Ik noem dat trots zijn op middelmatigheid, omdat complexe beknelling zelden voorkomt en in 17 jaar maar een persoon de pijp uit is gegaan is alles prima geregeld. Ik hou wel van brandweermensen die rekening houden met feit dat je morgen weer bij een complexe beknelling ter plaatse kan komen. Het streven moet dan zijn dat je gaat nadenken en met je ploeg voldoende hebt getraind waardoor het slachtoffer deze keer een hogere kans op overleven heeft.
Het is vreemd als ambulancediensten wel streven om mensen die dreigen te verbloeden betere kans te bieden (bijv. door TXA in LPA op te nemen), het Nederlandse MMT druk is geweest om prehospitale transfusie in te voeren maar de brandweer alles bij het oude laat. Ik kan je zo wel vertellen dat mensen die baat hebben bij TXA en prehospitale transfusie geen schijn van kans hebben als je ze niet als de bliksem uit het wrak krijgt.
Misschien kort door de bocht maar als een brandweerteam zegt dat het 10 minuten duurt om de patient te bevrijden ga ik altijd uit van de factor 2, dus 2x10=20 minuten, nog nooit heb ik een team meegemaakt dat binnen de tijd kon blijven vanwege complicerende factoren in de bevrijding/apparatuur/complexiteit van de auto en deskundigheid/ervaring/exposure van het team/bevelvoerder.
Dus moet de patient er uit binnen 10 minuten dan zeg ik, binnen 5 minuten
En die advies bevoegdheid hebben we, verder helpt het om exact aan te geven wat de risico'' en de gevolgen zijn van de beknellingsduur, bijv. neurologische verslechtetring, leegbloeden, ademstilstand etc.
We zetten het brandweerteam niet onnodig onder tijdsdruk, alleen 'indien nodig'
Er zijn heel wat gevallen dat alleen een deurtje openen al voldoende is. RAV-en/ambuteams die van een mug een olifant maken en bijna iedere auto open laten knippen zijn in mijn ogen onprofessioneel bezig.
Veel patienten hebben geen LCWK problemen en/of (dreigende) neurologische uitval als gevolg van het ongeval. Geprezen zij de Canadian C Spine rule onderzoeken
ik gebruik ze al sinds ze gepuibliceerd zijn, altijd mooi om evidence based de SEH arts te wijzen op de zin de onzin van LCKW immobiliseren op de SEH