Beste sollicitanten, lezers, (hoofd)agenten, politie kundigen en anderen,
Onlangs heb ik gesolliciteerd naar de functie hoofdagent.
Om teleurstellingen te voorkomen, heb ik een aantal vragen:
Binnenkort heb ik een zitting, omdat er (in mijn overtuiging, en ben hier eigenlijk wel vrij zeker van dat er) valse aangifte tegen mij is gedaan voor 'verlaten plaats ongeval'. Diegene die aangifte heeft gedaan geeft aan dat ik zijn of haar auto schade heb berokkend tijdens het parkeren, echter is hier geen bewijs of aanleiding voor. Via mijn advocaat ben ik in verzet gegaan. Het is vrij normaal om niet ergens akkoord mee te gaan als je iets niet hebt gedaan, maar dat terzijde. Nu is mijn vraag:
Wat zijn de gevolgen als:
- Ik strafrechtelijk schuldig word geacht, heeft dit gevolgen voor mijn sollicitatie of toekomst bij de politie? Hier spreken we niet van moord, verkrachting of diefstal, maar het berokkenen van schade aan andermans auto, tevens een misdrijf als ik het niet fout heb.
- Ik niet word veroordeeld. Komt er dan iets mijn dossier te staan? Zou dit gevolgen kunnen hebben?
Er kan een strafrechtelijke uitspraak gedaan worden (schuldig, met opzet), een civielrechtelijke(?) uitspraak (schuldig), maar dan zonder strafblad, omdat ik het dan volgens de rechter zonder opzet gedaan zou hebben of vrijgesproken/sepot? (waar ik dus vanuit ga). Vooralsnog heel vreemd en het was zeker schrikken aangezien ik er vrij zeker van heb niks gedaan te hebben, maar je weet maar nooit hoe de rechter denkt, ook een mens kan fouten maken, maar dat wachten we in alle rust af.
Graag hoor ik van jullie.
Wat betreft mijn leeftijd (als dit ook een rol zou kunnen spelen): 20 jaar.
Groet,
Regaz