Op het moment dat duidelijk is dat er een niet veiliggesteld bomvest in beeld is ga je hier (hopelijk) een 100% 'nee' score krijgen.
Als de directe dreiging weg is (schietpartij/bom of anderszins) kom je inderdaad terecht bij de etische kwestie. 'Zou je in theorie je best willen doen om het leven te redden van iemand die net zelf tientallen mensen heeft vermoord en er zelf geen probleem mee heeft om te sterven?'
Laat ik het zo zeggen: mocht aan alle andere slachtoffers reeds voldoende hulp worden verleend en er is inderdaad nog iets te redden, dan zou ik misschien nog een poging wagen. Als je door 2 gaatjes dicht te drukken kan zorgen dat die vent levenslang vast komt te zitten is dat misschien nog iets om te overwegen, maar zoals ze bij defensie zeggen (ik parafraseer); geen ademhaling na chinlift = dood. Maar ik zeg hier duidelijk 'misschien'. Als er zoveel slachtoffers om mij heen gevallen zijn zou ik ook heel erg goed kunnen denken 'je zoekt het maar uit' en dát gaat dan niet hetgene zijn waar ik slecht over slaap.
Edit: Maar dat ben ik als lekenhulpverlener. Ik ben benieuwd naar de mening van de profs!