De regeling Voorbehouden Handelingen kent drie categorieën bevoegdheden:
Bevoegd tot de indicatiestelling van de Voorbehouden Handeling en de uitvoering hiervan, de arts;
Bevoegd tot het functioneel zelfstandig verrichten van de Voorbehouden Handeling in opdracht van de eerstgenoemde bevoegde, de verpleegkundige;
Bevoegd tot het verrichten van de handeling in opdracht, onder toezicht en met aanwijzing van de eerstgenoemde bevoegde.
In het laatst genoemde geval kan de arts telefonisch bereikbaar zijn om zo nodig de beroepsbeoefenaar mondeling aanwijzingen of een aanvullende opdracht te geven.
De arts kan ook ter plekke aanwezig zijn om zo nodig in te grijpen en de handeling over te nemen.
Het is dus verboden een Voorbehouden Handeling te verrichten tenzij:
De handeling wordt verricht in opdracht van een op grond van artikel 36 bevoegde; en
de opdrachtnemer redelijkerwijs mag aannemen dat hij beschikt over de bekwaamheid die vereist is voor het naar behoren uitvoeren van de handeling; en
de opdrachtnemer, voor zover van toepassing, handelt overeenkomstig de aanwijzingen van de opdrachtgever (naast aanwijzingen kunnen hiertoe ook protocollen dienen)
Degene die handelt met inachtneming van het bovenstaande, handelt bevoegd.
De Voorbehouden Handelingen volgens artikel 39 zijn, voor zover zij betrekking kunnen hebben op de verpleegkundigen:
katheterisaties (blaas, maag, toedienen van geneesmiddelen via toedieningssytemen)
injecties (intramusculair, subcutaan, intra-cutaan, intraveneus)
puncties
In dit artikel wordt geregeld dat deze handelingen kunnen worden gerekend tot het deskundigheidsgebied van de verpleegkundige, zodat zij wettelijk bevoegd zijn deze handelingen functioneel zelfstandig (dat wil zeggen zonder fysiek toezicht en tussenkomst van de opdrachtgever) uit te voeren.
In alle gevallen geldt echter dat er een opdracht moet zijn om een Voorbehouden Handeling uit te kunnen voeren en dat men bekwaam moet zijn.
Risicovolle Handelingen
Risicovolle handelingen zijn handelingen die risico's voor de gezondheid van een patiënt/cliënt met zich kunnen meebrengen als ze ondeskundig worden uitgevoerd.
Wie deze handelingen mogen uitvoeren, staat niet in de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) beschreven. Zij vallen echter wel onder de Wet BIG, namelijk onder de noemer van het zorgvuldig handelen.
Omdat deze handelingen niet bij wet zijn beschreven is het hanteren van kwaliteit- en zorgvuldigheidcriteria, en dus het hanteren van protocollen en zo nodig bekwaamheidsverklaringen, zeer raadzaam.
De handelingen waarvoor protocollen van toepassing zijn.
Om vorm te geven aan de Wet BIG kunnen verschillende protocollen zijn ontwikkeld.
1. Protocollen die betrekking hebben op Voorbehouden Handelingen
2. Protocollen die betrekking hebben op Risicovolle Handelingen
3. Protocollen die betrekking hebben op Overige Handelingen
1. De Voorbehouden Handelingen
injecteren
katheteriseren van de blaas bij mannen
katheteriseren van de blaas bij vrouwen
inbrengen van een Gastrostomie-katheter
inbrengen van een neus/maagsonde
inbrengen van een supra-pubische-katheter
2. De Risicovolle Handelingen
Deze handelingen worden in principe op dezelfde wijze benaderd als de Voorbehouden Handelingen.
Het betreft de volgende handelingen:
het verstrekken van medicijnen via een vernevelaar
het toedienen van zuurstof in acute situaties
het toedienen van zuurstof permanent
het verzorgen van een tracheotomie-wond
het geven van sondevoeding in bulk
het geven van sondevoeding via voedingspomp
het toedienen van klysma’s en / of rectioles
het manueel verwijderen van faeces
uitzuigen van slijm in keel- en mondgebied
het gebruik van onrustbanden
het gebruik van tuigjes
3. De Overige Handelingen
Deze worden hier niet nader omschreven omdat deze handelingen betrekking kunnen hebben op een veel omvattend arsenaal van verzorgende handelingen.
Het arsenaal van de Overige Handelingen (waaronder het op voorschrift verstrekken van orale medicatie) valt wel onder de Wet BIG, namelijk onder de noemer van het zorgvuldig handelen.
Omdat deze handelingen niet bij wet zijn beschreven, is het hanteren van kwaliteit- en zorgvuldigheidcriteria, en dus het hanteren van richtlijnen en zo nodig bekwaamheidsverklaringen, raadzaam.
http://www.zorgprotocollen.nl/kadersbigwet.htmIk vraag me af of het navoelen van de CWK een risico en of voorbehouden handeling is?
Persoonlijk vindt ik dat het nu net gedaan wordt of het navoelen van de CWK een hele complexe handeling is. Het wordt wat anders als je het navoelen gebruikt om hieraan een werkdiagnose en of vervolgbeleid te bepalen
Zoals ik al eerder heb aangegeven is het voor mij heel simpel, als de patiënt ook maar enige (druk) pijn ervaart in de buurt van zijn CWK dan wordt de ambulance erbij geroepen
Half November ga ik de cursus MTLS van de KNMV volgen, ik neem aan dat dan wel als`voldoende`bewijs kan worden beschouwd?
Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar de motorcross, waar aardig wat HET plaats vinden. Met veel recht op CWK letsel. Wat zou in jullie ogen dan moeten gebeuren?
Bij elk (HET) incident een ambu oproepen, aangezien er CWK letsel zou kunnen bestaan. Maar dat kan niet door een algemeen verpleegkundige worden bepaald?
Dit is absoluut niet sarcastisch bedoeld, alleen ik vraag me wel af hoe jullie/iedereen er tegen aan kijken
Een MMA is een arts verbonden aan een RAV, ik kan niet zo goed bedenken waarom deze functionaris de risicovolle en voorbehouden handelingen moet checken en waarborgen als het gaat om een verpleegkundige die ten eerste geen ambulanceverpleegkundige is en ten tweede niet in dienst is bij de RAV maar op verzoek van familie c.q. namens een evenementenhulpverleningsaanbieder aanwezig is bij een motorsportevenement.
Wij hebben ook geen MMA, maar een arts die protocollen opstelt en zo nodig telefonisch opdrachten kan geven. Alleen hierin (zoals het toedienen van medicatie) ben ik zelf heel voorzichtig en ontzettend terughoudend
IGZ neemt een casus waarbij onbevoegde en/of onbekwame BIG-geregistreerden zorg aanbieden altijd hoog op, echter IGZ is de toezichthouder en geen tuchtrechter.
absoluut en terecht, alleen ik weet niet of het zo bedoeld wordt, maar ik ben geen onbevoegde en of onbekwame BIG geregistreerde
Als ik me door de wetgeving worstel kan ik niets anders concluderen dat je als algemeen verpleegkundige altijd zal falen in je verweer bij de tuchtrechter aangezien er geen sprake is van zelfstandige bevoegdheid
Dat ligt eraan welke handeling je bedoeld. Als verpleegkundige heb ik een functionele zelfstandigheid voor:
Artikel 2
Onverminderd artikel 33 van de wet, wordt tot het gebied van deskundigheid van de verpleegkundige gerekend het zonder toezicht door en tussenkomst van de opdrachtgever:
a. geven van een subcutane, intramusculaire of intraveneuze injectie;
b. verrichten van een catheterisatie van de blaas bij volwassenen alsmede het inbrengen van een maagsonde of een infuus;
c. verrichten van een venapunctie en van een hielprik bij neonaten.
indien de opdrachten door een arts gewaarborgd worden
, zelfs als er een arts aanwezig is op de evenementenlocatie stelt het niet dat een algemeen verpleegkundige in opdracht voorbehouden handelingen mag uitvoeren zoals bijv. intuberen. Iedere arts is per definitie bevoegd en kan acteren als de opdrachtgever. De algemeen verpleegkundige moet bedenken als opdrachtnemer of hij de bekwaamheid achteraf kan aantonen. Als je dit als algemeen verpleegkundige niet kan rest je niets anders dan de opdracht van de arts te weigeren.
Hier geldt dus mijn eigen (fikse) terughoudendheid in het uitvoeren van voorbehouden handelingen