[Casus Oranje Kolom] Man gevallen

Auteur Topic: [Casus Oranje Kolom] Man gevallen  (gelezen 11468 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #30 Gepost op: 11 november 2015, 17:05:54
Ook wil ik vast gaan nadenken over eventuele rendez-vous punten met het mmt op de terugweg naar het ziekenhuis. Als de ambulance veel eerder ter plaatsen is dan het mmt en mijn vermoeden van shock als gevolg van bekken of femur breuk wordt bevestigd zou ik zeggen: Scoop and run, niet op het mmt wachten. Op dat rendez-vous punt kan eventueel ook donorbloed afgegeven worden, mocht dat ook nog onderweg zijn.

Ook even navragen bij de politie of zij spoedbegeleiding van de ambulance kunnen regelen in dat geval.
Natuurlijk ook vooraankondiging richting het ziekenhuis zodat ze een OK klaar kunnen hebben en de trauma chirurg eventjes wacht met naar de lunch gaan.

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 11 november 2015, 19:13:36
Citaat van: Expert link=msg=1381359 date=1446396883
Okay, we weten tot nu een paar dingen en daar moet je het mee doen. Benader het gewoon via de MIST.

Mechanisme: Boomstam op het lichaam gekregen.

We weten niet wat het gewicht is van dat blok hout, maar we weten wel dat het blok van ongeveer anderhalve meter op zijn lijf terecht is gekomen. Waar precies de impact op het lichaam is geweest weten we ook nog niet, behalve dat het zijn middel heeft geraakt. Je wilt weten of de rug, de buik of het bekken is geraakt.

Injuries found:

Bij een eerste survey vind je niet zoveel in de zin van evidente afwijkingen. Een goed onderzoek van de buik is waarschijnlijk belangrijk. Als overweging geef ik mee dat het MMT over een Ultra Sound Machine beschikt voor interne diagnostiek.

Signs & Vitals:

A: Vrij, maar mogelijk bedreigd door wisselende EMV
B: Snelle oppervlakkige ademfrequentie
C: Krachtige pols, bleek
D: Wisselend bewustzijn, valt weg
E: Rilt en heeft veel pijn

De ambulanceverpleegkundige zal straks het onderzoek aanvullen en op basis daarvan volgt een complete SITRAP. Door alle hindernissen om bij de patiënt te komen zijn wij er dan waarschijnlijk ook al.  

Het is gewoon te vroeg om nu allerlei conclusies te trekken zoals 'hyperventilatie' als gevolg van pijn en verklaring voor zijn dyspnoe. Wat je wel weet is dát hij veel pijn heeft en ligt te rillen. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor zijn bleke huid.

Wat je wel weet is dat er sprake is van voldoende impact om het slachtoffer in deze toestand te brengen en dat pijn en dat vooral rillen, 'shivering' het zuurstofverbruik vooralsnog enorm doen toenemen. Alle traumaslachtoffers hebben recht op zuurstof. Dit slachtoffer dus ook.

Treatment:

Zuurstof
Beperk afkoeling (Ready Heat dekens zijn fantastisch!)

Dank voor je volledige antwoord! Ik heb weer nieuwe inzichten gekregen! Nou bij deze stel ik dus mijn beleid bij. -> FiO 1.0.
Ready heat dekens hebben wij over het algemeen niet bij Reddingsbrigades ik kende ze ook niet. Wel de zilveren dekens. Verdienen de ready heat dekens de voorkeur boven de folie dekens?

Verder, wat off-topic. Als ik me wil verdiepen in trauma, welk boek raad je dan aan?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 12 november 2015, 20:25:03
Citaat van: spades link=msg=1383648 date=1447265616

Dank voor je volledige antwoord! Ik heb weer nieuwe inzichten gekregen! Nou bij deze stel ik dus mijn beleid bij. -> FiO 1.0.
Ready heat dekens hebben wij over het algemeen niet bij Reddingsbrigades ik kende ze ook niet. Wel de zilveren dekens. Verdienen de ready heat dekens de voorkeur boven de folie dekens?

Verder, wat off-topic. Als ik me wil verdiepen in trauma, welk boek raad je dan aan?

Jazeker...., de stripreeks van Asterix & Obelix. Daar komen ruim 700 neurotrauma's in voor!

tymohuizinga

• lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #33 Gepost op: 13 november 2015, 08:59:11
ik lees nu al een tijdje mee maar wat mij op valt is dat ik een ding mis in alle berichten, in elke militaire eenheid zit soviso een trauma opgeleide zieken verzorger, in de vorm van een sergeant AMV Corporaal VIG of een PTLSer, deze moet je niet vergeten want deze heeft een goede opleiding gehad en deze moet je er zeker in betrekken, en mogelijk dat de militairen ook al een militaire ambu hebben gealarmeerd

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 13 november 2015, 13:40:50
Citaat van: Expert link=msg=1383948 date=1447356303
Jazeker...., de stripreeks van Asterix & Obelix. Daar komen ruim 700 neurotrauma's in voor!
Het is zo jammer dat die vooral het mechanisme beschrijven..

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 13 november 2015, 13:58:18
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1384133 date=1447401551
ik lees nu al een tijdje mee maar wat mij op valt is dat ik een ding mis in alle berichten, in elke militaire eenheid zit soviso een trauma opgeleide zieken verzorger, in de vorm van een sergeant AMV Corporaal VIG of een PTLSer, deze moet je niet vergeten want deze heeft een goede opleiding gehad en deze moet je er zeker in betrekken, en mogelijk dat de militairen ook al een militaire ambu hebben gealarmeerd

Is er een volledige eenheid aanwezig dan? Ik lees alleen dat er militairen zijn. In de OP zelfs maar 2. Slachtoffer en melder.
Ambulance was inderdaad al eerder gealarmeerd, zie de OP.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 13 november 2015, 15:30:34
Citaat van: spades link=msg=1384179 date=1447418450
Het is zo jammer dat die vooral het mechanisme beschrijven..
Treatment vaak ook hoor: Verbandje er omheen.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 23 november 2015, 18:30:21
Gaan we nog verder met de casus?

tymohuizinga

• lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #38 Gepost op: 23 november 2015, 18:43:12
nouja ik denk dat de casus bijna ten einde is aangezien de mist door gegeven is de huidige behandeling is onderweg en het is wachten op een ambu

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 23 november 2015, 18:57:53
we weten nog niet wat er nu echt aan de hand is met het slachtoffer, en casussen kennende kunnen er nog interessante wendingen bij komen