Dan ga je toch tijdens een zitting bij de tuchtrechter even zeggen "De kans dat ik het letsel door het aftasten van de wervelkolom erger kan maken is uitermate klein". Als ik je wederom een adviesje mag geven zou ik dan maar kiezen om vooral je mond te houden i.p.v. dit te zeggen.
De motorrijder kan van de rest van zijn leven verlamd raken als hij zich bijv. bij een instabiele wervelfractuur zou omdraaien. Als jij het zou veroorzaken tijdens het aftasten heb jij het gedaan. Jij had kunnen volstaan met uitvragen en de motorrijder advies te geven te blijven liggen of manueel te fixeren zoals iedere EHBO-er zou handelen in deze omstandigheden. Uiteraard bel je dan 112.
ja en daarom zou ik de motorrijder ook niet omdraaien indien dit dan wel de mogelijkheid geeft om de rug na te voelen. De aftasting van de CWK zou het letsel niet verergeren, alleen de draaiing om de CWK te kunnen aftasten. daar zit natuurlijk een wezenlijk verschil in
Een van de redenen dat ik mijzelf bekwaam acht, is ook doordat ik dit soort overwegingen kan maken.
Als ik jou was belde ik voor iedere HET de ambulance tenzij de arts zelf aanwezig is en je zegt dat het niet nodig is omdat hij deze motorrijder even een tijdje in observatie wil houden.
Als dat zou gebeuren dan wordt de RAV morgen gigantisch overbelast, wat mogelijk ten koste gaat van andere meldingen, wat weer verstrekkende gevolgen kan hebben. Dat wil ik liever niet op mijn geweten hebben
De meeste artsen en verpleegkundigen die ik ken zeggen zelden dat ze dingen doen zodra de kans op doorhalen BIG-registratie vrij klein is, ze doen alleen die dingen als ze weten dat de kans hierop uitgesloten is.
zo was ook niet hoe ik het bedoelde, alleen zoals ik al zei ben ik het aan het uitzoeken. Het was niet als argument bedoeld om het wel of niet te doen
Als jouw wens is om tot aan je pensioen te willen werken als verpleegkundige of ooit hoopt ambulanceverpleegkundige te worden zou ik helemaal niets riskeren, zelfs geen waarschuwing of berisping. Als het tot doorhalen registratie komt kan je altijd nog BHV-er worden bij McDonald's.
Ik zeg niet dat je nooit een gokje moet wagen, als je je registratie op spel zet moet je het doen omdat je denkt dat het in belang van je patient is. Als het alleen maar in belang is van je baas (evenementenzorgaanbieder) of de lokale motorsportclub terwijl het niet in belang van patient en je eigen belang is zou ik er heel goed over nadenken.
Ik zie het niet als gokje, maar een bewust overwogen keuze om wel of niet zo`n evenement te draaien in de hoedanigheid als verpleegkundige om een aantal redenen, waaronder ervaring op te doen
de keuze om op een bepaald moment wel of geen CWK af te tasten is ook bewust en wel overwogen. Zoals je al aangaf mag nooit extra manipulatie van de CWK plaats vinden (door bijv. te draaien) om CWK letsel uit te sluiten.
Als dat wel gedaan zou worden, dan is het aftasten van de CWK om letsel uit te sluiten puur een kunstje en of techniek dat iedereen kan.
Een van de meerwaarde van mijn scholing, ervaring en opleiding als verpleegkundige is dat ik de keuze wel overwogen kan maken, met meer afwegingen dan alleen te kijken naar het doel (dat wil natuurlijk niet zeggen dat een (extra opgeleide) EHBO dit niet zou kunnen.