Ambulancezorg en CBRN inzet

Auteur Topic: Ambulancezorg en CBRN inzet  (gelezen 27409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 23 augustus 2015, 19:58:18
Ik ga deze discussie staken. Deze discussie is volstrekt zinloos zolang nog steeds woorden verdraaid worden.

helm

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 23 augustus 2015, 19:58:46
Citaat van: Oma link=msg=1368430 date=1440352333
Je hoeft mij ook geen dienst te bewijzen, je post op een openbaar forum misschien zijn er wel meer mensen die met interesse dat rapport willen lezen waardoor ze weten of je stelling klopt of gewoon verzonnen is omdat je je vreselijk stoort aan mij.

Zeker, kijk maar eens bovenaan de pagina hoeveel mensen (die niet posten) geïnteresseerd meelezen. En ik ben inderdaad 1 van degene die ook benieuwd is naar je rapport Peter71.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 23 augustus 2015, 20:00:05
Citaat van: Peter71 link=msg=1368337 date=1440320879
Ik ga dat hier niet uitleggen, dat is volstrekt zinloos als men constant blijft vergelijken met het buitenland. Ik denk dat jij erg goed weet hoe het hier geregeld is in nederland, ga dat eens bedenken ik ga niet alles voorkouwen

Bij deze een dankwoord aan Red om de treinramp in Wetteren op te rakelen. Het is een treffend voorbeeld.
Deze trein was vertrokken in rangeerstation Kijfhoek (tussen Barendrecht en Zwijndrecht) en had als eindbestemming Dow Chemicals in Terneuzen. Zowel het start- als eindpunt liggen in Nederland. Blijkbaar liggen onze sporen er beter bij dan de wegen want de Nederlandse machinist reed meer dan 2 keer sneller dan toegestaan. Of zou hij op de Nederlands sporen ook harder gedurfd hebben? In dat geval was het niet ondenkbaar dat deze ramp zich voltrok op Nederlands grondgebied.
Jij laat doorschijnen dat we in Nederland bij de brandweer de zaakjes goed op orde hebben. Is dat ook zo voor gaspakkenteams? Zoals eerder aangegeven, de trein was op weg naar Dow Chemicals in Terneuzen.
In Zeeland zijn er sinds kort slechts 2 gaspakkenteams meer. Eentje in Goes en eentje in Sas van Gent. Het team in Terneuzen heeft zichzelf kort geleden opgeheven. Klopt het dat een gaspakkenteam pas ingezet kan worden indien het back-upteam aanwezig is? Als dit scenario zich ooit voordoet in de kanaalzone Gent-Terneuzen, aan Nederlandse zijde, weet ik al wat zal gebeuren: men zal (wederom) uit noodzaak bij de Belgen komen aankloppen, zowel de rode als de witte kolom.

We hebben in Nederland onze zaakjes goed op orde. Op papier. En we komen vaak goed weg.

Daarnaast getuigt het pas van een tunnelvisie/oogkleppenmentaliteit als je NIET naar een ander kijkt en niet daaruit probeert te leren en implementeren.

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 23 augustus 2015, 20:10:58
Citaat van: Peter71 link=msg=1368431 date=1440352698
Ik ga deze discussie staken. Deze discussie is volstrekt zinloos zolang nog steeds woorden verdraaid worden.

Dit soort uitspraken heb ik de laatste tijd hier al vaker gezien. Als het te heet onder de voeten wordt (lees: er wordt gevraagd om duiding/bewijs/bronvermelding) verdwijnen ze jankend met de staart tussen de benen.

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #24 Gepost op: 23 augustus 2015, 20:19:06
Citaat van: Loekie link=msg=1368433 date=1440352805

Jij laat doorschijnen dat we in Nederland bij de brandweer de zaakjes goed op orde hebben. Is dat ook zo voor gaspakkenteams? Zoals eerder aangegeven, de trein was op weg naar Dow Chemicals in Terneuzen.
In Zeeland zijn er sinds kort slechts 2 gaspakkenteams meer. Eentje in Goes en eentje in Sas van Gent. Het team in Terneuzen heeft zichzelf kort geleden opgeheven. Klopt het dat een gaspakkenteam pas ingezet kan worden indien het back-upteam aanwezig is? Als dit scenario zich ooit voordoet in de kanaalzone Gent-Terneuzen, aan Nederlandse zijde, weet ik al wat zal gebeuren: men zal (wederom) uit noodzaak bij de Belgen komen aankloppen, zowel de rode als de witte kolom.

We hebben in Nederland onze zaakjes goed op orde. Op papier. En we komen vaak goed weg.

Daarnaast getuigt het pas van een tunnelvisie/oogkleppenmentaliteit als je NIET naar een ander kijkt en niet daaruit probeert te leren en implementeren.

In Zeeland hebben we nog twee gaspakkenteams, in Middelburg en Sas van Gent.
Terneuzen heeft zich zelf niet opgeheven maar dat is door maatwerk zo gekomen, het gaspakkenteam van Terneuzen is van de uitruk gegaan omdat zij zich niet konden vinden in het beleid dat de VRZ uitvoerd en commissie Maarwerk voor ogen heeft.

Ik hoop dat een incident net als in Wetteren zich nooit voor gaat doen, want na uitvoering maatwerk denk ik niet dat de hulpverlening net zo adequaat is als voor de invoering.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2015, 20:28:34
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1368437 date=1440353946
Terneuzen heeft zich zelf niet opgeheven maar dat is door maatwerk zo gekomen, het gaspakkenteam van Terneuzen is van de uitruk gegaan omdat zij zich niet konden vinden in het beleid dat de VRZ uitvoerd en commissie Maarwerk voor ogen heeft.

Ik hoop dat een incident net als in Wetteren zich nooit voor gaat doen, want na uitvoering maatwerk denk ik niet dat de hulpverlening net zo adequaat is als voor de invoering.

Dit is een pijnlijke conclusie. Wellicht is deze conclusie wel te vertalen naar active/spree shootings, zelfmoordaanslagen, een klapper in de Botlek (met iets minder ton dan in China, anders is het helemaal niet te overzien :|) etc. etc. Zoals Loekie aangeeft is het op papier geregeld...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2015, 20:32:33
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1368437 date=1440353946

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/veiligheid-kanaalzone-in-geding-1.4922969
Van uitruk gegaan, zichzelf opgeheven, ... Wat mij betreft is dat hetzelfde. Het klopt inderdaad dat de VRZ dit sowieso van plan was maar men heeft de "eer" aan zichzelf gehouden.
Blijkbaar ben ik verkeerd geïnformeerd en bevindt het tweede team zich in Middelburg. Bedankt voor de correctie. Qua aanrijtijd zal dat ongeveer hetzelfde zijn.
Klopt mijn stelling dat een gaspakkenteam pas ingezet mag worden indien het back-upteam ter plaatse is?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2015, 20:51:35
Citaat van: Loekie link=msg=1368442 date=1440355249
Zullen we dan vanaf nu O2 of zuurstof ook medicinale O2/zuurstof gaan noemen? Met het eerste lassen ze namelijk.  ;)

Ademlucht is in weze samengeperste lucht oftewel perslucht. Alleen is het op papier wat zuiverder (en vooral duurder).  ::) Ik denk dat in België zowat iedere brandweerman of duiker het perslucht noemt. Maar ja, dat zijn de Belgen natuurlijk.

Ik ben er eerder vandaag op aangesproken. De term perslucht gebruiken zou demonstreren dat ik een totale onbenul ben op dit terrein. Ik heb te lang in een Nederlands ziekenhuis gewerkt waar ze persluchtaansluitingen met opschrift "perslucht" hebben. Peter71, een brandweerinstructeur, heeft mij vandaag geleerd dat het is om banden op te pompen.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 23 augustus 2015, 23:48:34
Citaat van: Peter71 link=msg=1368306 date=1440313781

Deze reacties geven goed weer waarom het maar goed is dat we allemaal ons eigen dingen blijven doen. Het geeft aan dat Oma ook totaal geen benul heeft waarover ze het heeft. Zij totaal niet weet hoe de inzet rond gevaarlijke stoffen in zijn werk gaat. Totaal niet weet hoe het is om in een chemie of gaspak te werken. En als je een paramedic al perslucht om wilt laten hangen is het wel heel bedroevend gesteld. Ik denk dat onze paramedic beter af zal zijn met ademlucht. Perslucht is enkel geschikt om luchtdrukgereedschap te laten werken of een band op te pompen. ::) 998765

De term ademlucht is niet zo heel oud, in de jaren 80-90 werd er vaker perslucht als benaming gebruikt dan het latere ademlucht.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 24 augustus 2015, 00:02:51
Citaat van: Peter71 link=msg=1368431 date=1440352698

ach deze houding herken ik uit andere discussie mbt de LPEV.......
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod