat een doodgeboren kindje is.

De organisator van een evenementen zal keuze maken op basis van economische motief, niet op basis van kwaliteit van de zorg.

Die vage bedrijfjes leveren ALS zorg voor een bos wortels, de gemeente is verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze zorg.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #305 Gepost op: 7 augustus 2015, 14:01:38
Citaat van: Oma link=msg=1366040 date=1438948725
Dan vraag je een RAV om een bedrijfstak op te richten dat een doodgeboren kindje is.

...............

Doodgeboren kindje? Gat in de markt: Ocean ambulancezorg: http://www.oceanbv.nu/

Werkt prima.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #306 Gepost op: 7 augustus 2015, 14:03:46
Als dan iedere wortel uit de bos zich aansluit bij www.kmhe.nl denk ik dat we al weer een stapje verder zijn.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #307 Gepost op: 7 augustus 2015, 14:30:49
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1366041 date=1438948898
Doodgeboren kindje? Gat in de markt: Ocean ambulancezorg: http://www.oceanbv.nu/

Werkt prima.

Nee werkt niet prima want er zijn nog steeds tientallen andere ALS bedrijfjes zoals ze in de rest van het topic beschreven worden. Als ik in noord Limburg een tentfeest organiseer kan ik gewoon de simpelste en goedkoopste kerel inhuren die zegt ALS zorg te leveren.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #308 Gepost op: 7 augustus 2015, 14:31:41
Citaat van: Rood123 link=msg=1366042 date=1438949026
Als dan iedere wortel uit de bos zich aansluit bij denk ik dat we al weer een stapje verder zijn.

Inderdaad, deze 7 bedrijven zullen hogere kostprijs hebben omdat ze geen ALS zorg kunnen aanbieden met een basisarts en wijkverpleegkundige.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1366041 date=1438948898

Werkt prima.

Dat ziet er inderdaad goed uit, echter gaat het wel om een evenementenzorgaanbieder met de visie een zo groot mogelijk gezondheidswinst te behalen.

Je gaat het bij aanbesteding niet redden tegen cowboys als de organisator de gezondheidswinst van haar bezoeker niets kan schelen en een evenement wil organiseren om financiele winst te halen.

helm

• Gast
Reactie #309 Gepost op: 7 augustus 2015, 14:35:46
Citaat van: Oma link=msg=1366046 date=1438950701
Je gaat het bij aanbesteding niet redden tegen cowboys als de organisator de gezondheidswinst van haar bezoeker niets kan schelen en een evenement wil organiseren om financiele winst te halen.

Dat is juist. Bij aanbesteding kijkt men naar de prijs niet naar de inhoud.
Goedkoop is duurkoop.