Ongeval met lift (slooppand Technische Universiteit) Den Dolech - Eindhoven 04-09-2015

Auteur Topic: Ongeval met lift (slooppand Technische Universiteit) Den Dolech - Eindhoven 04-09-2015  (gelezen 10405 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Een lift heeft in Nederland toch ALTIJD een vang? Althans, zo werd mij altijd geleerd bij de brandweer..


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
De life liners waren bezig en dan doet de VR een beroep op de belgische MUG.gebeurde vroeger vaker voor de LL snachts vlogen.
Blijft wel bijzonder met de amerikaanse sirene door de stad.


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1370495 date=1441382950
Volgens het Eindhovens dagblad is er een Belgische MUG ingezet. Zag op een filmpje inderdaad wel iets wat leek op een MMT maar de kleding klopte niet.

Zonet bij RTL inderdaad een auto van de MUG in beeld.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: FF4266 link=msg=1370501 date=1441385141
Een lift heeft in Nederland toch ALTIJD een vang? Althans, zo werd mij altijd geleerd bij de brandweer..

Een lift heeft inderdaad altijd een vang in een of andere uitvoeringsvorm.
Bij veel liften is er bovendien een stootblok in de vorm van een hydraulische cilinder op de vloer van de liftschacht aangebracht.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Dan ben ik erg benieuwd hoe dit dan toch gebeurt...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ze waren het gebouw aan het strippen, mogelijk dat een deel van de veiligheidsmaatregelen al verwijderd waren?

Daarnaast beschermen die stootblokken je natuurlijk niet als je bovenop de lift staat als hij 7 etages omlaag stort. Ook als je er onder staat kan vallend puin voor problemen zorgen.

Het gebouw is uit de jaren 60, in de jaren 90 werd besloten dat het gebouw op termijn zou worden gesloopt. Hierna is onderhoud op een erg laag pitje komen de staan. Ondanks dat het uiteindelijk tot 2014 zou duren voordat het gebouw uit gebruik genomen werd.
Je zag aan alles in het gebouw (ik heb er gestudeerd van 2005 tot 2010) dat alleen het hoognodige onderhoud gedaan werd. Kapotte plafondplaten werden niet vervangen, klimaatbeheersing was buiten werking vanwege asbest. (Dit werd niet gerenoveerd omdat het gebouw toch gesloopt zou worden). Radiatoren stonden al jaren vastgeroest in de stand waarin ze stonden. etc. De liften waren ook regelmatig in onderhoud, waarschijnlijk waren ze aan het eind van hun levensduur. Alles in dat gebouw straalde uit dat het tijd was voor een grote verbouwing / vernieuwing.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: FF4266 link=msg=1370511 date=1441389683
Dan ben ik erg benieuwd hoe dit dan toch gebeurt...

Het onderzoek van de Arbeidsinspectie zal over enige tijd wel uitsluitsel geven.

Hoogstwaarschijnlijk is er hier sprake van een "samenloop van omstandigheden".

A.De vang :
-mogelijk was de vang zelf onklaar
-mogelijk was de vang op een of andere manier geblokkeerd bijv. iets op of tegenaan gevallen
-mogelijk was de vang bewust geblokkeerd ivm werkzaamheden aan de vang

N.B. een vang kan zitten op de lift zelf of op het bewegingsmechanisme op zolder of op beide.

B.Contragewicht en lier :
Daarnaast hebben veel liften contra gewichten die het grootste gedeelte van het gewicht opnemen en het bewegingsmechanisme , de elektromotor met lier voor de resterende kracht t.b.v. de verticale beweging zorgt. De contragewichten en het bewegingsmechanisme, de lier hebben aparte kabels naar de lift.

Dus dat een vrijwel lege lift hard naar beneden kan storten is voorlopig een raadsel tenzij er het nodige op een of ander manier onklaar was geraakt, mogelijk waren de twee mannen daarom bezig met een reparatie en was de boel onvoldoende geborgd.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Thor link=msg=1370522 date=1441393769
Het onderzoek van de Arbeidsinspectie zal over enige tijd wel uitsluitsel geven.

Hoogstwaarschijnlijk is er hier sprake van een "samenloop van omstandigheden".

A.De vang :
-mogelijk was de vang zelf onklaar
-mogelijk was de vang op een of andere manier geblokkeerd bijv. iets op of tegenaan gevallen
-mogelijk was de vang bewust geblokkeerd ivm werkzaamheden aan de vang

N.B. een vang kan zitten op de lift zelf of op het bewegingsmechanisme op zolder of op beide.

B.Contragewicht en lier :
Daarnaast hebben veel liften contra gewichten die het grootste gedeelte van het gewicht opnemen en het bewegingsmechanisme , de elektromotor met lier voor de resterende kracht t.b.v. de verticale beweging zorgt. De contragewichten en het bewegingsmechanisme, de lier hebben aparte kabels naar de lift.

Dus dat een vrijwel lege lift hard naar beneden kan storten is voorlopig een raadsel tenzij er het nodige op een of ander manier onklaar was geraakt, mogelijk waren de twee mannen daarom bezig met een reparatie en was de boel onvoldoende geborgd.

Ik las elders dat het contragewicht altijd zwaarder is dan de lift. Dus als er iets mis gaat met de remmen of vang van de lift valt het contragewicht omlaag en trekt die de lift omhoog. Als dat klopt en de lift is hier omlaag gevallen dan zat er of heel veel gewicht in de lift waardoor hij zwaarder dan het contragewicht is geworden of er was geen verbinding meer tussen de lift en het gewicht.(kabels gebroken?) maar dan zouden zowel het gewicht als de cabine gevallen zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1370526 date=1441394575
Ik las elders dat het contragewicht altijd zwaarder is dan de lift. Dus als er iets mis gaat met de remmen of vang van de lift valt het contragewicht omlaag en trekt die de lift omhoog. Als dat klopt en de lift is hier omlaag gevallen dan zat er of heel veel gewicht in de lift waardoor hij zwaarder dan het contragewicht is geworden of er was geen verbinding meer tussen de lift en het gewicht.(kabels gebroken?) maar dan zouden zowel het gewicht als de cabine gevallen zijn.

Dan gaat een lege lift niet naar beneden tenzij de lier benden staat en er ipv gehesen naar beneden wordt getrokken.
Liften die o.a. zo werken hebben een vang die het omhoog schieten moet voorkomen.

of heel veel gewicht in de lift................. mogelijk stonden die mannen daarom op dak om de geblokkeerde vang te resetten oid.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Men mag mij eens uitleggen hoe twee mensen die op een dak van een kooi in een schacht aan het werken zijn, plots onder die kooi terechtkomen en verpletterd geraken.

Het lijkt mij logischer dat de rem het begeven heeft en de kooi vervolgens opwaarts is getrokken door het zwaardere contragewicht (dat houdt immers rekening met een gemiddeld beladen kooi) en dat dus de slachtoffers zijn gekneld geraakt tussen kooidak en schachtplafond. In oudere installaties is er geen opwaartse vang en kan de ruimte tussen kooidak en schachtplafond onvoldoende zijn.