Dodemanskoordje

Auteur Topic: Dodemanskoordje  (gelezen 23156 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #90 Gepost op: 5 september 2005, 13:16:57
Ik beperk me tot de branding andere leden hebben een andere visie hierop. Als brigade lid geef ik graag het goede voorbeeld in dergelijke gevallen aan andere watersporter op het gebied van veiligheid. Bij een prive boot zal ik niet altijd mijn vest omhouden maar een dodemans koord weer wel (bij snelle boten). Een goed voorbeeld doet volgen als je bezig bent met veiligheid.

9910001
9910001


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #91 Gepost op: 5 september 2005, 16:30:24
Ik beperk me tot de branding andere leden hebben een andere visie hierop. Als brigade lid geef ik graag het goede voorbeeld in dergelijke gevallen aan andere watersporter op het gebied van veiligheid. Bij een prive boot zal ik niet altijd mijn vest omhouden maar een dodemans koord weer wel (bij snelle boten). Een goed voorbeeld doet volgen als je bezig bent met veiligheid.

9910001

9910001:

In Zwolle moet je het dodemanskoortje ook gewoon om doen, hoe debiel dat ding ook is, en ook al hangt er maar 5 PK achter.

Dit is vooral voor de onervaren leden onmisbaar... (niet dat jij onervaren bent!), omdat ze wellicht de boot weg laten varen, zonder het ding zelf te besturen...

Een kwestie van het goede voorbeeld, net als het dragen van een redvest.

bAdemArk
(terug van het strand naar het binnenwater)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #92 Gepost op: 5 september 2005, 20:06:55
Heren en uiteraard dame(s),

om toch overstag te gaan en/ of toch eens proberen of mijn vooroordelen over het ondertussen alombekende dodemanskoordje nog steeds gestoeld zijn op, naar mijn mening, juiste argumenten, heb ik het afgelopen weekend met het koordje gevaren.

* De suggestie van Roel was al direct een groot dillema, omdat het koordje gewoonweg te kort is om aan de enkel te verbinden.
* Opgelost middels twee koordjes aan elkaar te verlengen en dat ging beter. Tot we een cat gaan terug slepen en het koord blijft steken achter de sleeplijn uit de boot. Als je niet gewend bent om daar op te letten, duurt het vervolgens een geruime tijd voor je daar achter bent, waarom je motor het niet meer doet.
* Om de pols vind ik al helemaal niks. Je raakt verstrikt in het stuur, je kan moeilijk bij de mobilofoon hoorn (zit bij 60-29 achter op de bok).
* Dan zou je het koord aan het vest kunnen dragen. Helaas was het eindelijk zomer en met zo'n dergelijk vest krijg ik een afscheiding en dus niet van toepassing.
* En als laatste kan je nu geen David Hasselhoff jump uit de boot meer maken.

Zoals je waarschijnlijk verwacht, zijn dit dus niet de antwoorden waarop de pro-koordjes zitten te wachten, maar het is wel het persoonlijke relaas over dit "debakel". De volgende testdag zal in het najaar volgen. Toto dan . . . . . . .
Elke hulpverlening start met communicatie.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #93 Gepost op: 5 september 2005, 20:18:02
* Dan zou je het koord aan het vest kunnen dragen. Helaas was het eindelijk zomer en met zo'n dergelijk vest krijg ik een afscheiding en dus niet van toepassing.

Leg eens uit? Kan ik hieruit opmaken dat je géén vest aanhad??    ???
 
Citaat
* En als laatste kan je nu geen David Hasselhoff jump uit de boot meer maken.


Deze zal ik maar helemaal niet serieus nemen... :-\
  Ta


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #94 Gepost op: 5 september 2005, 20:20:57
Hey Annemiek,

 ;D ik heb het tenminste geprobeerd.  8)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #95 Gepost op: 5 september 2005, 20:34:52
In ons werk gebied en onze boot, draagt de schipper altijd een dodemanskoord, (wel een iets langere en met een karabiner, zodat je hem snel kan aan je vest of riem kan klikken. en snel afdoen, indien nodig....

Ik heb hem altijd op de heup hoogte vast geklikt. Daardoor heb ik de handen vrij voor gas handel, sturen en allerlei communicatie handelingen.

Een tweede koord hangt altijd klaar voor gebruik, indien de schipper "te snel"van boord gaat..  
Maar ja, met onze boot gaat dat relatief eenvoudig..

Tja, ik ben nog nooit met een vletje de noordzee opgeweest.. wel eens met een RIB 5 en van 7 en 9 meter.. (met die van 5 meter ook door de branding..)
Dat deden we eigenlijk op de zelfde manier, als bij onze boot.. (daar kwam ik er achter dat het op me heup hebben van het langere koordje met een karabiner wel erg handig was. veel bewegingsruimte en toch ook snel er uit..) Bij me neopreen shorty had ik een extra rescueriem van Blackhawk om met een extra D-ring (duikzaak).. Daar klikt de carabiner eenvoudig in..

Onze verzekeraar eist dat we ons aan de wet houden, in deze. Dus alle schippers moeten een koordje om.


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #96 Gepost op: 5 september 2005, 22:54:27

Onze verzekeraar eist dat we ons aan de wet houden, in deze. Dus alle schippers moeten een koordje om.


OK duidelijk, jullie vezekeraar eist het dus. Ik ga er van uit dat anderen dat ook zullen doen . Zouden verzekeraars van reddingsbrigades wel enig idee hebben waar de risico's kunnen zitten?

Ik begreep trouwens dat we als lid van de bond ook verzekerd zijn. Iemand enig idee of hun eisen dat er door aangesloten brigades een koord gedragen dient te worden?

Maar ook volgens de wet zegt de verzekeraar?!
 Nou schrijft die wet het wel voor betreffende de vaarbewijsplichtige gebieden .
Maar hoe is het op de Noordzee geregeld? Daar geld geen vaarbewijs.. Kan iemand vertellen of er ergens in een wet staat dat het verplicht is op de Noordzee?

Mooi dat je het toch even geprobeerd hebt RR.
Toch is het ook gewenning denk ik persoonlijk. Tot voor een jaar of 8 geleden droegen wij ook niet altijd een dodemanskoord, 1 handgestuurde nieuwe motor had zijn eerste jaar niet eens een dodemansknop! Toch zijn we overtuigd geraakt van het nut van de dodemans.. Heeft wel enige tijd geduurd.. vooral onder de oudere leden.
Het ongemak dat het weleens opleverd nemen we maar even voor lief. Maar hij moet wel snel afgedaan kunnen worden. Want inderdaad, soms moet de schipper weleens snel een handje helpen, en dit is met name wanneer er met 2 man gevaren wordt (liefst 3 man)


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #97 Gepost op: 6 september 2005, 00:02:09
Heren en uiteraard dame(s),

om toch overstag te gaan en/ of toch eens proberen of mijn vooroordelen over het ondertussen alombekende dodemanskoordje nog steeds gestoeld zijn op, naar mijn mening, juiste argumenten, heb ik het afgelopen weekend met het koordje gevaren.

Ik ben blij dat je het tenminste geprobeerd hebt[

* De suggestie van Roel was al direct een groot dillema, omdat het koordje gewoonweg te kort is om aan de enkel te verbinden.
* Opgelost middels twee koordjes aan elkaar te verlengen en dat ging beter. Tot we een cat gaan terug slepen en het koord blijft steken achter de sleeplijn uit de boot. Als je niet gewend bent om daar op te letten, duurt het vervolgens een geruime tijd voor je daar achter bent, waarom je motor het niet meer doet.


Er zijn toch wel koordjes met een tussenmaat? Kijk daar eens naar? en had je de cat langszij dat de sleeplijn er in bleef hangen?

* Om de pols vind ik al helemaal niks. Je raakt verstrikt in het stuur, je kan moeilijk bij de mobilofoon hoorn (zit bij 60-29 achter op de bok).

Je stuurt toch met één hand? en anders net zo doen als op het gele busje, doorgeven! :-)


* Dan zou je het koord aan het vest kunnen dragen. Helaas was het eindelijk zomer en met zo'n dergelijk vest krijg ik een afscheiding en dus niet van toepassing.

Ok, dan zeker ook geen "fend off" voor je gele busje omdat je anders in de schaduw staat? Dit is natuurlijk gel.l RR!   ;D
* En als laatste kan je nu geen David Hasselhoff jump uit de boot meer maken.

Pfffff, mocht je willen, jij David Hasselhoff?? Dan kan ik wel doorgaan voor Pamela!



bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #98 Gepost op: 6 september 2005, 17:39:43

Ik begreep trouwens dat we als lid van de bond ook verzekerd zijn. Iemand enig idee of hun eisen dat er door aangesloten brigades een koord gedragen dient te worden?


Je bent als bondslid in geen geval automatisch verzekerd voor schade veroorzaakt met een boot. In Zwolle hadden we juist weinig vermogen achter de boot, zodat we (zo dachten we) onder de standaard aansprakelijkheidsverzekering van RedNed zouden vallen. In ons geval werd de schade niet vergoed, omdat wij niet wisten dat er nieuwe polisvoorwaarden waren, waarbij schade door welke boot dan ook niet meer verzekerd was. Is je boot verzekerd (WA of All-risk), dan is de bemanning ook verzekerd.

RR: Zoals wel bekend zal een verzekeringsmaatschappij er alles aan doen om niet te betalen. Als jij bij een actie of verkeerde inschatting verongelukt of (ernstig) gewond raakt of iemand anders schade toebrengt, en er blijkt dat e.e.a. voorkomen had kunnen worden door het dragen van een redvest of een dodemanskoortje, dan zal jij of in elk geval jouw bestuur (lees: verenigingskas) daarvoor aansprakelijk gesteld worden. Het valt dan te verwijten dat er niet alles aan gedaan is om een ongeval te voorkomen. Datzelfde geldt immers ook als je uit een hoogwerker valt en je jezelf niet gezekerd had aan het bakje.

Wat mij betreft: koortje om (ik ga denk ik de Adema-manier eens proberen op zee) en redvest om (voor je eigen veiligheid; probeer die dikke Duitser maar eens boven te houden als hij bovenop je klimt! 1-2-3 vestje open)...

Groeten,
bAdemArk


cube

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 6 september 2005, 19:12:15
Ook wel het Jeffrey-koordje genoemd ;D