Beste allen,
Ergens in de afgelopen weken heb ik op een niet nader te noemen 72uurs noodopvang locatie een aantal diensten gedraaid als teamleider rode kruis. De locatie en datum hou ik even terzijde in verband met privacy van betrokken gemeente, hulpverleners en vluchtelingen. Hier werd een groep van tussen de 150 en 200 vluchtelingen opgevangen in een sporthal. Het rode kruis leverde hier zorg op EHBO niveau, dit ondersteund door een HA op afroep in de kantooruren, iedere dag een spreekuur van een HA en in de nachtelijke uren de HAP op achterwacht. Dit is zoals het in onze papieren omschreven stond.
Toen de asielzoekers aankwamen in de sporthal kregen we een heel boekwerk met de zogenaamde "loopbrieven" van het COA. Hierop staat een nummer, de personalia van de betrokken vluchteling en eventuele bijzonderheden. Zo ook een medisch rapport van de afgelopen weken. Deze loopbrieven reizen ook mee met de vluchtelingen van locatie naar locatie. In deze loopbrieven stond o.a. vermeld als er een vermoeden was van infectieziekten zoals scabiës en TBC, ook de ziektes/aandoeningen waar ze mee bekend waren en de al opgestarte behandelingen stonden hierin.
In een van de nachten (toen ik zelf niet aanwezig was) is een aantal vluchtelingen (15-25pax) ziek geworden, het klachtenpatroon was dat van een klassieke buikgriep, overgeven, misselijkheid, diarree (dan wel niet met bloed in ontlasting), hoofdpijn en duizeligheid. Hierop hebben de aanwezige hulpverleners van het RK de HAP ingeschakeld. Deze verwezen naar het COA. Vanaf dit moment is het circus begonnen en verwees iedere instantie weer naar een ander. de betrokken instaties die allen naar elkaar verwezen waren de HAP, het COA, de MKA en de GGD (afdeling infectieziekten). Uiteindelijk is door de Coördinator noodhulp van de betreffende RK regio een arts van de HAP op consult geweest, deze is echter na één patiënt vertrokken omdat deze per patiënt zouden werken. Verder is er in deze nacht nog eenmalig een ambulance ter plaatse geweest die een zeer jong kindje met deze verschijnselen heeft meegenomen ivm uitdroging. Verder is er geen (triage/infectie)arts ter plaatse geweest om de situatie te beoordelen.
De volgende dag hebben alle instanties hun excuses aangeboden en is er een afspraak gemaakt dat bij een volgend incident de HAP als triage gaat dienen en deze gaat beoordelen of er verdere opschaling nodig is. Gelukkig waren deze mensen na een aantal uur slapen alweer snel opgeknapt en is het niet uit de hand gelopen.
Uit deze casus blijkt dus dat er geen plannen klaar liggen(lagen) voor (dreigende)infectie ziekten uitbraken in noodopvang locaties voor vluchtelingen. Nu vraag ik mij af is dit een landelijk probleem, een regionaal probleem of waren de hulpverleners die op dat moment aan het werk waren voor de verschillende instanties niet op de hoogte van de bestaande plannen?
Verder heb ik deze casus als overdracht gekregen en dus niet zelf persoonlijk meegemaakt die betreffende nacht, neem dus niet alles aan voor waar, het kan zijn dat bepaalde details niet correct zijn. De strekking klopt in ieder geval