Dodemanskoordje

Auteur Topic: Dodemanskoordje  (gelezen 23137 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #70 Gepost op: 2 september 2005, 21:54:37
Lees aub eerst de rest van de discussie, volgens mij heb ik, RR en het reddertje toch al een aantal goede redenen gegeven..

Hier heb ik ook al antwoord op gegeven..
Ik ben geen voorstander van al dat "Ge-Qoute" maar wegens het IQ van sommige leden hier kom ik er niet onder uit!
Kijk,dat doe ik dus een discussie lezen.
En daardoor hoef ik geen laagdunkende opmerkingen te maken over het IQ van andere forumleden,zoals jij dat nu doet.
Je eigen wat positiever opstellen naar andere forumleden kan geen kwaad


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #71 Gepost op: 2 september 2005, 22:09:05
Heeft niemand een fotootje en een beschrijving welke handelingen je allemaal moet doen om een losgetrokken clip weer vast te zetten? Over wat voor tijd spreken we? Is het mogelijk dat je de reserve clip standaard op de console bevestigd zodat je die binnen een seconde kan pakken?

Als je als schippen gaat helpen om een slachtoffer binnen boord te halen dan is de boot toch ook enige tijd 'zonder' besturing??


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #72 Gepost op: 2 september 2005, 22:43:29
Zandvoortse redders als ik jullie was zou ik wat minder op geluk gaan varen. Geen dodemanskoordje dragen en zomaar van een boot afduiken.

We zijn er om mensen te redden,

Denk wat meer om je eigen veiligheid. Jullie zijn ook maar mensen.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #73 Gepost op: 3 september 2005, 00:38:19
Vrijstelling is in mijn ogen van toepassing als je met argumenten komt. Er zijn een aantal redenen aangegeven die in mijn ogen voldoende zijn om onder deze voorschriften uit te komen. De Wet is constant in beweging. Misschien zijn deze voldoende.

Immers, een zwangere vrouw hoeft ook geen autogordel te dragen of wat dacht je van een patiënt met een stoma. Verlichting is wel verplicht, ook voor onze boten en dat geldt ook voor je fiets.

Ehh, volgens mij hebben zwangeren geen ontheffing van het niet dragen van de autogordel. Ik heb hem braaf omgehad hoor, je moet het alleen wel op de juiste manier doen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #74 Gepost op: 3 september 2005, 07:50:48
Alle argumenten die "onze broeders van de zee" naar voren brengen gelden ook op het grote binnenwater, als het weer maar slecht, en de golf maar hoog genoeg is. Toch doe ik zeker mijn dodemanskoordje om als het weer slechter wordt. En 's nachts, als de schipper overboord valt, zoek 'm dan maar weer eens op als de boot een stukje doorgevaren is. De KNRM heeft bij Ameland enkele uren gezocht naar een over boord gezet                                                                                                                                                                                                                 bemanningslid met een lampje op z'n zwemvest. Ze waren een beetje geschrokken en zouden dat soort oefeningen voorlopig niet meer doen.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #75 Gepost op: 3 september 2005, 09:01:00

Ehh, volgens mij hebben zwangeren geen ontheffing van het niet dragen van de autogordel. Ik heb hem braaf omgehad hoor, je moet het alleen wel op de juiste manier doen.

;D  :laugh:  ;D Maar jij had een heeeeeeeele goeie chauffeur!!!!  ;D  :laugh:  ;D

Helaas was ik nog niet klaar met de mededeling, maar ging mijn pager, welke aanduidde dat ik met gepaste spoed naar het volgen hartinfarct mocht.

Mijn volgende argument betreffende de gordel in dat ook de brandweer vrijstelling heeft voor het dragen van de veiligheidsgordel, als de bemensing persoonlijke bepakking om moet doen in een rijdende brandweerauto.

Maar wat betreft voor het gebruik van het koordje heb ik geen overtuigende argumenten gehoord, behalve de suggestie van Anthony, betreffende de verzekering.
* Als motordrijver overboord valt, dan stopt de motor
=> hierdoor kunnen de opstappers de boot niet terugbrengen en ligt de boot doelloos, stuurloos en een prooi voor de golven en brekers in het water.
* De Wet schrijft het voor, gevolg een bekeuring
=> Een niet-financiele afhandeling dat je eigen geest beperkt tot niet na te hoeven denken. Ik lees dat de rechter, nagoede argumenten gehoord te hebben ook jullie geen geld straf gaf maar een "FOEI, niet meer doen hé", dus ook geen financiele staatbijdrage leveren. Dus eigenlijk geeft de rechter in kwestie on ook gelijk, namelijk: de wet schrijft het voor, maar het is niet werkbaar!

Daar in tegen hebben wij meerdere voorbeelden gegeven voor het negatief gebruik van het koord.

Nu kan iemand dat het opdringen van een mening vinden, terwijl wij argumenten weerleggen en het tegendeel aanwijzen. Zelfs de rechter geeft "ons" eigenlijk gelijk dat het niet werkzaam is. En dat alleen omdat een reddingsbrigade een voorbeeld functie heeft en dus eigenlijk daarom de voorwaardelijke straf geeft.
Elke hulpverlening start met communicatie.


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #76 Gepost op: 3 september 2005, 10:42:37
ja ik draag ook altijd een dodemanskoord  dit omdast ik het veiliger vind voor iedereen die bij mij aan boord zit.
Ik draag het koordje zelf altijd om mijn enkel heen heb je meer dan genoeg bewegingsvrijheid en als je dan een keer je hand op steekt , iemand uit het water trekt of snel moet sturen vanwege een hoge golf dan blijft de motor gewoon draaien.

groeten van roel
plv. schipper knrm wijk aan zee


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #77 Gepost op: 3 september 2005, 11:07:03
ja ik draag ook altijd een dodemanskoord  dit omdast ik het veiliger vind voor iedereen die bij mij aan boord zit.
Ik draag het koordje zelf altijd om mijn enkel heen heb je meer dan genoeg bewegingsvrijheid en als je dan een keer je hand op steekt , iemand uit het water trekt of snel moet sturen vanwege een hoge golf dan blijft de motor gewoon draaien.

groeten van roel

Roel, hoe kan je nu van veiliger spreken, "voor iedereen die aan boord is", als jij ze opscheept met een boot waarvan de motor niet werkt en je ze stuurloos en in de branding achterlaat. Ik denk dat je ze dan opzadelt met een groot probleem en dat is de volgende breker die op hen af komt, terwijl jij al veilig in het water ligt met je koordje om je enkel.

Overigens de suggestie van het koord om je enkel ga ik vandaag wel proberen, want denk dat je ook alle voor argumenten eens moet proberen. Zo sta je tenminste open voor de kritiek.

Huidige weer Zandvoort-zuid beach Oost 3 en 20 graden in de schaduw
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #78 Gepost op: 3 september 2005, 11:13:58
Heeft niemand een fotootje en een beschrijving welke handelingen je allemaal moet doen om een losgetrokken clip weer vast te zetten? Over wat voor tijd spreken we? Is het mogelijk dat je de reserve clip standaard op de console bevestigd zodat je die binnen een seconde kan pakken?

Als je als schippen gaat helpen om een slachtoffer binnen boord te halen dan is de boot toch ook enige tijd 'zonder' besturing??

omdat je het zo aardig vraagt, zal ik vandaag of morgen even een foto maken van het dodemans princiepe en wat je moet doen om hem weer vast te klikken! het is echt een kwestie van seconde!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #79 Gepost op: 3 september 2005, 12:39:23
;D  :laugh:  ;D Maar jij had een heeeeeeeele goeie chauffeur!!!!  ;D  :laugh:  ;D



Komt omdat een pleeg je wel eens bijna een draai om je oren heeft gegeven tijdens het rijden met spoed toch?  ;D ;D ;D