'Treat and Go' in de Ambulancezorg?

Auteur Topic: 'Treat and Go' in de Ambulancezorg?  (gelezen 13768 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 28 december 2015, 07:49:34
Prehospital Use of Hemostatic Bandages and Tourniquets: Translation From Military Experience to Implementation in Civilian Trauma Care
John M. Zietlow, BA; Scott P. Zietlow, MD; David S. Morris, MD; Kathleen S. Berns, MS, RN, CNS; Donald H. Jenkins, MD
Journal of Special Operations Medicine Volume 15, Edition 2/Summer 2015

http://www.specialmedics.com/assets/pdf/Mayo-Clinic-Zietlow.pdf

oma

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 29 december 2015, 08:22:07
Citaat van: Oma link=msg=1378523 date=1444815664
In een ander topic hadden we het al over IO, bij deze patienten win je ook "on-scene" tijd als je na 1x IV-falen niet gaat kloten met nog een keer IV proberen of een roze naaldje zetten maar direct EZ-IO. Bij kinderen als je denkt dat IV niet gaat lukken.

Uiteraard kan je ook besluiten om het in de ambulance te doen ipv "on-scene".

Intraosseous Rapid Sequence Intubation http://www.aliem.com/intraosseous-rapid-sequence-intubation/

oma

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 26 februari 2016, 11:07:12
Tom Konig @Tomkonig
Other indications for resuscitative thoracotomy apart from loss of vital signs en route, on arrival or in ED #CLEAR

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #43 Gepost op: 27 februari 2016, 00:24:51
Citaat van: oma link=msg=1409015 date=1456481232
Tom Konig @Tomkonig
Other indications for resuscitative thoracotomy apart from loss of vital signs en route, on arrival or in ED #CLEAR

Bij de laatste 2 zinnen neem ik aan dat de dokter in kwestie wel even de verwoorde uitspraak op zn merites beoordeelt  ;) er zijn wel meer patienten die roepen dat ze deken dat ze doodgaan...weedgebruik en magic mushrooms is er eentje van..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 27 februari 2016, 07:37:41
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1409230 date=1456529091
Bij de laatste 2 zinnen neem ik aan dat de dokter in kwestie wel even de verwoorde uitspraak op zn merites beoordeelt  ;) er zijn wel meer patienten die roepen dat ze deken dat ze doodgaan...weedgebruik en magic mushrooms is er eentje van..

Na een thoracotomie roken ze voorlopig geen wiet meer en ontdekken ze dat ze prima zonder kunnen ;)

helm

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 27 februari 2016, 09:10:19
"immediate loss of 1500 ml from ICD"

Waar staat ICD voor?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 27 februari 2016, 09:41:42
Citaat van: René van der Helm link=msg=1409257 date=1456560619
"immediate loss of 1500 ml from ICD"

Waar staat ICD voor?

Intercostal drain

oma

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 4 juli 2016, 10:04:23
HART-paramedics van South Western Ambulance Service NHS Foundation Trust, Hazardous Area Response Team

swasFT HART
@SWASFTHART
Today SWASFT HART go live with our enhanced skills. ketamine for analgesia, surgical airway and finger thoracostomy. @swasFT #ukhart

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #48 Gepost op: 6 juli 2016, 21:03:52
Citaat van: oma link=msg=1378902 date=1445072821
Ondanks dat veel mensen hier moeite mee zullen hebben moet je in staat zijn (mmt en ambulance) om het zeer laagdrempelig te doen. Ondanks dat het in Nederland zelden voorkomt hoor je regelmatig te trainen. Het zegt dus ook dat er een hervorming op gang moet komen in de prehospitale keten in Nederland, een einde maken aan de toetscultuur en beginnen met een oefen-/trainingscultuur.

Hier zeg je iets Oma, waar ik mij helemaal in kan vinden. Heb verhitte gesprekken gevoerd met onze afdeling opleidingen dat men de laatste tijd alleen nog maar aan het toetsen is, maar zelden investeerd in voldoende oefenen en trainen. Volgens mij denken werkgevers Ambulancezorg dat als je maar voldoende toetst men kan aantonen naar de buitenwereld dat de kwaliteit van het personeel op orde is. Ik noem het papieren schijnveiligheid. Een afrekenmodel.

Overigens heb ik de term "stay and play" nooit helemaal begrepen binnen de ambulancezorg. De term "scoop and run" alleen in uitzonderlijke gevallen. Dus kwam ik vanzelf uit bij "treat and go".

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #49 Gepost op: 6 juli 2016, 21:09:13
Citaat van: Juffie link=msg=1435011 date=1467831832
Hier zeg je iets Oma, waar ik mij helemaal in kan vinden. Heb verhitte gesprekken gevoerd met onze afdeling opleidingen dat men de laatste tijd alleen nog maar aan het toetsen is, maar zelden investeerd in voldoende oefenen en trainen. Volgens mij denken werkgevers Ambulancezorg dat als je maar voldoende toetst men kan aantonen naar de buitenwereld dat de kwaliteit van het personeel op orde is. Ik noem het papieren schijnveiligheid. Een afrekenmodel.

Overigens heb ik de term "stay and play" nooit helemaal begrepen binnen de ambulancezorg. De term "scoop and run" alleen in uitzonderlijke gevallen. Dus kwam ik vanzelf uit bij "treat and go".

Maar dat is helaas wel een model wat je kunt verzekeren en waarmee je jezelf kunt indekken. Met oefenen en trainen vergroot je de kwaliteit wel, maar stom genoeg toon je daarmee niet aan dat je de kwaliteit hebt als het eens mis gaat. Als je dan ergens een succesvol gemaakt toetsje in een bureaulade hebt liggen kan een RAV zich indekken met het argument: hij wist wel wat/hoe hij (het) moest doen.