Veiligheidsgordel doorsnijden

Auteur Topic: Veiligheidsgordel doorsnijden  (gelezen 19225 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #70 Gepost op: 29 augustus 2015, 09:10:38
Citaat van: CM link=msg=1369390 date=1440799096
Volgens mij hadden we het hier niet over een hangtrauma. Een niet hoorbare ademhaling behoeft geen handeling. Ongeacht de houding.

Mijn vraag: Is er ook geen kans op Harness Suspension Trauma ook bekend als hangtrauma?

Sloeg op de post van Joffry:
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1368639 date=1440446934
tamponerend effect van veiligheidsgordels op een lichaam is zoals dokter Oma het zegt, totale onzin en kan naar t rijk der fabelen.

Een patient met een mechanische en of fysieke beknelling van de thorax kan wel last hebben van t niet kunenn uitzetten van de thorax voor inademing, net als het ondersteboven hangen in een veiligheidsgordel, erg onhandig en lastig maar t komt gelukkig niet vaak voor.

Indien wel dan moet de patient er op een snelle maar adequate manier eruit worden gehaald. Bij brand gelden de CWK immobilisatie regels niet en moet de patient er zo snel mogelijk uit, gordel lossnijden, val op buik / thorax en als de wiedeweerga patient uit auto evacueren, de rest komt later wel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 29 augustus 2015, 09:20:15
Citaat van: René van der Helm link=msg=1369427 date=1440832238
Mijn vraag: Is er ook geen kans op Harness Suspension Trauma ook bekend als hangtrauma?

Sloeg op de post van Joffry:

Natuurlijk is de kans aanwezig als het slachtoffer buiten bewustzijn is en een kwartiertje als een zoutzak in de autogordel hangt.

Ik heb hier ook niet geschreven dat je ze maar moet laten hangen als het "effe" kan. Ik ben van mening dat je deze mensen zo snel mogelijk samen met andere omstanders moet bevrijden.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 29 augustus 2015, 09:31:30
Citaat van: koen mertens link=msg=1369151 date=1440707719

Als er geen risico is dat de luchtweg wordt afgesloten door de tong bij een bewusteloos zittend slachtoffer waarom voer je dan de chinlift uit? Ik ben het trouwens niet eens met deze stelling. Bij elk bewusteloos slachtoffer, zittend of liggend moet je voor een vrije luchtweg zorgen.

Citaat van: CM link=msg=1369206 date=1440756234

Dat is erg zwart/wit. Bij elke bewusteloos slachtoffer moet je onderzoek uitvoeren en de noodzaak tot het creeren van een vrije luchtweg vaststellen. Iedere zittend of liggend slachtoffer met een niet hoorhare ademhaling van normale frequentie kun je rustig passief bewaken i.p.v. actief behandelen. Do no further harm!

Ik ben het met je eens dat niets "zwart wit" is. Een EHBO'er kan niet zo heel erg veel met de ademweg bij een bewusteloos slachtoffer, maar Koen heeft wel een punt, wanneer hij stelt dat je bij ieder bewusteloos slachtoffer 'bovenop' de ademweg moet zitten. Het enige gereedschap dat een EHBO'er heeft is de manuele techniek om de ademweg vrij te houden. In dat geval kan een veiligheidsgordel zelfs een uitkomst bieden, wanneer een bewusteloos en bekneld slachtoffer naar opzij dreigt te tuimelen.

Maar net als met alles is er natuurlijk sprake van nuance. Als het slachtoffer met zijn hals in de gordel hangt is er natuurlijk sprake van een heel andere realiteit. Dat is enerzijds het lastige in dit soort situaties en anderzijds vind ik het wel weer bijzonder omdat je iedere pre-hospitale situatie afzonderlijk moet beoordelen.  

Wanneer het slachtoffer namelijk bewusteloos raakt, of bijvoorbeeld simpelweg suffer wordt als gevolg van toegediende medicatie, dan is de luchtweg ook voor professionele hulpverleners heel moeilijk te bereiken en te controleren. Een Guedel gaat vaak nog wel, maar om die te accepteren met je wel diep bewusteloos zijn. Bij een slachtoffer die nog reflexen heeft dreigt de wurgreflex. In het meest gunstige geval wordt de Guedel dan uitgespuugd. Anders is het wanneer het slachtoffer gaat braken of erger, wanneer er een laryngospasme ontstaat.  

Een bekneld slachtoffer is vaak lastig te benaderen en zelfs bij iemand die volledig bij bewustzijn is spreek ik daarom van een "relatief airway probleem". Puur voor de mindset.

helm

• Gast
Reactie #73 Gepost op: 26 september 2015, 12:59:51
Citaat van: RuudF link=msg=1368564 date=1440418480
Alleen in de amerikaanse films en televisie series vliegen auto's massaal na een aanrijding in brand.
In het echt gebeurd dat hoogst zelden
Ruud

Een 89-jarige inwoner van het Gelderse Lunteren door omstanders uit zijn auto gehaald, nadat die in brand was gevlogen. De man kwam volgens de politie met de schrik vrij.
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2015/09/omstanders_redden_man_89_uit_b.html

helm

• Gast
Reactie #74 Gepost op: 30 september 2015, 15:26:13
De Zeeuwse politie laat via Twitter weten dat de auto in brand vloog na de botsing. De identiteit van de slachtoffers is nog niet bekend, net zo min als de toedracht van het ongeluk.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24556642/__Twee_doden_na_botsing__.html

oma

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 25 oktober 2015, 14:14:35
Citaat van: RuudF link=msg=1368564 date=1440418480
Alleen in de amerikaanse films en televisie series vliegen auto's massaal na een aanrijding in brand.
In het echt gebeurd dat hoogst zelden
Ruud

Video: https://twitter.com/mroor_qatar/status/658152085876178944/video/1

helm

• Gast
Reactie #76 Gepost op: 25 oktober 2015, 15:11:30
En dan was deze brand er ook nog afgelopen week.

http://www.nu.nl/buitenland/4150713/tientallen-doden-bij-ongeluk-tussen-bus-en-vrachtwagen-in-frankrijk.html

Het gebeurt toch best vaak, als je er op let.

Reden genoeg om, als omstander, mensen direct uit een wagen te halen?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 26 oktober 2015, 10:30:11
Citaat van: René van der Helm link=msg=1380285 date=1445782290
Het gebeurt toch best vaak, als je er op let.

Reden genoeg om, als omstander, mensen direct uit een wagen te halen?

Volgens mij is het EHBO-regel dat je slachtoffers mag verplaatsen naar een veilige plek, ik vind een autowrak na een ongeval een onveilige plek.

Meer over ongeval vrijdagmiddag in Doha:

http://dohanews.co/community-mourns-after-two-qatari-teens-die-in-road-crash-in-duhail/

https://www.youtube.com/watch?v=6RKBpm4a25c

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 29 oktober 2015, 00:01:16
Ja, maar wel eigen veiligheid eerst. Als je als MUG arts uitstapt, en 1 slachtoffer in de auto ziet zitten, met het 2de slachtoffer ernaast op de grond omdat 'ie de airbag gekopt heeft, zal je ook niet vrolijker worden.

Waar ga je een slachtoffer trouwens laten?  Op 't asfalt in de regen, of bij Janneke en Mieke op de keukenstoel met wat koffie uit de Senseo?

Slachtoffer aanspreekbaar houden en situatie inschatten: zijn er zichtbare letsels, lekt er brandstof, is het so aanspreekbaar en alert, airbags eruit etc?

Dus steeds de afweging maken lijkt me. Je wil echt geen airbag tegen je hoofd krijgen als EHBO'er. Brandblussertje of 10 laten aanrukken, want dewelke in auto's zitten zijn toch niets waard, en preventief opstellen.

Ik denk dan ook dat het belangrijker is om te weten hoe iemand te reanimeren, dan hoe iemand uit een verkreukelde veiligheidskooi te peuteren omdat er brand zou kunnen ontstaan.
Moet je natuurlijk wel mensen hebben die CPR kennen, in plaats van toeschouwers die handjes draaien koekenbakken zwaaien omdat ze op school hebben geleerd blokfluit te spelen, maar niet hoe CPR toe te passen.

De brandweer kent trouwens 2 soorten bevrijding, 1 die "lang" mag duren, en een crashbevrijding dewelke zeer snel moet gaan voor wanneer er acuut levensgevaar in.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #79 Gepost op: 29 oktober 2015, 00:06:12
Citaat van: Oma link=msg=1380414 date=1445851811
Volgens mij is het EHBO-regel dat je slachtoffers mag verplaatsen naar een veilige plek, ik vind een autowrak na een ongeval een onveilige plek.

Meer over ongeval vrijdagmiddag in Doha:

http://dohanews.co/community-mourns-after-two-qatari-teens-die-in-road-crash-in-duhail/

http://www.youtube.com/watch?v=6RKBpm4a25c

Of een autowrak een onveilige plek is na een ongeval is volledig afhankelijk van het ongeval. Als na elk ongeval de inzittenden verplaatst zouden worden (uit de auto gehaald worden) zouden bij meer slachtoffers ernstiger letsel zijn/eraan overhouden dan dat je ze laat zitten denk ik zo. Of ik iemand uit de auto haal na een ongeval is helemaal afhankelijk van de situatie ter plaatse.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel