Het verschil is ook wel dat de ambulancebemanning vaak naar binnen gaat en een beetje discreet wil blijven.
De jongens van de brandweer lopen ook op straat rond te rennen wat toch voor meer gevaarzetting zorgt. Bij een onwelwording in een woning is voor het verkeer buiten de ambulance niets te zien.
Bij een woningbrand worden je ogen automatisch richting de brand getrokken en is de kans groter dat je het voertuig over het hoofd ziet.
Het is dus logisch dat de ambulance wat eerder de lichten uit zal zetten.
Het heeft er inderdaad zeker mee te maken dat de ambulancechauffeur elke dag ritten rijdt. De brandweerchauffeur heeft er veel minder. Hebben al minder inzetten, moeten de opkomst ook nog eens halen, rijden vaak met diverse verschillende voertuigen.
Als men aan komt rijden bij een woningbrand is er altijd een hoop wat er omgaat in de chauffeur. Iedereen maakt zn eigen inschatting van het incident door wat hij ziet. De chauffeur kijkt (Samen met de bevelvoerder) naar de beste opstelplaats. Dat is niet alleen zo dicht bij mogelijk. Daarbij houdt men ook rekening met andere voertuigen, redvoertuig, valhoek van het gebouw, hitte, waterwinning, etc.
Als men uiteindelijk beslist wat de beste plek is, staat men er 3 seconde later ook. Op dat moment is het toch vaak zo snel mogelijk uitstappen en aan het werk gaan. Die blauwe lampen worden dan vergeten.
Het moment dat de blauwe lampen uitgaan is vaak het moment dat de chauffeur waarneemt dat ze nog branden, en tijd heeft om ze uit te zetten. Het heeft niet zoveel prioriteit. Daarom gebeurd het vaak pas als de spanning van het incident af is.
Koppelingen met de handrem of blauw uit als geel aangaat zijn slimme oplossingen maar in mijn ogen niet handig. Het klinkt allemaal heel handig, maar het zorgt er voor dat de controle niet meer bij de chauffeur ligt. Er zijn goede redenen om soms blauw aan te laten in plaats van Geel. Als je auto dan zelf beslist geel aan te zetten werkt je eigen wagen dus tegen je.
Om nog maar te zwijgen over de geel aan, blauw uit systemen. Het is technisch niet meer mogelijk bij sommige voertuigen beide tegelijk te gebruiken. Erg vervelend als dat wel nodig is, zoals bijvoorbeeld bij natuurbrandbestrijding.