Wat mij zeer verbaasd is dat er in NL zo neergekeken wordt op een verpleegkundige die niet ambulanceverpleegkundige is.
Dit komt grotendeels door jullie wetgeving (BIG), waar je blijkbaar voor alles een aantekening moet hebben om iets te doen. Maar ook een ego probleem van 'wij ambulance/MMT - mensen kunnen dat alleen". Wat je reinste bullshit is.
Ik run zelf een dienst met oa verpleegkundigen die na hun uren aan "evenementenhulpverlening" doen bij (niet)gemotoriseerde sporten. En neen, niet iedereen is werkzaam in préhospitaal zorg. Dat is simpelweg onmogelijk om in deze landen voor elkaar te krijgen. Maar van de mensen die niet préhospitaal werken durf ik er een heel deel alleen loslaten op de track. Door interne scholing en ervaring kunnen ze het evenzeer. Laat ik iedereen los? Helemaal niet. En een groot verschil is dat er bij ons ALTIJD een arts aanwezig is. Je moet als ongeacht welke verpleegkundigen op zulke evenementen niet zelf doktertje gaan spelen.
En ik denk dat daar eveneens één van de problemen van heel deze discussie zit. Als er, zoals het hoort bij zo'n risicovolle evenementen, een arts aanwezig is is het zijn/haar verantwoordelijkheid om de persoon in observatie of in te sturen. En met aanwezig bedoel ik effectief aanwezig op het terrein en niet bereikbaar via de telefoon. Want dat laatste is eveneens grote onzin.
Zou een ambulanceverpleegkundige anders gehandeld hebben in de casus? Waarschijnlijk niet, deze volgt protocollen en zal deze ook meenemen en afleveren op een SEH. Zodra je werkt met protocollen kun je daar moeilijker van afwijken, oa daarvoor dat je dus een arts nodig hebt op zulke dingen.
Zelfde onzin is het om geen ambulances op zo'n evenementen te zetten of als ze er al staan om ze niet te laten afvoeren. Wat nut hebben ze dan buiten om slachtoffers naar je hulppost te brengen, publiek gerust te stellen zodat het lijkt dat er voor alles gezorgd wordt, de organisator en wetgever is weer content. Blijkbaar heeft dat toch een impact op jullie reguliere ambulancehulpverlening door gebrekkige dekking, zuchtende centralisten die weer eens een ambulance naar een evenement moeten sturen, enz.
Kortom jullie wetgeving ivm deze zaken zit krom in elkaar en er is een ego probleem. Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Jullie kunnen wel lachen met de hulpverlening in BE, maar op dat punt ben ik blij dat ik daar werk. Ambulances op evenementen mogen afvoeren, elke verpleegkundige mag zelfstandig een infuus plaatsen, etc. Minder gezever dus.