Gevaarlijke bewering Brand&Brandweer

Auteur Topic: Gevaarlijke bewering Brand&Brandweer  (gelezen 2462 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

toeter

  • Gast
Gepost op: 8 september 2005, 10:27:35
Beste collega's,

In ons belangrijkste vakblad, de Brand & Brandweer, staat op pagina 449 (september) een artikel over verkeerde aannames bij treinbranden.
Bij stelling 3 wordt gegeven dat je een trein waarbij de bovenleiding is gebroken en op de trein ligt (zonder ruim te hebben uitgeschakelt), gewoon kan worden aangeraakt en er geen elektrocutiegevaar is. Dit was naar mijn mening een totaal verkeerde stelling, daar er tijdens een presentatie bij onze kadervergadering door ProRail Calamiteiten anders verteld is. Na de vraag bij ons contactpersoon van ProRail te hebben gesteld, vertelde hij mij dat het LEVENSGEVAARLIJK is als bovenstaande te handelen!

Dus: is de leiding gebroken en ligt ie op de trein en er is niet uitgeschakeld……………..AFBLIJVEN van de trein, eerst ruim laten uitschakelen en testen met de tester.

Ik heb Brand & Brandweer gevraagd om uit te zoeken hoe het zit en mij op de hoogte te houden om eventueel een rectificatie en jullie via dit forum te informeren.
Ik hou jullie op de hoogte en informeer intussen allemaal jullie collega's!

Maurice Meijer
Brandweer Beverwijk




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 8 september 2005, 10:34:13
Het zou zo kunnen zijn dat de redenering als volgt is:

De trein maakt aarde via de wielen en de rails. Op het moment dat je de trein betreedt maak jij ook aarde, maar de eventuele stroom loopt via de kortste weg met de minste weerstand en dat is via de wielen van de trein. Ben je eenmaal in de trein dan ben je zowiezo niet meer in gevaar voor electrocutie, tenzij jij de verbinding vormt tussen de hoogspanningsdraden en de trein, maar ik neem aan dat je wel wat anders te doen hebt...

Henk


ltdoka

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2005, 22:27:18
Niet doen levensgevaarlijk

Henk heeft wel gelijk dat stroom de weg van de minste weerstand zoekt maar,

Dit is niet per defenitie de kortste weg !!!
Het menselijklichaam bestaat voor het overgrote deel uit water, water heeft een weerstand die vele malen lager is dan de weerstand van staal, de stroom zal hierdoor naar het punt op het treinstel geleidt worden waar jij het treinstel vastpakt en vandaar via jou naar aarde vloeien.

Om in Urbanus stijl te stellen, er kwam rook uit zijne oren, ogen en zijne neus ... en hij was dood ook....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2005, 23:37:23
Mag ik het niet met je eens zijn? Je weerstand is simpel te meten met een ohm meter, die liegt niet. Pak maar eens de beide puntjes van de meetsnoertjes beet, de een in je linker de andere in je rechterhand. Houdt ze dan eens tegen de uiteinden van een stalen voorwerp en vergelijk de uitkomst. Dan nog moet je flink je best doen om echt aarde te maken met je schoenen aan, met natte sokken in het gras gaat nog het beste. Maar heb je schoenen aan dan wordt het al lastiger. Ik laste als electriscien wel eens onder spanning. Niets aan de hand als je de bruine (spannings)draad aanraakt, zolang je maar "vrij" bent, als een vogeltje op de hoogspanningdraden zeg maar. Daarom moeten die huishoudtrapjes van die kunstof voetjes hebben. Maar een paar droge schoenen volstaan ook al. Niet voor 10 000 volt natuurlijk, maar 380 volt kan het wel, zolang je maar bv niet met je andere hand die stalen kastdeur beet hebt.... :o

Henk


sigmash

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2005, 23:48:42
Dat een mens veel beter stroom zou geleiden dan staal zou ik graag met cijfers onderbouwd zien. Volgens mij heeft Henk wetenschappelijk gezien gelijk.

RVS is een electronen-geleider heeft een soortelijke weerstand van ca. 0,000.0007 Ohm*m
Water is een ionen-geleider (het hangt dus van de hoeveelheid zooi die erin zit af, bijv. zout) en zit als ik het goed heb omgerekend van Siemers*cm naar Ohm*m op ca. 1000 Ohm*m

Factoren hoger dus en dan heb ik het over water, nog niet eens over vlees.

Echter wat de praktijk betreft, zou ik toch niet zomaar op een treinstel stappen waardoorheen de stroom naar aarde aan het vloeien is. D'r zal maar net een stuk zijn wat wel voldoende isoleerd om op spanning te staan of dat een geknapte bovenleidingskabel verschuift en tegen je aankomt.

En wat Urbanus betreft doe mij maar: Vermorzeld, Verbrijzeld, Verpulverd en gekneuzd ook een beetje !


ltdoka

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2005, 06:21:38
Goed dan heb ik thoeretisch weer wat bij geleerd, met een Ohm meter meet je bij een mens idd niets

Het is alleen (helaas) zo dat ik in mijn CORUS tijd e.e.a. proef onder vindelijk heb mogen vaststellen (heel erg auw) met als resultaat dat ik bij de collega's van Henk en Sigm*a*s*h in de auto lag en vervolgens in het RKZ terecht gekomen ben waar mij deze uitleg werd gegeven