Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25618 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Gepost op: 13 september 2015, 16:50:53
Gisteren heb ik als verpleegkundige een dienst gedraaid op een motorcross evenement op grasbaan (vlakke baan).

Tijdens een van de races vloog een jonge man over de kop met zijn motor met een snelheid van ong 30-40 km/uur

Wij (ehbo collega en ik) zijn er gelijk heen gelopen, omdat hij op zijn buik bleef liggen.

Na de rug en nek te hebben nagevoeld, hebben we hem toch even mee genomen naar de medische post omdat hij toch behoorlijk last had van zijn flank rechter achter (erg gevoelig bij aanraking).

Zijn eerste bloeddruk meting (liggend - links) was 75/51 en de 2e vlak erna 90/60 en daarbij een snelle pols (110-120). Pols wel krachtig en regelmatig. Bewustzijn was alert in persoon, plaats en tijd, miste alleen stukjes van het incident

Direct na 2e meting heb ik de bloeddruk aan de rechterkant gemeten (liggend) en deze was 127/87 met nog steeds een snelle pols van rond de 110.

Naast deze pijnklachten in de flank, klaagde hij over hoofdpijn en had het gevoel dat hij een hersenschudding had. Hij had 3 weken geleden namelijk ook een hersenschudding gehad na een motor cross incident.

Hierop heb ik gelijk de MKA gebeld. Deze stuurde direct een ambulance.  

Vlak hierna had de coureur de smaak van bloed. In neus en keelholte was verder geen bloed te zien. Hierbij niet misselijk.  Dit is door mijn collega door gegeven aan de MKA

Uit de voorgeschiedenis bleek dat 3 jaar geleden zijn milt was verwijderd na een fiets ongeval

Hij is de gehele tijd alert gebleven, de ambulance heeft hem mee genomen en in het ziekenhuis is een scan gemaakt omdat hij ineens koorts kreeg

Hier is niks uitgekomen, de koorts zakte en hij is met een zware hersenschudding ontslagen

Nu is mijn vraag of de tensieverschil mogelijk te maken heeft met de hersenschudding (verschil in tensie kan wijzen  op mgl hersenletsel) en zou er een reden kunnen zijn van zijn koorts gekoppeld aan zijn trauma?

Hij is dllr

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2015, 16:53:17
Ter aanvulling in de tussentijd van de lage tensies links en de aankomst van de ambu. Had hij 2 metingen met goede waarde  (125/88) aan de linkerkant

Wel nog steeds een  hoge pols. Zijn saturatie is gehele tijd rond de 98/99% geschommeld

oma

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2015, 18:00:33
Tensie zal wel komen door beetje stress, ik zou het ook geen traumapatient noemen.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #3 Gepost op: 13 september 2015, 19:04:27
Dank voor je reactie

Zou je (voor mijn leerproces) de relatie tussen de stress en de lage tensie kunnen uitleggen. Ik kan de link nu nog niet plaatsen.  

Zou dan de relatie zelf leggen dat de tensie daling veroorzaakt wordt door een vasovagale prikkeling (tgv de pijn)

Alleen zou je dan geen lagere pols verwachten (was tijdens de meting 110-120)

Ook kan ik de link nog niet plaatsen tussen de plotselinge temperatuur stijging en normalisatie

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #4 Gepost op: 13 september 2015, 19:09:34
Even er vanuit gaande dat het een reële meting was

oma

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 september 2015, 19:17:36
Citaat van: senseihomer link=msg=1372150 date=1442164174
Even er vanuit gaande dat het een reële meting was

Daar was ik niet vanuit gegaan bij het doorlezen van deze casus. Ik ben eerder nieuwsgierig naar de eerste gemeten tensie en temp op de SEH.

Als ik de casus bekijk had deze man van mij ook naar de huisartsenpost mogen gaan, dat zorgt dat de zorgkosten een beetje binnen de perken blijven (besparing overbodige ambulancerit, overbodig SEH bezoek en overbodige CT-scan).

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 september 2015, 19:23:57
Citaat van: Oma link=msg=1372151 date=1442164656
Daar was ik niet vanuit gegaan bij het doorlezen van deze casus. Ik ben eerder nieuwsgierig naar de eerste gemeten tensie en temp op de SEH.

Als ik de casus bekijk had deze man van mij ook naar de huisartsenpost mogen gaan, dat zorgt dat de zorgkosten een beetje binnen de perken blijven (besparing overbodige ambulancerit, overbodig SEH bezoek en overbodige CT-scan).

Was er dan nog een keuze in? Tegenwoordig als je belt met de MKA, kom je in het Pro Q&A verhaal terecht. (in BZO) Hierin wordt dan toch de verdere procedure bepaald aan de hand van de gegevens welke je hebt doorgegeven? wel/geen Ambu A1/A2 rit. Of zie ik iets over het hoofd?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #7 Gepost op: 13 september 2015, 19:40:46
Persoonlijk vind ik de keuze wel of geen terechte ambulance / ziekenhuis niet zo interessant.  

Ik vraag me alleen af wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van d lage tensie, het tensieverschil en de plotselinge temperatuur stijging en normalisatie bij ( wat later een zware hersenschudding bleek)

In je eerste post leg je de koppeling tussen de lage tensie en stress (neem ik aan). -zou je dat uit kunnen leggen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 september 2015, 19:43:01
Citaat van: Vider link=msg=1372153 date=1442165037
Was er dan nog een keuze in? Tegenwoordig als je belt met de MKA, kom je in het Pro Q&A verhaal terecht. (in BZO) Hierin wordt dan toch de verdere procedure bepaald aan de hand van de gegevens welke je hebt doorgegeven? wel/geen Ambu A1/A2 rit. Of zie ik iets over het hoofd?

De man is alert en klaagt over een beetje hoofdpijn -> huisarts(enpost) -> wekadviesje + paracetamol.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 september 2015, 19:46:18
Citaat van: senseihomer link=msg=1372159 date=1442166046
In je eerste post leg je de koppeling tussen de lage tensie en stress (neem ik aan). -zou je dat uit kunnen leggen.

Stress kan zorgen voor zowel een hogere als lagere tensie. Het is allemaal niet zo schokkend en ik ga er vanuit dat de meetwaarden onjuist zijn, vandaar dat ik al aangaf dat de eerste meetwaarde op de SEH interessanter is.