Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25616 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #20 Gepost op: 14 september 2015, 20:23:10
Citaat
1e meting: 75/51 / 2e meting: 90/60 / 3e meting: 127/87. Krachtige, regelmatige pols. GCS 15. Geen retrograde amnesie voor gebeurtenissen voor en na het ongeval. Pols 110 (op moment ongeval race-spanning + zware fysieke inspanning). Hoofdpijn + pijnlijke flank.

Heb ik het zo goed samengevat?

Jonge man van 18 jaar die na een HET ongeveer 10 seconden bewusteloos is geweest.

Geen drukpijn in de CWK

Klaagt over pijn in zijn linker achter flank en een lichte hoofdpijn.

Tijdens de gehele hulpverlening is hij Alert en adequaat in tijd, plaats en persoon.  Hierbij wel enige retrograde amnesie.

Vitale waarden:
RR: 1) 75/51     liggend - links
        2) 90/60    liggend - links
        3) 127/87  liggend - rechts

Pols: sterke regulaire pols rond 110 - 120
Saturatie: gehele hulpverlening rond 98%-99%

AH: 12 - 15 keer per minuut

Reden voor mij om overleg te plegen met de MKA is enerzijds de lage tensies (al dan niet reële) en het mgl. tensieverschil.

Reden voor de MKA om een ambulance te sturen is het tensieverschil

In de avond in het ziekenhuis kreeg hij een spontane temperatuur stijging en in de loop van de avond normaliseerde deze.

Hierop is een CT scan gemaakt, waaruit geen letsel uit bleken

Hij is met een zware hersenschudding ontslagen

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 14 september 2015, 22:27:44
Citaat van: senseihomer link=msg=1372132 date=1442155853
Nu is mijn vraag of de tensieverschil mogelijk te maken heeft met de hersenschudding (verschil in tensie kan wijzen  op mgl hersenletsel)

Zou je dit eens kunnen uitleggen? Bij een links/rechtsverschil denk ik aan vaatproblemen (aorta dissectie etc) en niet aan een neurotrauma?

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #22 Gepost op: 15 september 2015, 00:36:35
Citaat van: senseihomer link=msg=1372394 date=1442254990
Jonge man van 18 jaar die na een HET ongeveer 10 seconden bewusteloos is geweest.

Geen drukpijn in de CWK

Klaagt over pijn in zijn linker achter flank en een lichte hoofdpijn.

Tijdens de gehele hulpverlening is hij Alert en adequaat in tijd, plaats en persoon.  Hierbij wel enige retrograde amnesie.

Vitale waarden:
RR: 1) 75/51     liggend - links
        2) 90/60    liggend - links
        3) 127/87  liggend - rechts

Pols: sterke regulaire pols rond 110 - 120
Saturatie: gehele hulpverlening rond 98%-99%

AH: 12 - 15 keer per minuut

Reden voor mij om overleg te plegen met de MKA is enerzijds de lage tensies (al dan niet reële) en het mgl. tensieverschil.

Reden voor de MKA om een ambulance te sturen is het tensieverschil

In de avond in het ziekenhuis kreeg hij een spontane temperatuur stijging en in de loop van de avond normaliseerde deze.

Hierop is een CT scan gemaakt, waaruit geen letsel uit bleken

Hij is met een zware hersenschudding ontslagen
De grasbaanrace waar dit is gebeurd is mijn oude woonplaats zag ik. Zodoende heb ik via een kennis een filmpje gezien van het betreffende ongeval, dat was een flinke klapper!
Dacht al dat ik jou in het filmpje zag rennen, maar nu deze casus van jou lezend moet jij het ook inderdaad geweest zijn.

Maar ontopic:
Gezien de impact van het ongeval en hetgeen je had gemeten had ik ook met de MKA overlegd en het probleem voorgelegd.
In mijn zeven jaar acute neurologie met patiënten na o.a. een HET en vaak een commotio of zelfs een contusio cerebri heb ik echter nog nooit links/rechtsverschil gehad met de tensie. Ook in de literatuur kan ik hier niets over vinden.
Zoals Joost al aangeeft zou je dan eerder denken aan problemen van het vaatstelsel. Bij type A en B dissectie van de aorta kom ik dit verschil namelijk wel vaak tegen.

Wat betreft de lage tensie direct bij aankomst na het ongeval, dit heb ik in mijn 13 jaar als evenementenhulpverlener wel vaker meegemaakt. Mijn ervaring is dat dit toch een soort van vagale reactie is op het ongeval van de schrik en de pijn, deze trekt binnen 5 minuten weer bij. Je meet dan inderdaad een relatief hoge pols die niet past bij een vagale reactie, maar als jij bedenkt wat de polsslag was tijdens de race, dan is hij wel een stuk lager. Bij zo'n vagale reactie een polsslag van 100 meten, die tijdens de race soms wel tot boven de 180 gaat (eigen ervaring en gemeten bij de coureurs).
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

oma

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 15 september 2015, 05:30:10
Citaat van: -Joost- link=msg=1372469 date=1442262464
Zou je dit eens kunnen uitleggen? Bij een links/rechtsverschil denk ik aan vaatproblemen (aorta dissectie etc) en niet aan een neurotrauma?

Citaat van: Pleegkundige link=msg=1372492 date=1442270195
Zoals Joost al aangeeft zou je dan eerder denken aan problemen van het vaatstelsel. Bij type A en B dissectie van de aorta kom ik dit verschil namelijk wel vaak tegen.

Aorta dissectie bij een 18-jarige na trauma?

Na trauma zou ik eerder denken aan ruptuur of transsectie van aorta, echter zijn deze traumapatienten niet zo alert als deze motorrijder.

Een spier of iets anders kan zorgen voor druk op de vaten verantwoordelijk voor bloedvoorziening van linkerarm, dit kan een mogelijke verklaring zijn voor het gemeten verschil. De bloeddruk in zittende houding meten had mogelijk ook een andere meetwaarde opgeleverd.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #24 Gepost op: 16 september 2015, 10:06:51
Citaat

Allereerst wil ik duidelijk aangeven dat ik niet stel dat het gekoppeld is, alleen ik vroeg me af of het mogelijk was.

Citaat
'Association of a difference in systolic blood pressure between arms with vascular disease and mortality: a systematic review and meta-analysis'.

www.thelancet.com Published online January 30, 2012 DOI:10.1016/S0140-6736(11)61710-8

Bij een verschil van ≥ 15 mmHg was er ook een significante associatie met een voorgeschiedenis van cerebrovasculaire aandoeningen

Citaat
http://www.mednet.nl/nieuws/id5832-onderzoekers-willen-bilaterale-bloeddrukmeting-in-richtlijn-.html

Grote verschillen in de bloeddruk van de rechter en linker arm wijzen op een verhoogd risico van vooral perifere vasculaire aandoeningen (PVD). Dat blijkt uit een review van onderzoekers van de Peninsula College of Medicin and Dentistry in Exeter, dat is gepubliceerd in de Lancet. De onderzoekers pleiten voor een advies van bilaterale drukmeting in de richtlijnen.

Het onderzoek betrof 28 studies naar verschillen in de systolische bloeddrukwaarde van de rechter en linker arm. Christopher Clark vond dat een tensieverschil van minimaal 15 mm Hg gepaard ging met een 2,5 keer verhoogd risico op een perifere vasculaire aandoening en een 1,6 keer verhoogde kans dat er sprake is van een cerebrovasculaire ziekte

Deze uitkomsten vond ik op het internet, dus vandaar mijn vraag of het tensieverschil >15 mm Hg en mgl. neurotrauma gekoppeld zou kunnen zijn

Citaat
Gezien de impact van het ongeval en hetgeen je had gemeten had ik ook met de MKA overlegd en het probleem voorgelegd.

ik vond het zeker iets wat ik niet zomaar alleen over kon beslissen.

Citaat
In mijn zeven jaar acute neurologie met patiënten na o.a. een HET en vaak een commotio of zelfs een contusio cerebri heb ik echter nog nooit links/rechtsverschil gehad met de tensie. Ook in de literatuur kan ik hier niets over vinden.Zoals Joost al aangeeft zou je dan eerder denken aan problemen van het vaatstelsel. Bij type A en B dissectie van de aorta kom ik dit verschil namelijk wel vaak tegen.

Bovenstaande antwoorden gaven mij de vraag of het mogelijk gekoppeld kon zijn, misschien is het simpelweg niet aan elkaar gerelateerd.

Citaat
Wat betreft de lage tensie direct bij aankomst na het ongeval, dit heb ik in mijn 13 jaar als evenementenhulpverlener wel vaker meegemaakt. Mijn ervaring is dat dit toch een soort van vagale reactie is op het ongeval van de schrik en de pijn, deze trekt binnen 5 minuten weer bij.

ik ben bekend met het principe van de vagale reactie. Alleen de tensiemeting was zo`n 15 - 20 minuten na het ongeval. Dus dat zou ik niet verwachten gezien de tijd die er over heen gegaan is

Citaat
Je meet dan inderdaad een relatief hoge pols die niet past bij een vagale reactie, maar als jij bedenkt wat de polsslag was tijdens de race, dan is hij wel een stuk lager. Bij zo'n vagale reactie een polsslag van 100 meten, die tijdens de race soms wel tot boven de 180 gaat (eigen ervaring en gemeten bij de coureurs).

zo had ik het nog niet bekeken. dus bedankt voor het inzicht

Citaat
Een spier of iets anders kan zorgen voor druk op de vaten verantwoordelijk voor bloedvoorziening van linkerarm, dit kan een mogelijke verklaring zijn voor het gemeten verschil. De bloeddruk in zittende houding meten had mogelijk ook een andere meetwaarde opgeleverd.

dank je wel voor de aanvulling, ook een mooi inzicht. Ik heb de tensie na de lage metingen zowel liggend en daarna zittend gemeten. Deze waren rond de 120-130 systolisch en rond de 80-90 diastolisch

oma

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 16 september 2015, 10:37:30
Citaat van: senseihomer link=msg=1372845 date=1442390811
dank je wel voor de aanvulling, ook een mooi inzicht. Ik heb de tensie na de lage metingen zowel liggend en daarna zittend gemeten. Deze waren rond de 120-130 systolisch en rond de 80-90 diastolisch

Dan heb je een 18-jarige zonder hoofdletsel, niet bewusteloos geweest en zonder tekenen van verslechterende hersenfunctie met een bloeddruk van 120/80.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #26 Gepost op: 16 september 2015, 11:01:24
Die in beginsel bewusteloos is geweest vlak na impact,  retrograde amnesie heeft. Hierbij duizelig en waarvan de fijne motoriek, volgens familie, anders was dan normaal

Die klaagt over hoofdpijn, wat hij herkent als dezelfde klachten gerelateerd aan zijn hersenschudding van 3 weken geleden

Dje misselijk is en klaagt over een bloedsmaak in zijn mond, zonder duidelijke tekenen van een inwendige verwonding in mond en of keel

En die daarbij een tensieverschil liets zien. 15 minuten na het ongeval. Waarvan niet geheel duidelijk is of dit een reele waarde is

Hierbij zeer gevoelige (drukpijnlijke) achterzijde ten hoogte van de nieren.

In mijn ogen gerechtvaardigd om overleg te plegen met MKA en voldoende reden voor de ambulance verpleegkundige om hem naar het ziekenhuis mee te nemen

oma

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 16 september 2015, 11:31:01
Citaat van: senseihomer link=msg=1372869 date=1442394084
Die in beginsel bewusteloos is geweest vlak na impact,  retrograde amnesie heeft. Hierbij duizelig en waarvan de fijne motoriek, volgens familie, anders was dan normaal

Die klaagt over hoofdpijn, wat hij herkent als dezelfde klachten gerelateerd aan zijn hersenschudding van 3 weken geleden

Dje misselijk is en klaagt over een bloedsmaak in zijn mond, zonder duidelijke tekenen van een inwendige verwonding in mond en of keel

En die daarbij een tensieverschil liets zien. 15 minuten na het ongeval. Waarvan niet geheel duidelijk is of dit een reele waarde is

Hierbij zeer gevoelige (drukpijnlijke) achterzijde ten hoogte van de nieren.

In mijn ogen gerechtvaardigd om overleg te plegen met MKA en voldoende reden voor de ambulance verpleegkundige om hem naar het ziekenhuis mee te nemen

Precies, ook voldoende reden om hem door de CT te knallen om hem aan einde van al het kostbare geouwehoer de toko weer uit te trappen met wekadviesje en advies paracetamol te  kopen bij Kruidvat.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #28 Gepost op: 16 september 2015, 13:18:24
Ja dus?

En als het in deze keten van zorg iemand had gedacht (aangenomen) dat het wel meeviel en hij blijvende schade had over gehouden en of zelfs was overleden

"Assumption is the mother of all fuck ups"

Dan was daar weer commentaar op gekomen en had jij hier ook een mening over gehad

Zo wordt het toch een zinloze discussie/gesprek

Passend hierbij een leuke blog: http://www.ambulanceblog.nl/een-weekend-van-aannames/

In mijn ogen moet je van het ergste uitgaan,  tot het tegendeel is bewezen

oma

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 16 september 2015, 14:39:03
Citaat van: senseihomer link=msg=1372936 date=1442402304
Ja dus?

En als het in deze keten van zorg iemand had gedacht (aangenomen) dat het wel meeviel en hij blijvende schade had over gehouden en of zelfs was overleden

"Assumption is the mother of all fuck ups"

Dan was daar weer commentaar op gekomen en had jij hier ook een mening over gehad

Zo wordt het toch een zinloze discussie/gesprek

Passend hierbij een leuke blog: http://www.ambulanceblog.nl/een-weekend-van-aannames/

In mijn ogen moet je van het ergste uitgaan,  tot het tegendeel is bewezen

Ga lekker uit van ergste en blijf vooral roepen dat je ALS-zorg staat te leveren als hobby.