Overigens, de vraag is hoe kom je zonder op te vallen en ongemerkt met een dergelijk zwaar wapen en het getoonde arsenaal aan kogels in de trein en vervolgens in dat toilet.
Aangezien de trein in de Schengen-zone rijdt en deze niet verlaat, is er geen bagage- of identiteitscontrole bij het instappen. Je kan dus gewoon al je bagage aan boord meenemen en daar stockeren. De stockage gebeurt trouwens voornamelijk in rekken aan de uiteinden van de compartimenten, vlak bij het toilet. Dat een Noord-Afrikaan in Brussel opstapt en daar mogelijk ook aan een wapen is geraakt, is ook helemaal niet vreemd.
Volgens berichten in de media gaan de Fransen met de Belgen overleggen over de veiligheid in de Thalys. Zou Nederland dan ook niet moeten aanschuiven ?
Zou dit incident niet kunnen voorkomen in andere treinen ?
Is een dergelijke trein o.a. gelet op de lengte wel "intern" te beveiligen en hoe zou dat in de praktijk moeten gebeuren ?
Of komen er poortjes zoals op de luchthavens op alle stations ?
Dit systeem bestaat nu al bij de Eurostar-treinen die naar het Verenigd Koninkrijk rijden. Te Brussel is er een bagage- en identiteitscontrole zoals op luchthavens en de terminal waar de trein staat te wachten, is beveiligd en fysiek afgescheiden van de rest van het station. Treinen worden voorafgaandelijk in een beveiligde onderhoudsloods gescreend en dienen dan in één non-stop beweging naar de beveiligde terminal te rijden waar de reizigers vervolgens opstappen. Tijdens de rit gaat het non-stop naar de volgende terminal in Rijsel. Eurostar-treinen die van elders komen (waar deze beveiliging niet bestaat), worden dan in Brussel volledig gescreend en de passagiers en hun bagage dienen de trein te verlaten en alsnog te worden gecontroleerd, alsof ze in Brussel hun reis aanvangen.