CBS: Brandweer hoeft minder vaak uit te rukken

Auteur Topic: CBS: Brandweer hoeft minder vaak uit te rukken  (gelezen 4875 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 29 september 2015, 15:56:02
1.De brandweer is 138 duizend keer uitgerukt in 2014,
2.Het ging om iets meer dan 130 duizend brandmeldingen van totaal 232.000 meldingen.
3.Vooral meldingen via automatische brandmelders werden vaak op de centrale verwerkt.
4.Ruim 86.000 brandmeldingen kwamen vorig jaar binnen via een automatisch alarm
5.Voor ongeveer 40 procent van deze meldingen was het volgens de meldkamer niet nodig om een brandweerauto op pad te sturen. Dus voor 60 % wel, zeg ca 52000 meldingen.

a.We kunnen nmm aannemen dat de 102.000 andere meldingen dan brandmeldingen niet via een automatisch alarm zijn binnengekomen.
b.Het is dan voor de meldkamers (inschattingsvermogen, evt. bijstellingen etc.) interessant om te leren in welk percentage van die 52.000 meldingen ook werkelijk sprake van brand was/is geweest.
c.Relatie tussen 1 en 2 ?

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 29 september 2015, 18:15:52
Citaat van: Breathe link=msg=1375907 date=1443534914

Daarom ben ik dus benieuwd naar de echte cijfers betreffende brand en hulpverlening, lastig om die te achterhalen denk ik want het wordt veel op een hoop gegooid.

Daarnaast zegt de schade ook wat en die staat er niet bij.

Mogelijk heb je hier, als beginnetje, al wat aan.

Branden veroorzaken miljoenenschades
Naar aanleiding van de brand in Wateringen zet het FD alle grote branden van 2010 tot en met het derde kwartaal van 2014 in een interactief overzicht op een rij. De afgelopen jaren zijn er veel grote branden geweest, met miljoenen aan schade tot gevolg. In 2013 werd door de schade-experts van Nivre een recordaantal branden met een schade van meer dan een miljoen geteld. In totaal bedroeg de schade in 2013 meer dan €600 mln, ook een record. In de eerste drie kwartalen van 2014 bedroeg de schade bijna €400 mln.

http://fd.nl/frontpage/ondernemen/1088375/branden-veroorzaken-miljoenenschades

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 29 september 2015, 18:32:58
Meer branden of meer aandacht?

Brenda Reinders directeur van Stichting Salvage beaamt dat: ‘We zien het aantal meldingen teruglopen maar ook dat er meer objecten bij een brand betrokken zijn. Dat kan die hogere schade verklaren. In het verleden was de schade beperkt tot de direct naastgelegen panden. Nu gebeurt het dat een hele rij panden of een heel blok schade heeft. Maar er is ook wel meer aandacht voor branden.

Reinders ziet overigens het aantal zeer grote branden wel toenemen: ‘Het kan komen doordat de brandweer een ander beleid volgt op basis van ervaringen bij vorige branden. De veiligheid van het personeel gaat voor alles, dus is het begrijpelijk dat ervoor wordt gekozen om panden gecontroleerd te laten uitbranden, in plaats van naar binnen te gaan en de brandhaard meteen te bestrijden. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de brand bij de TU Delft. De oorzaak was een defect koffiezetapparaat. Als die oorzaak snel was weggenomen, was het nooit tot een brand van zeer grote omvang gekomen.’

http://www.nrcq.nl/advertorial/meer-branden-of-meer-aandacht

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 29 september 2015, 18:50:36
Niet alle alarmcentrales/Brandweerregio's werken hetzelfde wat OMSen betreft. Er zijn regio's die de OMS zelf eerst verifiëren en andere die nog gewoon direct alarmeren. Ik denk dat hier de verschillen in aantallen door komen.

Citaat van: CM link=msg=1375852 date=1443512531
Vind ik ook opmerkelijk dat er zoveel verschillen zijn. Ik heb er niet bijster veel verstand van maar als ik een gok zou moeten doen dan zou ik zeggen dat het te maken heeft met de manier waarop automatische brandalarm wordt omgegaan. Wellicht kan iemand van rood dat bevestigen of ontkrachtigen.
CM

Óf zonder al die moeite hadden het aantal echte meldingen nog veel groter geweest! Daarnaast is het normaal dat in tijden van crisis meer branden zijn. Dit heeft dan weer diverse oorzaken zoals oplichting van de verzekering, minder (goed) onderhoud waardoor branden ontstaat enz. Ook kan het aantal meldingen gestegen zijn doordat er meer rookmelders in woningen aanwezig zijn?

Citaat van: Breathe link=msg=1375882 date=1443525985
Ja idd, want uit de cijfers blijkt dus dat het aantal echte meldingen iets is gestegen, daar waar we dus denken te investeren en rendementen denken te halen (brandveilig leven), blijkt dat dus in de praktijk niet uit de verf te komen.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 29 september 2015, 19:04:35
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1375933 date=1443545436
Ook kan het aantal meldingen gestegen zijn doordat er meer rookmelders in woningen aanwezig zijn?

Rookmelders zijn er toch om de bewoners zo vroeg mogelijk te alarmeren als er eenmaal brand/rook is.

guest12562

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 29 september 2015, 19:05:42
@Thor bedankt ga er later naar kijken.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1375933 date=1443545436
Óf zonder al die moeite hadden het aantal echte meldingen nog veel groter geweest! Daarnaast is het normaal dat in tijden van crisis meer branden zijn. Dit heeft dan weer diverse oorzaken zoals oplichting van de verzekering, minder (goed) onderhoud waardoor branden ontstaat enz. Ook kan het aantal meldingen gestegen zijn doordat er meer rookmelders in woningen aanwezig zijn?

Standaard reactie welke als dooddoener kan worden beschouwd, de mensen op straat weten wel beter, maar ook dat wordt een bekend verhaal en eentonig verhaal. Door crisis minder aandacht voor mensen die dat nodig hebben, die zelfde groep heeft ook vaak "last" van dat ze geen hulp willen. Blijven vaker op zichzelf aangewezen wat dus mis gaat.
Crisis zorgt er juist op allen manieren voor dat het aantal branden stijgen en ook de schades stijgen, maar ik moet nog even naar de cijfers van Thor kijken.

Probleem is dat de cijfers van alle kanten kunnen worden bekeken en het lastig is om het ware verhaal in beeld te krijgen.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 30 september 2015, 10:59:10
Brandweer rijdt gemiddeld in 7,4 minuten naar brand

Het duurt gemiddeld 0,6 minuten om de brandweermeldkamer te alarmeren.*) Vervolgens duurt het zo'n 2,8 minuten voordat de brandweereenheden zijn uitgerukt. Gemiddeld zijn ze 4 minuten onderweg naar de brand.

http://www.nu.nl/binnenland/4135211/brandweer-rijdt-gemiddeld-in-74-minuten-brand.html

*) Opmerkelijk dat A-A er uit springt met 1.4 minuten

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 30 september 2015, 20:15:15
Laat ik nu ook op straat lopen.....

Citaat van: Breathe link=msg=1375937 date=1443546342
@Thor bedankt ga er later naar kijken.

Standaard reactie welke als dooddoener kan worden beschouwd, de mensen op straat weten wel beter, maar ook dat wordt een bekend verhaal en eentonig verhaal. Door crisis minder aandacht voor mensen die dat nodig hebben, die zelfde groep heeft ook vaak "last" van dat ze geen hulp willen. Blijven vaker op zichzelf aangewezen wat dus mis gaat.
Crisis zorgt er juist op allen manieren voor dat het aantal branden stijgen en ook de schades stijgen, maar ik moet nog even naar de cijfers van Thor kijken.

Probleem is dat de cijfers van alle kanten kunnen worden bekeken en het lastig is om het ware verhaal in beeld te krijgen.

Het kan er mee te maken hebben dat AA bij een OMS als eerste het pand belt. Veel OMSen, waarbij binnen 0,6 minuten gealarmeerd kan worden, worden in AA afgevangen en volgt geen alarmeringen. Dus je bent alle "snelle alarmeringen" kwijt en alleen nog maar de "langzamere" via 112.

Citaat van: Thor link=msg=1376016 date=1443603550
Brandweer rijdt gemiddeld in 7,4 minuten naar brand

Het duurt gemiddeld 0,6 minuten om de brandweermeldkamer te alarmeren.*) Vervolgens duurt het zo'n 2,8 minuten voordat de brandweereenheden zijn uitgerukt. Gemiddeld zijn ze 4 minuten onderweg naar de brand.

http://www.nu.nl/binnenland/4135211/brandweer-rijdt-gemiddeld-in-74-minuten-brand.html

*) Opmerkelijk dat A-A er uit springt met 1.4 minuten

guest12562

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 30 september 2015, 20:22:25
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1376185 date=1443636915
Laat ik nu ook op straat lopen.....

Dan zul je hetgeen ik schrijf kunnen bevestigen, inschatten of het aantal meldingen hoger of lager had geweest is de vraag, ik zie de problemen groter worden, maar dat schrijven we vooral graag weg onder eigen verantwoording. Gevolgen zijn bekend.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 1 oktober 2015, 16:42:01
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1376185 date=1443636915

Het kan er mee te maken hebben dat AA bij een OMS als eerste het pand belt. Veel OMSen, waarbij binnen 0,6 minuten gealarmeerd kan worden, worden in AA afgevangen en volgt geen alarmeringen. Dus je bent alle "snelle alarmeringen" kwijt en alleen nog maar de "langzamere" via 112.

Bij een beroepskazerne en dat zijn de meeste kazernes in Amsterdam kun je terwijl het pand wordt gebeld ook alarmeren, de mensen zijn toch al op de kazerne.
Je kunt de alarmering afhankelijk van de informatie altijd weer afblazen.
Anders ligt het bij de vrijwilligers, het overgrote deel van de posten in Nederland waar de alarmering binnen 0,6 minuten (samen met de alameringstijden beroepsposten) aan is ontleend.

Dus het zou kunnen maar ligt niet zo voor de hand.