Geen perfusor aan boord hebben omdat de SEH toch wel binnen 30 minuten bereikt kan worden vind ik echt
Je zal maar eens een klapband krijgen. Sorry patiënt.... En daarnaast:
In dit protocol (bradycardie, 6.5) geldt geen tijd van 30 minuten. Het gaat er om dat wanneer je wel capture hebt op je pacen maar de haemodynamiek niet verbetert (ook niet op het verhogen van de pacefrequentie) je over gaat op het geven van adrenaline, en dat kan alleen maar goed door middel van een perfusor.
In het protocol tachycardie (6.9) staat er wel een tijd van 30 minuten genoemd echter OOK een verslechterende toestand van de patiënt. Dus al ben je binnen 30 minuten op de SEH, als de toestand van je patiënt er om vraagt zal je toch amiodaron moeten geven....
En ik denk dat een goed ambulanceverpleegkundige diverse acties naast elkaar uit zet / laat zetten. Als je al merkt dat atropine ophogen weinig resultaat geeft gaan de paceplakkers er al op, wordt er na capture snel door gegaan met ophogen van de frequentie als de haemodynamiek niet verbeterd en wordt gelijktijdig de adrenaline al klaar gemaakt. Dus geen 30 minuten uitstel tot de adrenalinepomp nodig is.
Want vergeet niet dat het uitgangspunt van dit protocol is dat we te maken hebben met een instabiele circulatie en dus een (dreigende) shock.
Maar dit is volgens mij een beetje een zijpaadje...
Om in te gaan op de vraag: ik heb geen bronnen gevonden die vermelden dat je na 1 mg atropine geen vervolgdosis hoeft te geven, binnen de ambulancezorg gaan we ophogen tot max 3 mg.