ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101530 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #310 Gepost op: 7 augustus 2015, 14:36:34
En toch krijgt Ocean steeds meer evenementen waar zij de EHBO/ALS zorg leveren
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #311 Gepost op: 7 augustus 2015, 14:56:31
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1366048 date=1438950994
En toch krijgt Ocean steeds meer evenementen waar zij de EHBO/ALS zorg leveren

Als gemeentelijke of provinciale overheid betrokken is bij organisatie of vanuit publiek belang subsidie geeft aan de organisator ligt het voor de hand dat je in die regio in zee gaat met dit bedrijf omdat het geheel in lijn ligt met de wens van organisator. Op Twitter staan een aantal evenementen waarbij het zelfs niet zo is dat de organisator winst moet maken omdat een aantal evenementen gewoon geld mag kosten.

Ir. Auditor geeft als voorbeeld een tentfeest. Als de organisator als doel heeft financiele winst te maken is ligt het voor de hand dat je baalt als een stekker als de vergunningverlener eist dat er evenementenhulpverlening aanwezig moet zijn, iedere euro die je daar aan moet besteden gaat van je winst af.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #312 Gepost op: 7 augustus 2015, 19:56:22
Citaat van: Oma link=msg=1366023 date=1438945579
Ik neem aan dat je niet zonder reden ALS team tussen aanhalingstekens plaatst.

Als bij de marathon een evenementenzorgaanbieder een paar extra verpleegkundigen (van afdeling interne en de diabetespoli) en een basisarts inhuurt, ze een groene broek en ambulancepolo geeft kan je ze doodleuk op de evenementenlocatie inzetten als "ALS team". De mensen die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit zijn ambtenaren op het gemeentehuis en de organisator van de marathon.

De RAV is in mijn optiek de enige die echt ALS-zorg kan en mag aanbieden maar zij mogen helemaal geen verpleegkundige inhuren omdat ze een zorgaanbieder zijn en gebonden zijn aan zware eisen. Zij kunnen alleen een bevoegde en bekwame ambulanceverpleegkundige inhuren.

Mijn probleem zit vooral in feit hoe ziet een politieman eigenlijk bij deze marathon of hij een echte ambulanceverpleegkundige aanspreekt of dat hij met de ingehuurde wijkverpleegkundige uit Nunspeet staat te overleggen of zelfs met een gewone EHBO-er die exact dezelfde kleding draagt of amper te onderscheiden kleding.

Buiten dat het voor professionele hulpverleningsdiensten een nogal vrijgevochten bende is is het voor het publiek ook amper duidelijk met wie je te maken hebt.

Niet voor niets is men in ambulancezorg bezig met een nieuw ambulanceuniform dat beschermd wordt met copyright etc. zie hieronder:

http://www.ambulanceblog.nl/ambulancekleding-beschermd-nu-tijd-voor-duidelijkheid-en-eenduidigheid/
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #313 Gepost op: 7 augustus 2015, 22:45:30
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366036 date=1438948236
En als die nou ook een bedrijfstak "evenementenhulpverlening" opzetten, ben je in 1 keer van al die vage hulpverleners af.

Die zijn er toch al, zoals MAI en Dutch Medical Services?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #314 Gepost op: 7 augustus 2015, 22:47:04
Citaat van: Rood123 link=msg=1366042 date=1438949026
Als dan iedere wortel uit de bos zich aansluit bij www.kmhe.nl denk ik dat we al weer een stapje verder zijn.

Is toch opgericht door een commerciële evenementenhulpverlener?

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #315 Gepost op: 7 augustus 2015, 22:58:26
Deze discussie is deels op een ander board al gevoerd bij de EHBO'er die op een evenement de CWK aldanniet gaat controleren en eventueel vrijgeeft...toen kwamen we er niet helemaal uit

Mijn standpunt sluit wel aan bij wat Oma zegt. De 68 jarige IC'er of oud ambu pleeg die miljoenen handelingen heeft verricht kan op (grote) evenementen van onschatbare waarde zijn. De in dit voorbeeld geschetste basisarts die hetzelfde uniform draagt en theoretisch goed is opgeleid, kan van mindere waarde zijn dan we allemaal zouden willen. En dan is de vraag of diegene zijn/haar eigen grens bewaakt of zichzelf niet onder of overschat...

ik blijf het hele fenomeen linke soep vinden, het is fantastisch dat het er is, en we moeten er allemaal heel blij mee zijn maar het is van enorm veel randvoorwaarden en omstandigheden afhankelijk of het ook daadwerkelijk meerwaarde heeft. Overigens werd er ergens genoemd: je moet EHBO er worden omdat je dit leuk vind, dat is absoluut waar, maar ik wil ook profvoetballer worden omdat me dat heel leuk lijkt. Die kans van slagen is voor mij niet zo heel groot ;) Het is niet voor iedereen weggelegd om een adequate EHBO'er te zijn, wat dus ook niet betekend dat je voor elk evenement even geschikt bent zeg maar.

Vorige keer kreeg ik een corrigerend tikje wegens een gebrek aan nuance, hoop dat ik hier niemand mee voor de schenen schop, maar denk dat we allemaal wel beetje hetzelfde denken over dit soort topics

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #316 Gepost op: 7 augustus 2015, 23:00:51
Citaat van: robin89 link=msg=1366128 date=1438981106
Deze discussie is deels op een ander board al gevoerd bij de EHBO'er die op een evenement de CWK aldanniet gaat controleren en eventueel vrijgeeft...toen kwamen we er niet helemaal uit

Mijn standpunt sluit wel aan bij wat Oma zegt. De 68 jarige IC'er of oud ambu pleeg die miljoenen handelingen heeft verricht kan op (grote) evenementen van onschatbare waarde zijn. De in dit voorbeeld geschetste basisarts die hetzelfde uniform draagt en theoretisch goed is opgeleid, kan van mindere waarde zijn dan we allemaal zouden willen. En dan is de vraag of diegene zijn/haar eigen grens bewaakt of zichzelf niet onder of overschat...

ik blijf het hele fenomeen linke soep vinden, het is fantastisch dat het er is, en we moeten er allemaal heel blij mee zijn maar het is van enorm veel randvoorwaarden en omstandigheden afhankelijk of het ook daadwerkelijk meerwaarde heeft. Overigens werd er ergens genoemd: je moet EHBO er worden omdat je dit leuk vind, dat is absoluut waar, maar ik wil ook profvoetballer worden omdat me dat heel leuk lijkt. Die kans van slagen is voor mij niet zo heel groot ;) Het is niet voor iedereen weggelegd om een adequate EHBO'er te zijn, wat dus ook niet betekend dat je voor elk evenement even geschikt bent zeg maar.

Vorige keer kreeg ik een corrigerend tikje wegens een gebrek aan nuance, hoop dat ik hier niemand mee voor de schenen schop, maar denk dat we allemaal wel beetje hetzelfde denken over dit soort topics

O0 ;)

Ambubroeder

• Forum gebruiker
Reactie #317 Gepost op: 7 augustus 2015, 23:01:17
Overigens, even terugkomend op de ABCDE methodiek.

Ik rond dus nu mijn opleiding tot SEH verpleegkundige af en ben tijdens de opleiding helemaal doodgegooid met de ABCDE methodiek. Ik vind het niet altijd van toepassing op elke patiënt, het heeft niet altijd meerwaarde, maar heb toch ook wel dagelijks patiënten waarbij ik de ABCDE methodiek heel prettig vind om er zeker van te zijn dat er niks gemist wordt. Ik ben er dus voorstander van, al baal ik soms van de verschillende betekenissen van de letters na de E

Ambubroeder

• Forum gebruiker
Reactie #318 Gepost op: 7 augustus 2015, 23:01:36
Citaat van: RemRoof link=msg=1366129 date=1438981251
O0 ;)

haha, leerlingen leren snel hè ;)

M.Reijnen

• Chauffeur HAP & Nederlandse Transplantatie Stichting
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #319 Gepost op: 9 augustus 2015, 14:24:14
Een reactie van iemand die inmiddels 20 jaar in de EHBO wereld meedraait.

Met belangstelling heb ik alle reactie gelezen en heeft me ook aan het denken gezet.

Eigenlijk moet ik toegeven dat ik er veel in herken. Maar een EHBO is over het algemeen iemand die dit in zijn/haar vrije tijd doet en daar een aantal avonden per jaar voor opoffert. Daar mag je niet van verwachten dat die op het besproken niveau mee kan draaien. Alleen al simpelweg omdat deze daar veel te weinig in oefenen om zich dergelijke technieken eigen te kunnen maken. En waarschijnlijk wil het overgrote deel van de EHBO-er dit niet eens. Niet iedere EHBO-er is ook een bevlogen EHBO-er. Dat zijn er maar erg weinig.

Naar mijn bescheidde mening komt het verlangen vanuit de EHBO-er meer voort uit de behoefte voor een stukje erkenning. Simpelweg omdat hij/zij bij een inzet vaak net de angst overwonnen heeft om te gaan handelen.  En dan zijn er helaas een aantal mensen in de ambulancewereld die die EHBO-er als een stuk vuil aan de kant schuiven als die ter plaatsen aankomen. En als je net je angsten overwonnen hebt, omdat je nu eenmaal niet die professional bent en maar een paar keer per jaar mag/kan oefenen, is dat geen prettige ervaring.

Nu snap ik ook dat bij een spoedgeval de ambu verpleegkundige absoluut geen tijd heeft om de EHBO-er even over de bol te aaien. Maar soms is een vriendelijk woord ook voldoende. Want de volgende keer komt die dezelfde ambu-verpleegkundige dezelfde EHBO-er toevallig wel weer tegen bij een reanimatieoproep en dan wordt er van hem/haar verwacht dat er voor de duur die nodig is samengewerkt wordt. En dat botst met de eerder "negatieve" opgedane ervaring met die ambu verpleegkundige. Eerst oud vuil om vervolgens daarna wel serieus genomen te worden.

Als ik naar mijzelf kijk dan moet ik ook toegeven dat ik in het verleden het gevoel had dat je graag beter zou willen communiceren met de ambu verpleegkundige als je als EHBO-er een inzet tijdens een evenement hebt of toevallig net wat eerder bij een ongeval ter plaatsen bent. Want er zijn lang niet altijd getuigen van de gebeurtenis.
Daarvoor heb ik in het verleden ook een training gevolgd bij het LPEV om thuis te raken in het ABCDE en andere protocollen. Vanuit de opleidingsinstellingen wordt het gebracht als of het heel belangrijk is voor de EHBO-er. Maar na al die jaren moet ik tot de conclusie komen dat ik het nooit nodig gehad heb. Het lijkt mij dan ook niet zinvol om het te leren.

Dus mijn mening is dat het geen nut heeft om een EHBO-er naar dat niveau te brengen. Al is het maar simpelweg omdat ze het nooit vast kunnen houden. En een andere punt is dat er ook nog al wat verschil zit onder de kaderinstructeurs voor de EHBO wereld. Zijn zeker geen professionals.

Een betere voorlichting naar de EHBO-er over hoe de professionele wereld hier tegenaan kijkt en waarom het vanuit hun optiek niet zinvol is zal mogelijk meer begrip opleveren in de EHBO wereld.

Een andere optie is:

Ik heb een tijdje als vrijwilliger bij een team gezeten waar we opgeleid werden tot First-Responder om eerste hulp te verlenen bij sporten met een kans op hoog energetisch letsel als het mis gaat. Sporten waarbij een motorblok betrokken is  of die erg hard kunnen gaan. Maar daar trainde we ieder week, kregen les van mensen uit de professionele wereld, en moesten we periodiek proeven van bekwaamheid afleggen. We werkte tijdens een inzet altijd onder direct toezicht van een arts en/of verpleegkundige. Onze handeling bestonden uit het ondersteunen van de professional en gezamenlijk het transport voorbereiden en uitvoeren naar een punt waar de overdracht aan de ambulance plaats kon vinden.

Maar dat is een heel ander niveau van opleiden en oefenen dan dat een EHBO-er ooit zal doen. En daar vind ik het wel zinvol omdat je daar de arts of verpleegkundige moet ondersteunen. Als is het maar om te begrijpen wat die doet en op de correcte wijze te kunnen ondersteunen. En misschien moeten ze daar eens kijken of die mensen met die vaardigheden niet geregistreerd kunnen worden zodat het handelen ook onder hetzelfde toezicht komt te staan.

Ik ben wel van mening dat de EHBO-er wel meer gebruikt zou kunnen worden. O.a. bij grootschalige gebeurtenissen/rampen. Al is het maar voor hand en span diensten of om bij het slachtoffer blijven om deze gerust te stellen. En dat hoeft mijn in ziens niet alleen een rol te zijn voor het Rode Kruis maar kan ook prima met de lokale EHBO verenigingen.  Dat zou voor de EHBO-er al een groot gevoel van erkenning geven. Het zijn tenslotte mensen die een deel van hun vrije tijd opofferen om de medemens te kunnen helpen in geval van nood.

En dan spelen die protocollen helemaal geen rol meer.