Dit vind ik wel een beetje vergezocht (correct me if I'm wrong). Radiogolven komen binnen en worden uitgezonden uit het puntje van de antenne, dit maakt de afstand tot de testikels aanzienlijk. Daarnaast heb je natuurlijk te maken met het isolerende effect van het uniform, wat je dan weer niet hebt bij je hoofd.
Wat je doorgaans op thermografische afbeeldingen ziet bij verhalen over de gevaren van straling bij mobiele telefonie is dat het meestal gaat over een radius van ongeveer 10 centimeter.
Hier staan dan weer meerdere onwaarheden in. De elektromagnetische velden komen juist niet uit het puntje van de antenne. Daar zijn ze juist het zwakste. Alle energie komt uit het punt waar de 2 antenne polen (in geval van een portofoon zijn de spriet en de portofoon zelf de 2 polen) uit elkaar gaan.
Het menselijk lichaam kan een deel van de straling absorberen en reflecteren. Over gezondheidsrisico doe ik geen uitspraken maar het kan ontvangst erg beïnvloeden. De reden waarom rode kruis de portofoon hoog draagt heeft meerdere redenen. Belangrijkste is zoals golly aangeeft ontvangst. Er zit dan gewoon minder lichaam in de weg dat ontvangst blokkeert. Reden waarom ontvangst bij rode kruis een issue is dat de dekking van de gemiddelde rode kruis repeater gewoon vele malen slechter is dan die van andere hulpdiensten. De vermogens waarmee het rode kruis mag uitzenden zijn laag en de opstelpunten niet zo ideaal als die van c2000 of tatra. Andere reden om hoog te dragen is dat je niet perse een dure spreeksleutel hoeft te gebruiken en de kans op beschadiging is kleiner.
Over het opwarmen van mijn testikels maak ik me geen zorgen. Alleen als je praat komt er straling uit de porto. Dat is zo kort en het vermogen is zo laag. Een te strakke string is slechter voor mijn kinderbijslag.