Op twitter zag ik deze tweet met bijbehorende foto:
Kan iemand mij vertellen wat hier gebeurd? Binnenbrand op de begaande grond, uitslaande brand op het 2de verdiep. 1ste verdiep geen zichtbare brandverschijnselen.
Puur uit interesse en niet speculatief bedoeld, kan iemand een reden noemen waarom er op het eerste verdiep nog niets aan de hand lijkt? Kan dat bijvoorbeeld door schoorsteeneffect in een afzuiging komen? Of is er een andere logische reden te vinden?
Op de 1e verdieping is wel rook te zien. Ramen aan de voorzijde gesloten. Tevens lijken de ramen zwart geblakerd. Flash over-stadium nog niet bereikt, vermoedelijk door tekort aan zuurstof. Rookgassen komen in ieder geval nog niet tot ontbranding. Wellicht een afzonderlijke kamer met gesloten deur.
Op de 2e verdieping is de ontbranding van rookgassen duidelijk wel het geval. Uitslaande brand, voldoende zuurstoftoevoer. Daar vindt de optimale verbranding al wel plaats. (branddriehoek temp-brandstof-zuurstof)
Waarom op de 2e verdieping al wel en nog niet op de 1e? Dat is gokken, maar in ieder geval wel een betere verbranding. Wellicht door extra zuurstoftoevoer via een dakraampje o.i.d. Wellicht een open verbinding via een trappenhuis of afvoerkanaal vanuit de keuken? Ik gok dat de keuken aan de achterzijde zit van het restaurant en in de berichtgeving was de brand aan de achterzijde begonnen. Restaurant in bedrijf tijdens het uitbreken van de brand?
Ik ken een situatie van een brand in een snackbar in een vergelijkbaar pand, waarbij de frituurpan en afzuigkap geblust waren en in de bovenwoning op de 1e verdieping niets te zien was. De bevelvoerder dacht toen zijn kubus rond te hebben. Vervolgens opeens aan de achterzijde van het pand bij het afvoerkanaal uitslaand uit het dak, terwijl aan de voorkant in de snackbar zelf nog steeds niets te zien was. Brand breidde zich vanaf het dak uit naar de ondergelegen 2e verdieping.