Da's nog een voordeel van een dijholster, je kan makkelijker met de handen in de broekzakken staan
Even alle gekheid op een stokje, tactische vesten in combinatie met dijholsters worden (in mijn beleving) meer en meer toegepast, zeker bij speciale(re) politieeenheden maar ook bij andere hulpverlening zoals de HART-teams in het VK. Alleen is het altijd de vraag wat je waar precies opbergt, op een ergonomisch verantwoorde manier en zodanig dat je de spullen (snel, indien nodig) terugvindt.
Ik heb er zelf weinig verstand van maar bij een recente zoektocht naar rugzakken en -accessoires heb ik bij toeval kennis kunnen maken met het
MOLLE/PALS systeem. Dit systeem, van militaire oorsprong, waar ook dijbeenplaten (voor bijvoorbeeld holsters) en tactische vesten (in allerlei formaten en kleuren) voor/mee gemaakt worden, maakt het inrichten van persoonlijke draagsystemen voor allerlei uitrusting zeer flexibel. Het zou dus tenminste goed voor het experimenteren met de toekomstige inrichting van een standaard tactisch vest en/of dijholster voor de verschillende takken van politie en andere HV gebruikt kunnen worden. (In ieder geval spreekt de flexibiliteit tot mijn verbeelding, maar dat zal aan mijn beroep liggen
). Het zou me niet verbazen als dit al bij politie en andere HV-diensten (binnen- of buitenland) toegepast wordt (?)*). Als je toch al een dijholster hebt is het misschien mogelijk op de basisplaat daarvoor nog meer (zwaardere) uitrusting te plaatsen? Misschien niet direct voor motoragenten maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommige personen en uitrusting een (beter) alternatief is voor de koppelriem.
*) Edit:
http://www.ccaprotect.com.au/combat-clothing-australia/product.aspx?productid=375