Even een korte historische uitleg:
Bij het vorige wapen en 2 holsters geleden hadden motoragenten een beenholster. Dit was het leren holster, dat als je er aan ging hangen gewoon van het koppel afgetrokken kon worden. Het motorholster zat met een haak vast op het boven been, daarom zaten toentertijd die lusjes op het bovenbeen. Dat zijn die lusjes waar nu de pen in gedaan wordt. Bij het overgaan naar het nieuwere holster voor de WP5 is het beenholster voor motorrijders niet terug gekomen omdat iemand, waarschijnlijk achter een bureau, had bedacht dat zo'n hard ding op het bovenbeen niet fijn was bij een val. Een argument dat ik toen gehoord heb, was dat de kans groot is dat als je je bovenbeen breekt, je een grote slagader scheurt, waardoor je dood bloedt. Tijdens het werk heb ik een aantal malen met verschillende trauma artsen staan praten en die vonden dit, vanuit hun professie, onzin. 1 van hen zei: Voor de werkgelegenheid van chirurgen is het wel beter om je bekken, dan wel heup te breken, maar voor jezelf is het beter om je bovenbeen te breken.
Nu is de situatie zo, dat we een nieuw wapen hebben gekregen, maar hetzelfde type holster. Alleen is er door een aantal speciale eenheden (oa BraTra, onderhandelaars) meteen de slag gemaakt om bijvoorbeeld voor werken op hoogte, een beenholster te verkrijgen. Dit omdat het heupholster in de weg zit bij je harnas. Vanuit IBT is er een docent geweest die heeft gepleit om dan voor 1 holster te gaan, omdat er gewenning moet zijn, zodat je bij stress niet mis grijpt. Er is toen toestemming gekomen om in de dagelijkse dienst ook met dit holster te gaan lopen. Dit is trouwens de Amsterdamse situatie, voor de rest van het land weet ik het niet.
Daarnaast is er nu een onderzoek bezig vanuit de arbo dienst, geïnitieerd vanuit Team Hoofdwegen, om te kijken naar de draagwijze van het holster. Dit omdat in de auto het gewoon niet prettig zit in verband met de gordel. Een aantal collega's heeft op deze gronden inmiddels ook een beenholster gekregen.
Het beenholster is trouwens nu zo, dat als je valt, het makkelijk wegdraait. Als oma geïnteresseerd is, kan ik van de week wel een foto via PM opsturen.