Risico's wapen en holster voor motoragent

Auteur Topic: Risico's wapen en holster voor motoragent  (gelezen 27672 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2015, 11:18:27
Citaat van: DiNozzo link=msg=1376784 date=1443836522
In het verleden kregen motorrijders ook een beenholster verstrekt. Echter is dat heel wat jaren terug alweer uitgefaseerd. Enkel de BraTra loopt nog met beenholsters ivm het uniform.

Weet je ook of deze holsters uitgefaseerd zijn op verzoek van motoragenten, bijvoorbeeld omdat het hinderlijk was of dat deze agenten in problemen kwamen omdat ze het vuurwapen niet snel genoeg konden pakken?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2015, 11:34:41
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1376817 date=1443864166
En uit dat zelfde artikel, voor Oma:

Wat wil je er precies mee zeggen? Ik vind dat een geloofwaardige versie, het wiel is over de arm gereden, echter denk ik dat de arm mee is getrokken de wielkast in omdat bij overrijden de arm met motorkleding platter zou worden en niet kan verklaren hoe de mouw op deze manier is losgetrukt van het motorjack.

Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt een week geleden. Een man die gevallen was en daarna overreden door een heftruck, zijn onderbeen is bij het overrijden ook mee getrokken de wielkast in. Deze werknemer droeg veiligheidsschoenen, spijkerbroek en overall. Bij deze man is in traumacentrum ook besloten tot amputatie omdat er niet alleen sprake was van gebroken bot maar ook grote delen van weke delen verdwenen waren.

0501

• Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2015, 11:39:53
Citaat van: Oma link=msg=1376814 date=1443863656
Ik vind het een uiterst zinvolle discussie. Ik heb ontzettend vaak motoragenten gezien zowel in Nederland als buitenland maar nooit nagedacht over dat vuurwapen. Ik kreeg de foto van de gewonde agent en tijdens het aandachtig bestuderen zag ik dat pistool.

Ik vind het zelfs een taak van een goede trauma-arts om jouw collega's te wijzen op het gevaar van dragen van vuurwapen thv bekken. Ze doen dat niet omdat het hun eigen belang is, het is in belang van de motoragenten zelf. Voor de chirurg is het veel interessanter om een bekkenfractuur/PPP te doen op de spoed-OK.

Ik denk dat het zinvol is om na te denken of het op een andere plek dragen van het vuurwapen praktisch uitvoerbaar is voor de politie. Misschien is het haalbaar dat fabrikanten van motorkleding een aanpassing kunnen maken, bijv aan de binnenzijde van de broek waardoor de krachten anders afvloeien. Ik heb ook liever dat een motoragent bij een val op hoge snelheid het bovenbeen breekt ipv bekkenfractuur.

Als motoragent wil je bij voorkeur nooit vallen of de botten breken, als je het zou mogen kiezen zou ik niet kiezen voor bekkenfractuur.

Citaat van: Oma link=msg=1376815 date=1443863907
Weet je ook of deze holsters uitgefaseerd zijn op verzoek van motoragenten, bijvoorbeeld omdat het hinderlijk was of dat deze agenten in problemen kwamen omdat ze het vuurwapen niet snel genoeg konden pakken?

Wij zijn ook voor het beenholster, mede door de opmerkingen van de trauma artsen. De ''oude'' beenholster waren erg slecht, daar kon het wapen nog weleens uitvallen tijdens het rijden. De nieuwe beenholsters vindt men te agressief staan en is ook gewoon een ordinaire geldkwestie. Daarnaast moet er weer getraind worden, etc. Ik hoop toch dat het in de toekomst nog gaat veranderen en die beenholsters er gewoon komen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2015, 11:44:28
Bij ons heeft een collega zijn oude beenholster omgebouwd voor de P99.
Doordat er gebruik gemaakt wordt van het gewone holster schijnt daar geen aparte training voor nodig te zijn.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

tazbrw

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2015, 11:46:50

Citaat van: Jerommeke link=msg=1376826 date=1443865468
Doordat er gebruik gemaakt wordt van het gewone holster schijnt daar geen aparte training voor nodig te zijn.

Ik heb begrepen van een collega die bij de ESS zit dat het idd gewoon het normale holster is als aan de riem.
Groeten,  Tazbrw

oma

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2015, 11:49:06
Citaat van: Jerommeke link=msg=1376826 date=1443865468

Zegt dat hij het wapen niet meer t.hv. bekken draagt?

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 3 oktober 2015, 11:50:04
Heel veel sterkte voor de collega, zijn familie en zijn teamleden.

Citaat van: tazbrw link=msg=1376827 date=1443865610

Ik heb begrepen van een collega die bij de ESS zit dat het idd gewoon het normale holster is als aan de riem.

Bij ons (KMar) is dat idd het geval. De beenplaat is voorzien van dezelfde bevestiging als je koppel module. Kan simpel worden omgezet. Maar ook hier; de motorrijders hebben geen beenholsters.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 3 oktober 2015, 11:54:00
Citaat van: 0501 link=msg=1376822 date=1443865193
De nieuwe beenholsters vindt men te agressief staan

Ik denk dat dit een belangrijke reden is waarom het is afgeschaft. In België krijgen de collega's zelf de keuze voor een heup of been holster, daar dragen velen een beenholster en kunnen hier net zo goed mee werken als een heupholster - of zelfs beter.
Misschien ziet men op tegen de training die moet komen voor een beenholster.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2015, 12:00:38
Ik werk met een beenholster, en ik zou ook inderdaad niet graag terug gaan naar een heupholster. Het comfort, de snelheid van trekken, en ook het gemak in voertuigen zijn echt pluspunten.

Extra training is niet echt een argument, denk ik. Wij zijn door er 1 schietbeurt mee te schieten voor gecertificeerd. Geloof ook niet dat het word bijgehouden wat je gebruikt. Afhankelijk van de klus switchen collega's ook wel eens.

http://www.ghostinternational.com/en/prodotto/ghost-iii/

oma

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 3 oktober 2015, 12:02:06
Citaat van: silque link=msg=1376832 date=1443866040
Ik denk dat dit een belangrijke reden is waarom het is afgeschaft. In België krijgen de collega's zelf de keuze voor een heup of been holster, daar dragen velen een beenholster en kunnen hier net zo goed mee werken als een heupholster - of zelfs beter.
Misschien ziet men op tegen de training die moet komen voor een beenholster.

Als ik agent zou zijn zou ik het veel belangrijker vinden of mijn collega bij een val op (hogere) snelheid gewond raakt of levensbedreigend gewond (bekkenfractuur). Iedere motoragent weet zelf vast wel dat hij relatief kwetsbaar is en ten val kan komen, als het je overkomt wil je de schade zo beperkt mogelijk houden en zeker de kans op potentieel levensbedreigend letsel tot minimum beperken. Het dragen van vuurwapen ter hoogte van bekken zorgt dat de kans op dit ernstige letsel groter is geworden t.o.v. een motorrijder die hetzelfde pak zou dragen en op exact dezelfde wijze ten val komt zonder dat holster en vuurwapen op zijn bekken.