Het is trouwens vrij arbitrair waar je het meest veilig zit en nmm afhankelijk van het type vliegtuig. Paar keer meegemaakt dat de wielen niet uit konden en het gedrag van de cabinebemanning tijdens het lozen van de brandstof boven zee is nou niet bepaald heel rustgevend, geen enkele informatie, zenuwachtig heen en weer lopen naar de cockpit etc. terwijl na enige vluchten dicht langs de verkeerstoren van Aberdeen bleek dat ze de wielen ondertussen met hand hadden kunnen uitpompen.
Ik ben eindverantwoordelijk voor ambulancezorg op een internationale luchthaven. Ik heb me laten vertellen door experts van Qatar Airways, luchtvaartautoriteit en luchthavenbrandweer dat er niet zoiets bestaat al de meest veilige plek in een vliegtuig. Het is afhankelijk van het soort toestel en het soort ongeval.
Ik heb mij tevens laten vertellen dat brandstof dumpen niet vanzelfsprekend is, het type toestel is wederom bepalend, sommige kunnen wel brandstof dumpen en andere toestellen kunnen geen brandstof lozen. De gezagvoerder moet het besluit nemen of hij een noodlanding wil maken met een te zwaar toestel met grote hoeveelheden brandstof aan boord.
Vliegen is gewoon veilig, zelfs als niemand een crash met de A380 zal overleven heb je het over iets meer dan 500 doden. In Qatar hebben we 500 doden per maand door wegverkeer, Nederland had een vergelijkbaar aantal doden door wegverkeer in 2014. Nederland heeft in alle jaren luchtvaart nog nooit 500 doden gehad door luchtvaart op eigen grondgebied en al heel erg lang een grote, drukke internationale luchthaven.
Wij hebben op de luchthaven wel een ambulancehub met relatief grote slagkracht, echter zijn de meeste voertuigen vooral druk met afhandelen van ongevallen op de wegen rondom de luchthaven, op airside gaat het vooral om kleine ongevallen met grondpersoneel in hangars of bij de vrachthandelingen. Sporadisch zijn er inzetten bij een vliegtuig, het gaat dan vooral om een zieke of gewonde passagier van boord halen of de afhandeling van een air ambulance vlucht die een IC-patient komt brengen voor het nationale traumacentrum of de burn unit.