Franse hulpverlener reanimeert dader aanslag Parijs #nt

Auteur Topic: Franse hulpverlener reanimeert dader aanslag Parijs #nt  (gelezen 9569 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Gepost op: 23 november 2015, 00:48:01
Afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1386711

Citaat van: Oma link=msg=1386711 date=1448189568
Voorts heb je verpleegkundigen die iemand zouden hebben gereanimeerd met een "half ontploft" bomvest aan, ik zet daar ook grote vraagtekens bij omdat ik het nog nooit gehoord of gelezen heb dat het zich ooit zo heeft voorgedaan in Israel, Midden Oosten, Pakistan, Afrikaanse landen, Afghanistan enz.

Bedoel je dit verhaal?

http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2015/11/22/201511221334400010034065084005056B7305C0000003316B00000D0F095105.mp4

oma

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2015, 06:52:24
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1386887 date=1448236081
Bedoel je dit verhaal?

Ja

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2015, 15:03:53
Op Facebook staat een verhaal over een Franse verpleegkundige die een jonge man zag liggen en bijna wou beginnen met reanimeren.

Tot hij de kleding open trekt en draden van eem bomvest ziet.

Zou jij beginnen met reanimatie?

En dan doel ik vooral op persoonlijke / ethisch vlak

gerritsen

• Forum gebruiker
  • Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2015, 15:06:51
Nee tuurlijk niet !!! eigen veiligheid eerst
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman

Folkert

• Student
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 23 november 2015, 15:40:36
Op het moment dat duidelijk is dat er een niet veiliggesteld bomvest in beeld is ga je hier (hopelijk) een 100% 'nee' score krijgen.

Als de directe dreiging weg is (schietpartij/bom of anderszins) kom je inderdaad terecht bij de etische kwestie. 'Zou je in theorie je best willen doen om het leven te redden van iemand die net zelf tientallen mensen heeft vermoord en er zelf geen probleem mee heeft om te sterven?'

Laat ik het zo zeggen: mocht aan alle andere slachtoffers reeds voldoende hulp worden verleend en er is inderdaad nog iets te redden, dan zou ik misschien nog een poging wagen. Als je door 2 gaatjes dicht te drukken kan zorgen dat die vent levenslang vast komt te zitten is dat misschien nog iets om te overwegen, maar zoals ze bij defensie zeggen (ik parafraseer); geen ademhaling na chinlift = dood. Maar ik zeg hier duidelijk 'misschien'. Als er zoveel slachtoffers om mij heen gevallen zijn zou ik ook heel erg goed kunnen denken 'je zoekt het maar uit' en dát gaat dan niet hetgene zijn waar ik slecht over slaap.

Edit: Maar dat ben ik als lekenhulpverlener. Ik ben benieuwd naar de mening van de profs!

BdeJ112

• Forum gebruiker
  • Live life, now.
    • 112 Dokkum
Reactie #5 Gepost op: 23 november 2015, 15:41:48
Ik had ook gekozen voor eigen veiligheid.. Hangt er alleen wel vanaf hoe het lijkt met die persoon, of ik die persoon nog mee kan slepen. Die keuze wordt trouwens dan gedreven door adrenaline.
Ben de Jager |Nieuwsfreak| Freelancer| Eigenaar www.112-dokkum.nl| Fotografie|Video|Conceptontwikkeling|Social media

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #6 Gepost op: 23 november 2015, 15:54:13
Ik ben vooral ook benieuwd naar de etische overwegingen. Dat de veiligheid in gedrang is en dat je daarom niet moet beginnen lijkt me totaal niet ter discussie staan

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 23 november 2015, 15:59:27
Verpleger wist niet dat hij Brahim Abdeslam aan het reanimeren was

21/11/15 - 16u29  Bron: Reuters

VIDEO David, een 46-jarige verpleger, was toevallig in de buurt van bistro Comptoir Voltaire toen Brahim Abdeslam er zichzelf opblies. De man probeerde tussen het puin zoveel mogelijk slachtoffers te helpen en begon een bewusteloze man te reanimeren. Toen hij onder het T-shirt van de man een grote wonde en elektrische draadjes ontdekte, besefte hij dat hij de terrorist zelf aan het reanimeren was.
In de video zien we dat David hartmassage uitvoert op de borst van Brahim Abdeslam, de broer van de nog steeds voortvluchtige Salah Abdeslam. De terrorist leek geen zware verwondingen te hebben, maar onder zijn T-shirt ontdekte David een 30 centimeter lange wonde en een bom. "Het waren vier elektrische draden, een witte, een zwarte, een rode en een oranje. Toen besefte ik dat hij een zelfmoordterrorist was", vertelt David aan Reuters. Kort daarna kwamen de hulpdiensten aan.

lees verder en video: http://www.hln.be/hln/nl/35524/Aanslagen-Parijs/article/detail/2532356/2015/11/21/Verpleger-wist-niet-dat-hij-Brahim-Abdeslam-aan-het-reanimeren-was.dhtml

Franse agent probeert terrorist te reanimeren

15/11/15 - 16u24  Bron: AD.nl

Een Franse agent probeerde vrijdagavond een van de aanslagplegers die zijn bomgordel bij het Stade de France in Parijs liet ontploffen te reanimeren. De 27-jarige Waled Abdelrazak S. leefde nog na zijn daad, zo meldt het Franse Le Point. Hij had een kalashnikov en explosieven bij zich.

Een agent van de oproerpolitie CRS was afgekomen op de eerste ontploffing in het stadion waar de oefeninterland Frankrijk - Duitsland plaatsvond.  

Na het ontploffen van de bomgordel lag de man kreunend op de  grond. De agent probeerde hem nog te redden door een slagader in zijn dij dicht te drukken. Ondanks de reanimatiepoging overleefde de zwaargewonde terrorist de rit naar het ziekenhuis niet.

lees verder: http://www.hln.be/hln/nl/35524/Aanslagen-Parijs/article/detail/2524690/2015/11/15/Franse-agent-probeert-terrorist-te-reanimeren.dhtml
Samen sterk in de hulpverlening!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 23 november 2015, 16:13:18
Citaat van: senseihomer link=msg=1386978 date=1448290453
Ik ben vooral ook benieuwd naar de etische overwegingen. Dat de veiligheid in gedrang is en dat je daarom niet moet beginnen lijkt me totaal niet ter discussie staan

Geen ethische overwegingen in hot-/warmzone eerst burgers en uiteraard je gewond geraakte collega-hulpverleners, daarna terroristen/daders.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #9 Gepost op: 23 november 2015, 16:29:43
Als die terrorist nog leeft, wie zegt dan dat hij de rest van z'n explosieven niet alsnog af kan laten gaan? Je bent dus alsnog iemand kwijt om hem in de gaten te houden. Veiligheid eerst.

Maar persoonlijk: laat 'm zijn god maar ontmoeten.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!