Naja, missie is inderdaad het verkeerde woord. Als je kijkt naar de aanslagen en pogingen tot nu toe zijn het vooral daders uit Europa die min of meer opportunistisch besloten hebben om een aanslag te plegen. Voor een deel zullen ze best beïnvloed zijn door aan IS gelieerde personen, maar het zijn niet strak gecoördineerde missies waarbij IS vanuit Syrië aan de teugels trekt en zegt wie/wat/waar. De manier waarop daarover in het westen gesproken wordt vind ik dan ook erg dom en onjuist...
Dat zullen ze best vinden, maar ik bedoelde dan ook meer vanuit de gedachte van de dader, die zal zich afvragen of hij wel welkom is in Syrië en daarom in eerste instantie kiezen voor zijn thuishaven.
In mijn ogen maken "wij" IS op het gebied van aanslagen in Europa veel te groot en belangrijk.
Die lachen zich kapot, een stelletje amateurs plegen een aanslag en heel west Europa staat stil. Zonder dat er ook iemand van IS van enige betekenis zelf enig risico heeft gelopen...
Mensen die dit soort aanslagen willen plegen kan je vooral stoppen op dezelfde manier waarop de meeste inbrekers tegen de lamp lopen: door een waakzame samenleving waar burgers oplettend zijn en opsporingsdiensten tijdig waarschuwen zodat zij dan op kunnen treden.
"Wraak bombardementen" op vermoedelijke hoofdkwartieren in een ver land hebben nog nooit aanslagen voorkomen of een einde gemaakt aan een terreur beweging...
Opportunisme is in mijn ogen de enige juiste term. Ik vind de wijze waarop men er in het Westen mee omgaat nogal verschillen met de wijze waarop de media en mensen in Midden Oosten er mee omgaan.
In Westen online condoleanceregisters op facebook en twitter voor de gesneuvelde politiehond, in Midden Oosten vooral veel vragen over de nogal verwesterde dame met een wilde levensstijl die schijnbaar in een extreem korte tijd radicaliseerde en een bomvest zou hebben gedragen. Voorts heb je verpleegkundigen die iemand zouden hebben gereanimeerd met een "half ontploft" bomvest aan, ik zet daar ook grote vraagtekens bij omdat ik het nog nooit gehoord of gelezen heb dat het zich ooit zo heeft voorgedaan in Israel, Midden Oosten, Pakistan, Afrikaanse landen, Afghanistan enz.
Ik denk dat je ISIS helemaal niet groter moet maken dan ze werkelijk zijn, het zijn een zootje extremisten in Syrie en Irak. Westerse regeringsleiders komen momenteel niet verder dan vliegdekschepen en bommenwerpers naar Syrie te sturen omdat ze doen voorkomen dat het terreurprobleem in Europa dan zou zijn opgelost. Ik geloof daar niet in omdat het probleem van terreur gewoon in Europa is geboren, in Europa naar school is geweest, zich buiten de maatschappij geplaatst voelt in Europa en ISIS alleen als inspiratie beschouwen. De meeste van deze jongeren die in Europa zijn geboren kunnen niet eens leven in Marokko of andere landen in de Maghreb omdat ze veel te Westers zijn, leven in dat kalifaat is iets wat ze dan helemaal zouden kunnen of volhouden.
De wraakbombardementen zullen niets veranderen, geen land wil op de grond de strijd aangaan. Je loopt zelfs de kans dat je ISIS er mee in de kaart speelt omdat ze iedere dode burger (bij voorkeur kinderen) gebruiken als propagandamiddel om te laten zien hoe barbaars Frankrijk, Rusland, USA enz zijn.
Veel burgers in Westen zullen het een goede zaak vinden dat we even korte metten maken aan dat tuig in de woestijn, enkele burgers in Molenbeek of Parijs zullen het opvatten als het laatste zetje dat ze nodig hebben om een volgende aanslag te plegen. Rutte heeft het Nederlandse volk gezegd dat wij met veel meer zijn, hij heeft volkomen gelijk echter bij terreur doet het er niet toe omdat een paar terroristen het hele land kunnen ontregelen of een half continent zoals je momenteel in EU ziet.