Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 81501 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #190 Gepost op: 31 juli 2016, 07:59:50
Citaat van: Golly link=msg=1439710 date=1469915985
T.a.v. meldkamertriage: Hollands Midden gebruikt Pro QandA én DIA en Haaglanden gebruikt NTS en geen DIA.
Centralisten van HM nemen regelmatig meldingen aan wanneer de HGL centralisten in gesprek zijn en daardoor hebben de AMBU bemanningen te maken met 2 verschillende triagesystemen en wel/geen DIA.

Dit om een beetje achtergrond info te geven.

Ik begrijp nooit zo goed het slappe verweer van de Nederlandse RAV-en. Het is ze nog nooit gelukt om op tijd (15 minuten) te komen en het ligt schijnbaar nooit aan de RAV.

Het is ook geen excuus als centralisten van een andere regio regelmatig de telefoon moeten aannemen. Het zegt dan dat je te weinig centralisten in de meldkamer hebt zitten van onze regeringsstad.

Hoeveel ambulances heeft RAV Haaglanden?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #191 Gepost op: 31 juli 2016, 08:38:28
Citaat van: Golly link=msg=1439710 date=1469915985
T.a.v. meldkamertriage: Hollands Midden gebruikt Pro QandA én DIA en Haaglanden gebruikt NTS en geen DIA.
Centralisten van HM nemen regelmatig meldingen aan wanneer de HGL centralisten in gesprek zijn en daardoor hebben de AMBU bemanningen te maken met 2 verschillende triagesystemen en wel/geen DIA.

Dit om een beetje achtergrond info te geven.

MKA Haaglanden maakt welzeker gebruik van DIA, niet in Den Haag maar wel in Rijswijk Delft en andere gebieden rond Den Haag.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #192 Gepost op: 31 juli 2016, 08:39:55
Citaat van: oma link=msg=1439725 date=1469944790
Ik begrijp nooit zo goed het slappe verweer van de Nederlandse RAV-en. Het is ze nog nooit gelukt om op tijd (15 minuten) te komen en het ligt schijnbaar nooit aan de RAV.

Het is ook geen excuus als centralisten van een andere regio regelmatig de telefoon moeten aannemen. Het zegt dan dat je te weinig centralisten in de meldkamer hebt zitten van onze regeringsstad.

Hoeveel ambulances heeft RAV Haaglanden?
Volgens mij rond de 18 ambulances bij de GGD, stuk of 8 bij Witte Kruis en 5 bij AZZ (Zoetermeer) plus een rapid auto en paar rapid motorfietsen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #193 Gepost op: 31 juli 2016, 08:51:26
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1439733 date=1469947195
Volgens mij rond de 18 ambulances bij de GGD, stuk of 8 bij Witte Kruis en 5 bij AZZ (Zoetermeer) plus een rapid auto en paar rapid motorfietsen.

Bovenstaande klopt redelijk met de cijfers die mij bekend zijn. Ik dacht eerst dat het een geintje was aangezien het bitter weinig ambulances zijn voor een grote stad met veel ambassades, de 1e en 2e kamer, veel forensen die dagelijks naar Den Haag komen en de nabijheid van een luchthaven (Rotterdam-The Hague Airport).

We weten inmiddels al dat de directeur van Rotterdam heeft gezegd dat het ze daar ook niet goed lukt om de ambulancezorg te kunnen garanderen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #194 Gepost op: 31 juli 2016, 09:24:29
Uit het jaarverslag 2015:

Wagenpark
Om aan de paraatheid te kunnen voldoen, beschikten de ambulancediensten van de RAV Haaglanden in 2015 over 57 voertuigen.

Ambulance Zorg Zoetermeer
7 Ambulances
2 Piketvoertuigen
1 logistiek voertuig

Witte Kruis
10 Ambulances
5 Rapid Responder (motor + ambulance)
10 Zorgambulances
2 Piket Voertuigen

Ambulancezorg GGD Haaglanden
18 Ambulances
3 Piketvoertuigen
1 logistiek voertuig
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #195 Gepost op: 31 juli 2016, 10:24:53
Nog een interessant artikel:

http://sargasso.nl/nza-jaagt-ambulances-op/


Met meer ambulances en betere spreiding alleen kom je er niet: zolang de huidige triagesystemen ambulances naar HA(P)-ritten stuurt, kun je op elke hoek van elke straat wel een ambulance neerzetten.
Never underestimate the power of stupid people


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #196 Gepost op: 31 juli 2016, 10:42:59
Citaat van: zwelgje link=msg=1439739 date=1469949869
Uit het jaarverslag 2015:

35 ambulancevoertuigen is erg weinig voor een hele regio zoals Haaglanden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #197 Gepost op: 31 juli 2016, 10:46:26
Citaat van: Luer-lock link=msg=1439744 date=1469953493
Met meer ambulances en betere spreiding alleen kom je er niet: zolang de huidige triagesystemen ambulances naar HA(P)-ritten stuurt, kun je op elke hoek van elke straat wel een ambulance neerzetten.

Ambulances sturen zich niet zelf maar worden gestuurd in opdracht van directie/MMA van de RAV. Zij moeten zorgen dat ambulances alleen ingezet worden voor echte ambulancemeldingen.

Een RAV is een regionale ambulancevoorziening geen regionale taxi voorziening.



icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #198 Gepost op: 31 juli 2016, 11:42:38
Citaat
T.a.v. meldkamertriage: Hollands Midden gebruikt Pro QandA én DIA en Haaglanden gebruikt NTS en geen DIA.
Centralisten van HM nemen regelmatig meldingen aan wanneer de HGL centralisten in gesprek zijn en daardoor hebben de AMBU bemanningen te maken met 2 verschillende triagesystemen en wel/geen DIA.

Dit om een beetje achtergrond info te geven.  

Dit bovenstaande is in de voorgaande jaren voor een bepaalde periode zo geweest. Sinds een aantal maanden werkt ook de MKA Haaglanden met DIA. Dit was eerst ook alleen voor gemeentes om Den Haag maar sinds enkele maanden word dit ook ingezet in Den Haag zelf.

Ondanks dat dit door de RAV is ingevoerd om ''sneller'' bij de patient aanwezig te zijn werkt het alleen maar averechts. Zeker in Den Haag zelf is de drempel om 112 te bellen bijna geheel vervaagd waardoor er veel DIA ritten weer worden geannuleerd of worden doorverwezen naar de huisarts.

De RAV heeft zich echter onvoldoende gerealiseerd dat wanneer een ambulance aan een DIA rit gekoppeld is deze tot hij word geannuleerd op dat moment niet meer inzetbaar is voor ''echte'' A1 ritten.

Plus bij een DIA rit moet er ook vast in de richting van het opgegeven adres gereden worden (weliswaar A2) waardoor het in de praktijk meer dan eens gebeurt dat een ambulance vanuit het centrum van Den Haag naar Kijkduin word gestuurd voor een DIA. Vervolgens word dit na 5 minuten weer geannuleerd en daarna word deze weer vrije inzetbare ambulance meteen weer aan een A1 rit gekoppeld in Leidschendam.

Uiteindelijk doet deze ambulance er dus 5 minuten langer over om daar ter plaatse te komen omdat er zinloos 5 minuten naar een DIA is gereden omdat iemand meende 112 te moeten bellen omdat deze s'middags op een kwal is gaan staan en zijn voet nog steeds zo'n pijn doet.

Een andere trend met de DIA is dat er door de meldkamer regelmatig word gezegd, rij toch maar even door naar het opgegeven adres. Ik denk dat het niet veel is maar jullie zijn nou toch al onderweg......

Dagelijkse perikelen waar ambulancemedewerkers tegenaan lopen en zich gehinderd voelen:
- Overtriage door triagesystemen NTS en ProQ&A. (bijna alles word A1).
- De HAP posten die capaciteitsproblemen hebben qua visteauto's en hierdoor maar ambulances gaan sturen. (patient belt voor een huisarts en krijgt opeens een ambulance).
- Huisartsen die ambulances aanvragen bij een vervoersprobleem. (ABCD stabiele en mobiele patienten maar geen geld voor een taxi).
- Steeds verder moeten rijden naar een SEH omdat er steeds meer gesloten worden, hierdoor langere tijd niet inzetbaar voor een volgende patiënt.
- Flinke toename van het besteld interklinisch vervoer tbv de zorgverzekeraars. Mensen die het halve land door vervoerd moeten worden naar een ander ziekenhuis omdat zij vanwege een budgetpolis van de zorgverzekeraar in de omliggende 10 ziekenhuizen niet terecht mogen omdat daar geen contract mee is afgesloten.
- Niet inzetbaar zijn vanwege DIA ritten (die later weer geannuleerd worden).

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

En de RAV's, de zorgverzekeraars en de overheid maar verbaasd blijven doen waarom die 15 minuten norm toch niet gehaald word...... zucht

Zijn er nog vacatures in Quatar Oma??


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #199 Gepost op: 31 juli 2016, 12:19:05
Dit bovenstaande is in de voorgaande jaren voor een bepaalde periode zo geweest. Sinds een aantal maanden werkt ook de MKA Haaglanden met DIA. Dit was eerst ook alleen voor gemeentes om Den Haag maar sinds enkele maanden word dit ook ingezet in Den Haag zelf.

Ondanks dat dit door de RAV is ingevoerd om ''sneller'' bij de patient aanwezig te zijn werkt het alleen maar averechts. Zeker in Den Haag zelf is de drempel om 112 te bellen bijna geheel vervaagd waardoor er veel DIA ritten weer worden geannuleerd of worden doorverwezen naar de huisarts.

De RAV heeft zich echter onvoldoende gerealiseerd dat wanneer een ambulance aan een DIA rit gekoppeld is deze tot hij word geannuleerd op dat moment niet meer inzetbaar is voor ''echte'' A1 ritten.

Plus bij een DIA rit moet er ook vast in de richting van het opgegeven adres gereden worden (weliswaar A2) waardoor het in de praktijk meer dan eens gebeurt dat een ambulance vanuit het centrum van Den Haag naar Kijkduin word gestuurd voor een DIA. Vervolgens word dit na 5 minuten weer geannuleerd en daarna word deze weer vrije inzetbare ambulance meteen weer aan een A1 rit gekoppeld in Leidschendam.

Uiteindelijk doet deze ambulance er dus 5 minuten langer over om daar ter plaatse te komen omdat er zinloos 5 minuten naar een DIA is gereden omdat iemand meende 112 te moeten bellen omdat deze s'middags op een kwal is gaan staan en zijn voet nog steeds zo'n pijn doet.

Een andere trend met de DIA is dat er door de meldkamer regelmatig word gezegd, rij toch maar even door naar het opgegeven adres. Ik denk dat het niet veel is maar jullie zijn nou toch al onderweg......

Dagelijkse perikelen waar ambulancemedewerkers tegenaan lopen en zich gehinderd voelen:
- Overtriage door triagesystemen NTS en ProQ&A. (bijna alles word A1).
- De HAP posten die capaciteitsproblemen hebben qua visteauto's en hierdoor maar ambulances gaan sturen. (patient belt voor een huisarts en krijgt opeens een ambulance).
- Huisartsen die ambulances aanvragen bij een vervoersprobleem. (ABCD stabiele en mobiele patienten maar geen geld voor een taxi).
- Steeds verder moeten rijden naar een SEH omdat er steeds meer gesloten worden, hierdoor langere tijd niet inzetbaar voor een volgende patiënt.
- Flinke toename van het besteld interklinisch vervoer tbv de zorgverzekeraars. Mensen die het halve land door vervoerd moeten worden naar een ander ziekenhuis omdat zij vanwege een budgetpolis van de zorgverzekeraar in de omliggende 10 ziekenhuizen niet terecht mogen omdat daar geen contract mee is afgesloten.
- Niet inzetbaar zijn vanwege DIA ritten (die later weer geannuleerd worden).

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

En de RAV's, de zorgverzekeraars en de overheid maar verbaasd blijven doen waarom die 15 minuten norm toch niet gehaald word...... zucht

Zijn er nog vacatures in Quatar Oma??
Een mooie samenvatting van wat er speelt in ambulance Nederland.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon