Waar het mijn inziens om gaat is dat je in een Politie uniform loopt en daar hebben mensen bepaalde verwachtingen bij, maar het maakt je voor veel mensen ook een doelwit. Mocht zich in Nederland zich een situatie voordoen zoals in Parijs dan zou het heel goed kunnen dat je als surveillant per stomme pech daar midden in bent beland (verkeerde plaats, verkeerde tijd). Zo'n persoon ziet een Politie uniform en zal dus het vuur op jou openen, maar zelf heb je dus niets waarmee jij je kunt verdedigen. Het enige wat je kunt doen is hard wegrennen. Wat voor beeld geeft dat bij de burgers? Zij die in directe gevaar zijn, die verwachten dat wij (mensen van de Politie) hen in zo'n situatie komen 'redden'. Dat zal enkel en alleen voor nog meer wanhoop en paniek zorgen.
Volgens mij benoem je hier twee zaken die zijdelings met elkaar te maken hebben, maar die je misschien beter los van elkaar kan zien.
1. Het feit de je een groter doelwit bent omdat je het uniform draagt. Ongetwijfeld waar. Op het moment dat jij het doelwit wordt van 1 of 2 figuren met een AK47 denk ik dat je nog steeds als de sodemieter moet maken dat je weg/in dekking komt. Daar gaat die proppenschieter aan je gordel bar weinig aan veranderen. Als je vervolgens in een heldhaftige actie een of beide heren weet uit te schakelen, Bravo Zulu, maar dat brengt ons bij punt
2. Het beeld wat de omstanders hebben. Als we kijken naar de beelden van eerdere gevallen kan je met zekerheid stellen dat iedereen op dat moment al volledig in paniek is (jijzelf wellicht ook). Ik kan me zo voorstellen (ik ben nooit in deze situatie geweest (natuurlijk), maar ben pas geleden toevallig getuige geweest van een schietpartij), dat het incident er net zoveel baat bij heeft als je, zodra het enigszins kan, begint met eerste hulp verlenen en omstanders en lichtgewonden te bewegen hetzelfde te doen. Persoonlijke rust en het scherp observeren van de situatie en dit doorgeven aan de meldkamer zijn dan misschien wel net zo belangrijke assets (en 'kalmerende' factoren) als een potentiële snelle uitschakeling.
Kortweg: In 'Run, Hide, Fight' kun je de fight breder zien dan het uitschakelen van de dader.
Zoals al eerder aangegeven, het blijft vooralsnog een verhaal van hele kleine kansen. En mocht het ooit een keer voorkomen, dan ben je dus verre van machteloos omdat je toevallig niet vuwa-dragend bent.