GRIP 1 Zeer grote brand (gymzaal) Veerallee - Zwolle 20-09-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (gymzaal) Veerallee - Zwolle 20-09-2015  (gelezen 7268 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #20 Gepost op: 21 september 2015, 01:32:57
Grote uitslaande brand verwoest pand Veerallee Zwolle

Een grote uitslaande brand heeft zondagavond een pand aan de Veerallee in Zwolle in de as gelegd. De brand brak rond tien uur uit. In eerste instantie was er sprake van flinke rookontwikkeling. De brandweer probeerde middels een binnenaanval om de brand te blussen, maar dat was helaas niet meer mogelijk. Nadat de brandweer met behulp van de hoogwerker een gat in het dak maakte, werden de rookgassen met hoog tempo het pand uit geperst. Als gevolg van de enorme hitteopbouw, de aanwezigheid van de rookgassen en de menging met nieuw zuurstof, ontstaken de rookgassen vrij snel en dit resulteerde in een felle uitslaande brand in het dak.

Meer informatie en foto's op: http://www.stefanverkerk.nl/nieuws/10497/grote_uitslaande_brand_verwoest_pand_veerallee_zwolle/

www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl

Pino112

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 21 september 2015, 06:43:07
TV Oost meldt:
Citaat
"Stond iets te fikken"
Volgens buurtbewoners werd er al voor de brandweer ingeschakeld een brandlucht geroken.

"Heel bizar", vertelt Marleen de Leeuw. "Om tien uur roken wij het al en op straat hoorden we dat mensen het al om half negen roken. Het was dus al bekend dat er iets stond te fikken, maar niemand heeft daar wat mee gedaan. Pas om half tien zijn ze gaan zoeken."

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=226678

Half negen iets ruiken, eerste melding iets na tien uur. Toch een behoorlijk gat..

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 21 september 2015, 08:10:12
Citaat van: Pino112 link=msg=1374149 date=1442810587
TV Oost meldt:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=226678

Half negen iets ruiken, eerste melding iets na tien uur. Toch een behoorlijk gat..

Pure speculaties en sensatie journalistiek. Niet op behoorlijke feiten gebaseerd.
Ik kan ook de open haard ruiken van 2 straten verder als ze lekker aan het stoken zijn.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Panigale

• Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • Team ABC
Reactie #24 Gepost op: 21 september 2015, 08:31:43
Citaat van: Vider link=msg=1374156 date=1442815812
Pure speculaties en sensatie journalistiek. Niet op behoorlijke feiten gebaseerd.
Ik kan ook de open haard ruiken van 2 straten verder als ze lekker aan het stoken zijn.

Waarom is dit nou weer sensatie journalistiek? Er wordt alleen opgetekend dat er om half 9 iets viel te ruiken, om 10 uur is er schijnbaar pas melding van gemaakt, je kan toch niet ontkennen dat hier een gat van 1.5 uur tussen zit? Dit heeft niets met sensatie te maken, het geeft ook geen schuld vraag aan. Het maakt alleen duidelijk dat er iets is geroken en 1.5 uur later pas melding van is gemaakt. Laten we nu niet direct (misschien wel los staande) feiten af gaan doen en sensatie journalistiek. Ook deze kwalificatie zal je beter moeten beargumenteren.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 21 september 2015, 09:31:49
De ondersteuning van Harderwijk tot Dalfsen moet van redelijk ver komen.

Hoe zal dat gaan bij een grotere calamiteit in bijvoorbeeld een gebouw als bijv. Isala, ziekenhuis met ruim 900 bedden.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 21 september 2015, 09:52:32
Oorlogsverleden

UPDATE 0:57 U: Bewoners van ontruimde woningen aan de Veerallee en Prins Hendrikstraat moeten de nacht waarschijnlijk elders doorbrengen. Een aantal van hen heeft al een slaapplaats gevonden bij familie, vrienden of in een hotel. De brandweer voert in de omgeving metingen uit. Burgemeester Henk Jan Meijer neemt om half een poolshoogte. Vreselijk. Het is een markant pand. Een monument met een oorlogsverleden", doelt Meijer op het wegvoeren van joden vanuit dit pand.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/brand-aan-veerallee-in-zwolle-na-uren-bedwongen-video-1.5258740

Na de oorlog zijn veel jongedames uit Zwolle en omgeving hun opleiding begonnen in deze voormalige MMS. (de middelbare meisjes school)

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 21 september 2015, 10:01:09
Citaat van: Thor link=msg=1374162 date=1442820709

Hoe zal dat gaan bij een grotere calamiteit in bijvoorbeeld een gebouw als bijv. Isala, ziekenhuis met ruim 900 bedden.
Die zijn daar zo hoor.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #28 Gepost op: 21 september 2015, 10:37:13
Citaat van: Thor link=msg=1374118 date=1442784110
Kampen is vwb HW iets dichterbij, maar de HW is krijg ik de indruk soms even buiten dienst.
Citaat van: Thor link=msg=1374162 date=1442820709
Ik kan je uit ervaring zeggen dat onder OGS met een vrachtauto de trip vanuit Harderwijk sneller is dan vanuit Kampen.
Voor je bij de grote weg bent vanuit Kampen heb je een aantal rotonde's te gaan die je niet erg snel kunt nemen, vanuit Harderwijk zijn het bij mijn weten twee bochten en je zit op de grote weg. En een groot stuk van de snelheid ( doordat je vloeistof aan boort hebt ) gaat eruit bij de oprit van de A28 vanaf de A50.

Waar ik dan weer benieuwd naar ben of het ASK hier geen ondersteuning in kon leveren, bij mijn weten hebben die ook een beroepsbezetting.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #29 Gepost op: 21 september 2015, 10:48:35
Beroepsbezetting van ASK 't Harde is als ik het goed heb niet in het weekend, tenzij er oefeningen zijn met schieten. Civiele brandweer wordt dan opgeroepen en de brandweer van het ASK wordt dan vanaf huis opgepiept. Verder komt de brandweer van het ASK bijna niet buiten het eigen terrein, of het moet wel heel groot zijn dat het nodig is bovenop de (inter)regionale bijstand.