[Casus Oranje Kolom] Man gevallen

Auteur Topic: [Casus Oranje Kolom] Man gevallen  (gelezen 11470 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Gepost op: 13 oktober 2015, 13:40:39
Beste forumleden,

Het is weer eens tijd voor een casus uit de oranje kolom. Ik ben benieuwd naar de reacties van waterhulpverleners, maar de mening of ideeën van eerste hulpverleners of medisch professionals zijn ook zeker welkom! Tevens hoop ik zo wat meer inzicht te geven in de situaties die je als strandwacht zoal tegenkomt tijdens een dienst. Met dank aan een collega voor de casus. O0

We behandelen de casus stap voor stap tot de overdracht aan de ambulancezorg.

Melding

Je staat met een strandvoertuig bij een strandpaviljoen. Je hebt vandaag een extra collega mee die in opleiding is en je ben hem het e.e.a. aan het uitleggen. Er komt een militair aangerend, die weet te melden dat een collega van hem is gevallen. Verdere navraag levert weinig concrete informatie op.

Tegelijkertijd gaat je pieper af voor een 'Prio 1 (DIA, DIR)'. De meldkamer geeft aan dat er een persoon met zijn hoofd bekneld zou liggen onder een houten balk, tussen de strandopgang waar je staat en de eerstvolgende, deze zou niet aanspreekbaar zijn, 2 ambulances aanrijdend en het MMT vliegt ook. Politie rijdt mee. Je wordt gekoppeld met de eenheden die onderweg zijn.

Welke informatie wil je nog meer weten van de meldkamer en wat doe je met de militair die nog naast je staat?

Wil je op basis van de melding opschaling wat betreft de reddingsbrigade eenheden?
Het volgende strandvoertuig staat op 10 minuten rijden en je hebt nog een trekker (met mogelijkheid tot vervoer personeel) achter de hand op een post ongeveer 3 km van het incident, daar zijn 3 collegae en 2 personeelsleden buiten dienst, die wel inzetbaar zijn als achterwacht. Op de dichtstbijzijnde post (1 km) zijn 2 collegae te voet beschikbaar, dit betreft de CP, hier zal dus minimaal 1 persoon moeten blijven. Geen vaartuigen inzetbaar. Alarmploeg beschikbaar met aanrijtijd van ongeveer 15 min.


Wat bespreek je met je collegae terwijl je onderweg bent naar het incident?




spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2015, 10:30:50
Citaat
Melding

Je staat met een strandvoertuig bij een strandpaviljoen. Je hebt vandaag een extra collega mee die in opleiding is en je ben hem het e.e.a. aan het uitleggen. Er komt een militair aangerend, die weet te melden dat een collega van hem is gevallen. Verdere navraag levert weinig concrete informatie op.

Tegelijkertijd gaat je pieper af voor een 'Prio 1 (DIA, DIR)'. De meldkamer geeft aan dat er een persoon met zijn hoofd bekneld zou liggen onder een houten balk, tussen de strandopgang waar je staat en de eerstvolgende, deze zou niet aanspreekbaar zijn, 2 ambulances aanrijdend en het MMT vliegt ook. Politie rijdt mee. Je wordt gekoppeld met de eenheden die onderweg zijn.

Welke informatie wil je nog meer weten van de meldkamer en wat doe je met de militair die nog naast je staat?

Wil je op basis van de melding opschaling wat betreft de reddingsbrigade eenheden?
Het volgende strandvoertuig staat op 10 minuten rijden en je hebt nog een trekker (met mogelijkheid tot vervoer personeel) achter de hand op een post ongeveer 3 km van het incident, daar zijn 3 collegae en 2 personeelsleden buiten dienst, die wel inzetbaar zijn als achterwacht. Op de dichtstbijzijnde post (1 km) zijn 2 collegae te voet beschikbaar. Geen vaartuigen inzetbaar. Alarmploeg beschikbaar met aanrijtijd van ongeveer 15 min.


Wat bespreek je met je collegae terwijl je onderweg bent naar het incident?

Indien dezelfde melding dubbel gemeld
Militairen gaan over het algemeen nooit alleen, er zal vast al een vrij capabele eerste hulpverlener aanwezig zijn. Ik tegen de militair zeggen dat de pieper gaat en contact opnemen met de CPA en vragen of hij mee wil luisteren. De kans is groot dat het om dezelfde melding gaat. Als uit overleg met de CPA blijkt dat het om een gevallen militair gaat is de kans heel groot dat het om dezelfde melding gaat. Als blijkt dat het om dezelfde melding gaat zeg ik tegen de militair dat hij mee kan rijden en gaan we naar plaats incident.  Onderweg zou ik uitvragen aan CPA of het SO aanspreekbaar is en even de CP inlichten dat we onderweg zijn naar een melding van een beknelling onder een balk en nadere info volgt.
In de auto zou ik benoemen tegen mijn collega's dat ik wil benaderen via de CABCDE en dat zij zodra we ter plaatse zijn alle koffers maar even uit de auto moeten trekken.  Ondertussen met de CPA afstemmen dat we gepatched worden aan de aanrijdende Ambu en een RV afspreken. Ter plaatse even kort kijken en de CABCDE en het verhaal doorlopen en dit doorgeven aan de gepatchte ambu. Ondertussen de chauffeur met voertuig naar de RV sturen. Indien de RV bij een strandpost is vragen of de PC daar vast iemand over duin wil sturen om te wachten bij de slagboom.

Indien onduidelijk
Wanneer blijkt dat de melding van de CPA niet overeenkomt met het verhaaltje van de militair zou ik de CPA inlichten over de val en vragen of zij het andere strandvoertuig willen piepen omdat we net een melding van een militair waarvan zijn collega gevallen is met een vooralsnog onbekend letsel. Het andere strandvoertuig mag naar beknelling. Vervolgens eigen post inlichten dat we onderweg zijn en dat het andere strandvoertuig onderweg is. Er kan worden overwogen vast de andere ploeg een km te laten hardlopen met de hele EHBO rommel maar de post is dan tijdelijk dicht. Dat is niet wenselijk en er moet dan ook een alarmploeg worden opgepiept om de posten tijdelijk te bemannen. Eventueel is het een idee om de achterwachten vast de ambu op te laten wachten met de trekker. Genoeg opties. Ook in dit geval geldt vooraf besproken, benaderen via de CABCDE en het verhaaltje aanhoren en vervolgens een sitrap doorgeven aan CPA en CP. Nu geef ik aan dat we niet direct alle materialen niet direct uit de auto gehaald hoeven worden. Eerst even kijken.  
Als wij besluiten dat bij de militair ook een ambu nodig is zsm de auto wegsturen (na uit de auto halen van hulpmiddelen) naar de strandopgang voor een RV.

Verder
Tevens bespreken dat er een stuk moet worden afgezet volgens protocol waar de LL kan landen. Indien mogelijk met behulp van de militairen en anders omstanders. Collega's 1km of 3km laten rijden met de trekker lijkt voor nu nog niet zinvol op basis van de onduidelijkheid van het incident. Verder als blijkt dat het om hetzelfde incident gaat zullen er tp genoeg handen en voeten beschikbaar zijn om te helpen afzetten etc.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2015, 16:23:55
Melden aan de cp dat je een melding hebt gehad van een militair. Navraag bij militair en meldkamer of er 1 of twee incidenten zijn. Indien niet duidelijk twee incidenten. Melden aan cp en die een keuze laten maken wie wat moet gaan doen.

9910001
9910001


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2015, 16:51:57
Ben aanvliegend en in afwachting van een SITRAP van de eerste auto ter plaatse.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2015, 23:53:41
De eerst aankomende ambulance verzekert zich van het feit dat er maar een slachtoffer is door middel van uitvragen en eigen onderzoek. Dit delen we mee aan de meldkamer. Bij twee slachtoffers hebben we alvast pre arrival preparation gepleegd en mijn collega ontfermt zich over de gevallen militair zonder dat wij contact met elkaar verliezen (al dan niet portofonisch). Een sitrap naar het MMT blijft uit door ontbrekende gegevens.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2015, 12:46:34
Citaat van: spades link=msg=1378645 date=1444897850
Verder
Tevens bespreken dat er een stuk moet worden afgezet volgens protocol waar de LL kan landen. Indien mogelijk met behulp van de militairen en anders omstanders. Collega's 1km of 3km laten rijden met de trekker lijkt voor nu nog niet zinvol op basis van de onduidelijkheid van het incident. Verder als blijkt dat het om hetzelfde incident gaat zullen er tp genoeg handen en voeten beschikbaar zijn om te helpen afzetten etc.

Heb je normaliter bij deze inzetten met één auto (lees: 2 man) genoeg personeel en materiaal ter plaatse voor je eigen taken en het aansturen van dit alles, los van hand en spandiensten door omstanders? Dan gaan we er even vanuit dat de heli doorkomt en er 2 ambulances binnen enkele minuten aan de opgang staan.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2015, 14:51:15
M.i. wel. Gaan we uit van één incident?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2015, 19:40:49
Melding/Afstemming

Bij navraag blijkt het via de GMK gemelde incident te gaan om een militair en het betreft grofweg dezelfde locatie als de mondelinge melding. Op basis hiervan wordt er uitgegaan van één incident. Meer informatie is niet bekend, dat hoort men graag van jou als eerste eenheid die ter plaatse zal zijn. Er zou wél ademhaling zijn volgens de melder, KMAR gaat ook rijden. Je meld tevens aan de CP op het 'lokale kanaal' dat je gaat rijden voor deze melding.

De afgesproken RV (bij het eerder genoemde strandpaviljoen) is normaliter bereikbaar voor de ambulance middels een toegangscode. De CP gaat zorgen voor een vrij rijroute bij de strandslag, hiermee is deze post leeg op de commandant na.

Pre Arrival Preparation

Je hebt het geluk dat je in dit geval met z'n drieën op de auto zit, dat geeft even wat meer speelruimte ter plaatse. Zoals spades voorstelde neemt de collega achterin de zuurstof tas, eerste hulp tas en brancard* mee naar buiten. Deze zal het slachtoffer onder zijn hoede nemen, zo blijft de bijrijder zijn handen vrij houden om het e.e.a. te coördineren en communiceren. De chauffeur en/of bijrijder zullen na de eerste sitrap de eerste ambulancebemanning gaan opwachten bij het paviljoen.

*Dit heeft meer praktisch nut  gezien de ruimte achterin dan dat er daadwerkelijk iemand op vervoerd zal worden.

Opschaling

Uit ervaring weten we dat het voor één voertuigbemanning erg druk kan zijn bij een dergelijke inzet, ondanks dat we nu met z'n drieën zijn en er mogelijk assistentie is van militairen. Je moet ter plaatse zorg voor het slachtoffer organiseren, overleggen over meerdere gespreksgroepen, 2 ambulancebemanningen incl. materiaal vervoeren vanaf de RV, mogelijk een afzetting maken en de heli opvangen in overleg. Daarnaast gaan de normale toezichthoudende werkzaamheden gewoon door.

We zijn als strandwacht traditioneel nogal terughoudend met opschalen, persoonlijk kies ik er steeds meer voor om toch alvast meerdere eenheden aan te sturen als het aannemelijk is dat er aanvullende hulp nodig is. Intrekken of urgentie aanpassen kan altijd nog. Dit is wel een interessant discussiepunt, heeft iemand hier een mening over?

Er is door de aanrijdende collega op basis van de melding gevraagd om een extra strandvoertuig onder prio 1 en tevens heeft de CP de trekker met de 2 achterwachten ter plaatse gestuurd voor hand en spandiensten. Hiermee hebben we nog een post die vrijwel leeg is en zodoende is voor herbezetting de alarmploeg gepiept.

Ter plaatse

Bij aankomst tref je een rare houding liggende militair aan op het strand. Meneer is bleek, heeft een versnelde ademhaling, maakt kreunende geluiden en is matig aanspreekbaar. De persoon valt qua bewustzijn steeds helemaal weg en hij heeft duidelijk veel pijn. Er ligt een boomstam naast de militair. Het waait vrij hard en de temperatuur zo'n 16 graden.

Welke vragen stel je en waar kijk je naar?

Welke interventies pleeg je?
Materiaal voertuig: uitgebreide EHBO uitrusting, zuurstoftas, brancard, onderkoelingspakketen en extra dekens

Welke informatie is belangrijk in de SITRAP aan de aanrijdende/aanvliegende eenheden?


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2015, 23:40:27
Citaat van: -Joost- link=msg=1380006 date=1445622049
Melding/Afstemming

Bij navraag blijkt het via de GMK gemelde incident te gaan om een militair en het betreft grofweg dezelfde locatie als de mondelinge melding. Op basis hiervan wordt er uitgegaan van één incident. Meer informatie is niet bekend, dat hoort men graag van jou als eerste eenheid die ter plaatse zal zijn. Er zou wél ademhaling zijn volgens de melder, KMAR gaat ook rijden. Je meld tevens aan de CP op het 'lokale kanaal' dat je gaat rijden voor deze melding.

De afgesproken RV (bij het eerder genoemde strandpaviljoen) is normaliter bereikbaar voor de ambulance middels een toegangscode. De CP gaat zorgen voor een vrij rijroute bij de strandslag, hiermee is deze post leeg op de commandant na.

Pre Arrival Preparation

Je hebt het geluk dat je in dit geval met z'n drieën op de auto zit, dat geeft even wat meer speelruimte ter plaatse. Zoals spades voorstelde neemt de collega achterin de zuurstof tas, eerste hulp tas en brancard* mee naar buiten. Deze zal het slachtoffer onder zijn hoede nemen, zo blijft de bijrijder zijn handen vrij houden om het e.e.a. te coördineren en communiceren. De chauffeur en/of bijrijder zullen na de eerste sitrap de eerste ambulancebemanning gaan opwachten bij het paviljoen.

*Dit heeft meer praktisch nut  gezien de ruimte achterin dan dat er daadwerkelijk iemand op vervoerd zal worden.

Opschaling

Uit ervaring weten we dat het voor één voertuigbemanning erg druk kan zijn bij een dergelijke inzet, ondanks dat we nu met z'n drieën zijn en er mogelijk assistentie is van militairen. Je moet ter plaatse zorg voor het slachtoffer organiseren, overleggen over meerdere gespreksgroepen, 2 ambulancebemanningen incl. materiaal vervoeren vanaf de RV, mogelijk een afzetting maken en de heli opvangen in overleg. Daarnaast gaan de normale toezichthoudende werkzaamheden gewoon door.

We zijn als strandwacht traditioneel nogal terughoudend met opschalen, persoonlijk kies ik er steeds meer voor om toch alvast meerdere eenheden aan te sturen als het aannemelijk is dat er aanvullende hulp nodig is. Intrekken of urgentie aanpassen kan altijd nog. Dit is wel een interessant discussiepunt, heeft iemand hier een mening over?

Er is door de aanrijdende collega op basis van de melding gevraagd om een extra strandvoertuig onder prio 1 en tevens heeft de CP de trekker met de 2 achterwachten ter plaatse gestuurd voor hand en spandiensten. Hiermee hebben we nog een post die vrijwel leeg is en zodoende is voor herbezetting de alarmploeg gepiept.

Ter plaatse

Bij aankomst tref je een rare houding liggende militair aan op het strand. Meneer is bleek, heeft een versnelde ademhaling, maakt kreunende geluiden en is matig aanspreekbaar. De persoon valt qua bewustzijn steeds helemaal weg en hij heeft duidelijk veel pijn. Er ligt een boomstam naast de militair. Het waait vrij hard en de temperatuur zo'n 16 graden.

Welke vragen stel je en waar kijk je naar?

Welke interventies pleeg je?
Materiaal voertuig: uitgebreide EHBO uitrusting, zuurstoftas, brancard, onderkoelingspakketen en extra dekens

Welke informatie is belangrijk in de SITRAP aan de aanrijdende/aanvliegende eenheden?
Welke vragen stel je en waar kijk je naar?
1: Wie heeft hier de leiding?
2: Meer slachtoffers?
3: Jij? Hier een brancard. Geef 'm aan twee collega's en zorg ervoor dat het slachtoffer uit de wind blijft. En kunnen een paar anderen die boomstam weghalen?
4: Aan collega in opleiding:Wil je de CABCDE doorlopen en uitleggen aan het SO wat hij kan verwachten en koppel aan me terug. (Ik ga er vanuit dat deze persoon bekwaam genoeg is als hij op de bus mag en in opleiding is)
5:Wat is er gebeurd? Waardes? Hoelang al?
6: Wat hebben jullie gedaan?
7: Aan leidinggevende defensie:: zorg dat er een stuk strand van minimaal 50x50 leeg is, LL is onderweg.
 

Welke interventies pleeg je?
1: C: Grote bloedingen? Afdekken.
A: Vrij laten houden indien nodig, immobiliseren indien nodig (bij weg raken kan het SO zelf zijn nek niet meer fixeren.) uitleggen dat hij zijn nek niet mag bewegen. bij nekklachten. Als boomstam op het hoofd is gevallen ga ik er voor de zekerheid dat er wel een bedreigde CWK is.
B: Monitoren, mogelijk HVS waardoor wegrakingen?
C: Pols tellen, cap refill is mogelijk vertraagd door hypothermie + vagale verschijnselen. (Shock of pijn?)
D: Pupillen, afwijkingen? Gebraakt? AVPU=wisselend Weet de patiënt nog wat er gebeurd is? (Neurotrauma?)
E: Beschermen tegen koude. (Inpakken)
(S)AMPLE doorlopen
2: Verder inpakken evt door collega's
3: monitoren tot ambulance aanwezig is, kalmeren.

Welke informatie is belangrijk in de SITRAP aan de aanrijdende/aanvliegende eenheden?

Exacte locatie. Man. Leeftijd. Boomstam heeft x-geraakt.
C: Ziet bleek, (wel/geen bloedingen + evt aard + behandeling)
A: Vrij (wel/geen pijn nek) Geimmobiliseerd op basis van anamnese.
B: Snelle ademhaling (oppervlakkig?, regelmatig?) Geen zuurstof gegeven.  
C: (pols freq, equaliteit, regelmatigheid, kracht) klam,bleek
D: Valt regelmatig weg, (wel/niet gebraakt)  pupillen lichtreactief? l=r? Veel pijn, kreunt.
E: 16 graden buiten. Ligt nu uit de wind. (wordt ingepakt) = al zolang buiten.

SAMPLE

Aan CP: 1 SO is onder controle. Laat de 2e auto onder A1 de 2e ambu maar ophalen.
Gebied wordt afgezet door defensie voor de lifeliner daarvoor hebben we nu geen mensen nodig.
Voor wat betreft de andere post die nu leeg is laat ik bij mijn leidinggevende voor die dag. U hoort nader.

Wat betreft de opschalingsangst bij Reddingsbrigades. Herkenbaar, terughoudendheid alom downscalen kan altijd nog. Ik vind wel dat de bewaking an sich niet in gevaar mag komen. Dat is een overweging die gemaakt moet worden. De post wordt in deze casus (als ik het goed lees) leeg gelaten waardoor er geen toezicht is. Ik ben van mening dat er tenminste één man achter moet blijven voor het houden van toezicht welke pas weg kan als de alarmploeg aanwezig is. Echter lijkt dat me een discussie voor een apart topic.

Als ik ambulanceblog mag geloven is het ook een item binnen de ambulancedienst. Misschien vind je het interessant om te lezen. http://www.ambulanceblog.nl/opschalingsangst-logisch-maar-onnodig/


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2015, 08:02:49
Opschaling is nodig omdat je mensen nodig hebt om ambu personeel te begeleiden naar slachtoffer bij voerkeur met voertuig. Ook heb je het voertuig nodig om personeel mmt op te halen. Omdat je 1 persoon in opleiding mee hebt opschaling van twee ehbo er die zo snel mogelijk ter plaatse kunnen komen (nemen al dan niet een voertuig mee).

Ter plaatse brancard, zuurstof en aed uit de auto, bij het incident heb je er meer aan dan in de auto waarmee je medisch personeel ophaalt. tevens geef je een c2000 porto en een brigade porto mee ter plaatse. Zodra ondersteuning eigen personeel er is gaat voertuig medisch personeel rijden.

Afhankelijk van drukte op het strand schuiven met materieel en mensen om strandbewaking door te laten gaan. Dit kan door de boot te lanceren als deze niet op het water is en voor de post laten bewaken waar onderbeztting is.

Zodra ambu 1 ter plaatse is kan deze een oordeel geven over op en af schaling ambu en mmt, maken wij geen keuze in.

9910001
9910001