De grijze is de nieuwe 13.25, de burgerwagen van de verkeerspolitie (videowagen). Die gaat de groene Volvo V40 vervangen. Die witte wordt inderdaad helemaal opgetuigd met alle toeters en bellen.
Nou, het KLPD gaat het echt wel overnemen hoor. Had allang gedaan moeten zijn (anderhalf jaar geleden al), maar men is er op korpsniveau nog niet helemaal uit. De huidige stand van zaken is als volgt: het KLPD wil uitsluitend de ringwegsurveillance overnemen, omdat ze dat ook bij andere regio's doet. Maar de korpsleiding alhier wil dat het KLPD ALLES overneemt, dus ringwegsurveillance, begeleidingen, spoedtransporten, SWAB/spitsteams, alles. Daar heeft het KLPD alleen simpelweg niet de mankracht voor. Op dit moment is het zo dat er altijd 1 wagen van de verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond surveilleert (13.01 of 13.02) (en een motorrijder van Rijnmond 14.01 of 14.02), en daarnaast 1 wagen van het KLPD Waddinxveen of Breda (13.06 of 13.07). Gelet op de aanrijtijden heeft het KLPD ook nagedacht (of doet dat nog steeds) over een nieuw steunpunt in de Europoort, maar ik weet niet meer dan dat. In elk geval zou per 1 oktober het KLPD de ringwegsurveillance helemaal over moeten nemen, maar ik weet niet of dat doorgaat. Per 1 januari zou het KLPD daarbij aangestuurd moeten worden door Alex in Driebergen, hun eigen meldkamer. De GMR (gezamenlijke meldkamer Rijnmond geloof ik) in het WPC zou dan niet meer betrokken zijn bij die meldingen. De jongens van de verkeerspolitie wordt dan vriendelijk verzocht van de ruit af te gaan en zich te gaan richten op het "onderliggende wegennet", dus de provinciale wegen in de regio.... Kortom, de kogel is nog niet helemaal door de kerk, maar ik denk wel dat het vrijwel zeker is dat het uiteindelijk het KLPD gaat worden die in elk geval de ruit voor zijn rekening neemt.