Ik zie je probleem niet zo. Er is dringende zorg nodig en de hulpverlener die het dichtste bij de lokatie is, is toevallig het MMT. Als dit zich zo'n 10 keer per jaar zich voordoet in een regio waar de verkeersintensiteit hoog is en veel mensen zich bevinden, lijkt mij dit niet veel voor te komen.
10 keer per jaar in Amsterdam is bijna 1 keer maand geen ambulance beschikbaar als een burger een spoedmelding doet. Het zijn dan geen 10 incidentjes maar een structureel probleem. De RAV weet dat ze moeten zorgen dat er overal in het verzorgingsgebied binnen 15 minuten een ambulance ter plaatse is.
Het is niet zo logisch om als je geen ambulances meer beschikbaar hebt dan maar MMT te sturen, het MMT is namelijk niet van de RAV. Het is normaal dat als je ziet dat je dekking in gevaar komt je extra ambulancepersoneel oproept zodat zij ambulancevoertuigen kunnen bemannen. In een andere discussie is te lezen dat men dit systeem niet heeft omdat ze het personeel dat beschikbaarheidsdienst zou moeten draaien niet
willen betalen.
Het is ook te geschift voor woorden om een chirurg of anesthesioloog te gebruiken voor dit soort meldingen. In de kliniek ga je het niet redden dat een chirurg met spoed komt opdraven voor bijv. een ontregelde diabeet, de RAV in Amsterdam stuurt de chirurg met zwaailicht en sirene.
Wat men ook doet is de HEMS-dekking verstoren omdat de RAV in Amsterdam het MMT inzet voor een reguliere spoedmelding voor de ambulancedienst omdat er geen ambulance beschikbaar is.
Het bovenstaande stelt dat het MMT in Amsterdam een klusje doet wat de RAV zelf
moet uitvoeren, als er een MMT-inzet nodig is in Den Helder de Amsterdamse heli niet kan uitrukken maar bijv. de helikopter uit Groningen moet gaan. Als er een ernstig ongeval in Assen zou plaats vinden waarbij MMT hulp nodig is hebben die slachtoffers pech omdat de RAV in Amsterdam de zaken niet op orde heeft.