Gisteren heb ik als verpleegkundige een dienst gedraaid op een motorcross evenement op grasbaan (vlakke baan).
Tijdens een van de races vloog een jonge man over de kop met zijn motor met een snelheid van ong 30-40 km/uur
Wij (ehbo collega en ik) zijn er gelijk heen gelopen, omdat hij op zijn buik bleef liggen.
Na de rug en nek te hebben nagevoeld, hebben we hem toch even mee genomen naar de medische post omdat hij toch behoorlijk last had van zijn flank rechter achter (erg gevoelig bij aanraking).
Zijn eerste bloeddruk meting (liggend - links) was 75/51 en de 2e vlak erna 90/60 en daarbij een snelle pols (110-120). Pols wel krachtig en regelmatig. Bewustzijn was alert in persoon, plaats en tijd, miste alleen stukjes van het incident
Direct na 2e meting heb ik de bloeddruk aan de rechterkant gemeten (liggend) en deze was 127/87 met nog steeds een snelle pols van rond de 110.
Naast deze pijnklachten in de flank, klaagde hij over hoofdpijn en had het gevoel dat hij een hersenschudding had. Hij had 3 weken geleden namelijk ook een hersenschudding gehad na een motor cross incident.
Hierop heb ik gelijk de MKA gebeld. Deze stuurde direct een ambulance.
Vlak hierna had de coureur de smaak van bloed. In neus en keelholte was verder geen bloed te zien. Hierbij niet misselijk. Dit is door mijn collega door gegeven aan de MKA
Uit de voorgeschiedenis bleek dat 3 jaar geleden zijn milt was verwijderd na een fiets ongeval
Hij is de gehele tijd alert gebleven, de ambulance heeft hem mee genomen en in het ziekenhuis is een scan gemaakt omdat hij ineens koorts kreeg
Hier is niks uitgekomen, de koorts zakte en hij is met een zware hersenschudding ontslagen
Nu is mijn vraag of de tensieverschil mogelijk te maken heeft met de hersenschudding (verschil in tensie kan wijzen op mgl hersenletsel) en zou er een reden kunnen zijn van zijn koorts gekoppeld aan zijn trauma?
Hij is dllr