Zonder de intentie om een heel ander topic er van te maken: Bij ons op de afdeling is men ook al tijden met die discussie bezig. Sommige collega's zijn wel eens door een trauma arts aangesproken waarom ze met een vuurwapen op de heupen reden en waarom geen beenholster. Hun argument was dat ze liever een bovenbeenbreuk ''repareren'' dan een bekkenfractuur.
Ik vind het een uiterst zinvolle discussie. Ik heb ontzettend vaak motoragenten gezien zowel in Nederland als buitenland maar nooit nagedacht over dat vuurwapen. Ik kreeg de foto van de gewonde agent en tijdens het aandachtig bestuderen zag ik dat pistool.
Ik vind het zelfs een taak van een goede trauma-arts om jouw collega's te wijzen op het gevaar van dragen van vuurwapen thv bekken. Ze doen dat niet omdat het hun eigen belang is, het is in belang van de motoragenten zelf. Voor de chirurg is het veel interessanter om een bekkenfractuur/PPP te doen op de spoed-OK.
Ik denk dat het zinvol is om na te denken of het op een andere plek dragen van het vuurwapen praktisch uitvoerbaar is voor de politie. Misschien is het haalbaar dat fabrikanten van motorkleding een aanpassing kunnen maken, bijv aan de binnenzijde van de broek waardoor de krachten anders afvloeien. Ik heb ook liever dat een motoragent bij een val op hoge snelheid het bovenbeen breekt ipv bekkenfractuur.
Als motoragent wil je bij voorkeur nooit vallen of de botten breken, als je het zou mogen kiezen zou ik niet kiezen voor bekkenfractuur.