GRIP 1 Onderkoelde personen (cityswim) Keizersgracht - Amsterdam 06-09-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Onderkoelde personen (cityswim) Keizersgracht - Amsterdam 06-09-2015  (gelezen 12435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1370876 date=1441609708
20 onderkoelde personen van de 2500 deelnemers (0.8 %) Hoe verhoudt deze uitval zich tot andere sport evenementen ?

Het maakt niet uit hoe het zich tot andere sportevementen zal verhouden.

Het is van belang om te weten of de zwemmers wetsuit dragen of in normale zwemkleding zwemmen, voorts is van belang of het om zwemmers gaat die zich maximaal kunnen inspannen of mensen die "rustig aan" zwemmen.

In water raakt het lichaam vier keer zo snel warmte kwijt als in lucht van gelijke temperatuur. Een zwemmer in normale zwemkleding die "rustig aan" het parcour gaat zwemmen zal last krijgen van onderkoeling. Bij deze watertemperatuur kan je hartritmestoornissen zelfs niet uitsluiten.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Van een betrokken lifeguard vernomen dat er 1 reanimatie is geweest.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1370975 date=1441637509
Van een betrokken lifeguard vernomen dat er 1 reanimatie is geweest.

Ik vind het triest. Ik hoop ook dat men eens wat mensen aansprakelijk gaat stellen; vergunningverlener en organisator omdat je gezonde mensen bloot stelt aan gevaar. Het is namelijk geen overmacht dat het grachtenwater koud is.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Citaat van: Oma link=msg=1370977 date=1441638525
Ik vind het triest. Ik hoop ook dat men eens wat mensen aansprakelijk gaat stellen; vergunningverlener en organisator omdat je gezonde mensen bloot stelt aan gevaar. Het is namelijk geen overmacht dat het grachtenwater koud is.

Gelukkig is wel uitgezocht of er ontlasting in het water dreef, dan snap ik niet hoe men de watertemperatuur over het hoofd heeft gezien... ::)
City Swim gaat definitief door

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: Oma link=msg=1370977 date=1441638525
Temperatuur van het water was acceptabel. Rond de 16 is nog te doen zonder al te veel problemen.
Daarnaast doet iedereen vrijwillig mee...dus aansprakelijk stellen?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1370981 date=1441639332
Temperatuur van het water was acceptabel. Rond de 16 is nog te doen zonder al te veel problemen.
Daarnaast doet iedereen vrijwillig mee...dus aansprakelijk stellen?

16 graden buitenwater is geen acceptabele temperatuur om 2.500 mensen in kader van dit soort evenementen te water te laten gaan. Je zal moeten weten of ze wetsuits dragen, of ze bijv. onderliggende ziekten hebben, of het (top)sporters zijn of gewoon mensen die het een keer leuk vinden door de grachten te zwemmen voor het goede doel.

Als het een triathlon zou zijn was het geen probleem omdat het dan gaat om goed getrainde atleten die zich ook wel beschermen bijv. met wetsuit.

Dit soort evenementen moet je gewoon laten staken omdat je als vergunningverlener niet wil dat er mensen gereanimeerd moeten worden of naar ziekenhuis worden gebracht. Op forum hebben veel mensen het vaak over kosten; wat dacht je wat dit geintje kost. Beetje geld inzamelen voor de ALS stichting en de Nederlandse belasting-/zorgpremiebetaler de rekening voor tientallen ambulances, 1 of 2 inzetten van mobiel medisch team + alle kosten in de ziekenhuizen.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Aanstaande zondag (13 september) is hier in Den Bosch de 2e editie van Swim to Fight Cancer (www.swimtofightcancer.nl). De organisatie daarvan heeft flink afgekeken bij de CitySwim, maar één ding hebben ze wel aangepast: het dragen van een wetsuit is voor deelnemers VERPLICHT. Daar wordt veel over gemopperd, maar het aantal uitvallers was vorig jaar 0!

Zo'n evenement is bedoeld om aandacht te krijgen voor een bepaalde ziekte, niet om meer zieken te creeren. Liever allemaal een stukje langer erover doen, dan 20 uitvallers. Het is misschien maar 0,8%, maar volgens mij is iedere uitvaller er 1 teveel. Het is vervelend voor die mensen, het is niet nodig, en het leidt af van het werkelijke doel!

Afgelopen weekend hebben we nog een open water zwemwedstrijd (KNZB lange baan) bewaakt en dat zijn ervaren wedstrijdzwemmers die het al koud hadden. Het is precies wat Oma zegt: juist als je lekker op je gemak zo'n parcour gaat zwemmen verlies je zoveel warmte, dat is vragen om problemen.

Aansprakelijk stellen ben ik persoonlijk geen voorstander van, ik zie liever dat er lessen geleerd worden. Oftewel: volgend jaar wetsuit verplicht!?  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Red Cross Medic

• Senior gebruiker
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: joostvankempen link=msg=1371066 date=1441664738
Oftewel: volgend jaar wetsuit verplicht!?  8)

Voorkomen is beter dan genezen...

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Citaat van: Breathe link=msg=1370873 date=1441608825
Het lijkt mij wel dat de lifeguards wetsuits aan hebben gehad, je kunt je er ook als lifeguard op kleden.

Zelfs in een wetsuit op je rescuebord in het water liggen wordt op den duur koud. Je beweegt wel wat maar is dat voldoende om warm te blijven?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

guest12562

• Gast
Citaat van: Markvniel link=msg=1371142 date=1441701555
Zelfs in een wetsuit op je rescuebord in het water liggen wordt op den duur koud. Je beweegt wel wat maar is dat voldoende om warm te blijven?

Persoonlijk nooit uren in een wetsuit op een board gelegen, maar ik ken wel een evenement waar dat wel is geweest, zal het eens vragen aan de betrokkene.