Aanstaande zondag (13 september) is hier in Den Bosch de 2e editie van Swim to Fight Cancer (
www.swimtofightcancer.nl). De organisatie daarvan heeft flink afgekeken bij de CitySwim, maar één ding hebben ze wel aangepast: het dragen van een wetsuit is voor deelnemers VERPLICHT. Daar wordt veel over gemopperd, maar het aantal uitvallers was vorig jaar 0!
Zo'n evenement is bedoeld om aandacht te krijgen voor een bepaalde ziekte, niet om meer zieken te creeren. Liever allemaal een stukje langer erover doen, dan 20 uitvallers. Het is misschien maar 0,8%, maar volgens mij is iedere uitvaller er 1 teveel. Het is vervelend voor die mensen, het is niet nodig, en het leidt af van het werkelijke doel!
Afgelopen weekend hebben we nog een open water zwemwedstrijd (KNZB lange baan) bewaakt en dat zijn ervaren wedstrijdzwemmers die het al koud hadden. Het is precies wat Oma zegt: juist als je lekker op je gemak zo'n parcour gaat zwemmen verlies je zoveel warmte, dat is vragen om problemen.
Aansprakelijk stellen ben ik persoonlijk geen voorstander van, ik zie liever dat er lessen geleerd worden. Oftewel: volgend jaar wetsuit verplicht!?