Weet je dat Obama/Witte Huis momenteel druk is om burgers te vertellen dat ze na dit soort aanslagen, ondanks het eventuele gevaar, niet hard weg moeten rennen maar de handen uit de mouwen moeten steken om andere burgers die gewond zijn geraakt te helpen?
Als ik op dit forum alle discussies over AED inzet lees lijkt het alsof het altruisme troef is. Bij nacht en ontij klimt de onbaatzuchtige burgerhulpverlener uit zijn bed om met de AED onder de arm uit te rukken naar een 84 jarige diabeet met een hartstilstand in zijn eigen bed.
Als het gaat om honderden (ernstig) gewond geraakte vitale burgers (babies, kinderen, volwassenen) is er schijnbaar weinig over van al het altruisme en het gejank dat men graag levens wil redden. Na een terreuraanslag kan je veel meer levens redden dan je ooit zal kunnen met AED-uitruk.
Helemaal mee eens hoor. Ik reageerde gewoon op het heel hard "Eigen veiligheid eerst." Wat hier steeds geroepen wordt. Want ja je eigen veiligheid is belangrijk, maar je moet altijd een afweging maken en soms risico's nemen.
Het is immers ook veiliger voor de ambulance chauffeur om te wachten voor een rood verkeerslicht in plaats van er door te rijden met OGS aan. Hij maakt echter de afweging om zijn eigen veiligheid even wat te verlagen en daarmee iemand te redden.
Overigens hebben Amerikanen wel meerdere strategieën die anders zijn dan in Europa. Een voorbeeld hoorde ik op TV hier tijdens de aanslag in Parijs.
Blijkbaar mogen Amerikaanse politieagenten niet meer wachten op speciale eenheden / SWAT teams in dit soort gijzelingen. De eerste agenten ter plaatsen gaan naar binnen en trachten te aanvallers uit te schakelen. De gedachten hier achter is: die aanvallers willen helemaal niet onderhandelen, ze willen helemaal niks van ons hebben, het enige wat ze willen is zo veel mogelijk mensen vermoorden. Je moet ze dan dus zo snel mogelijk uitschakelen en kunt het je niet permitteren om te wachten op een arrestatie team. Bij mass shootings in de VS is dan dus ook de instructie dat zodra er voldoende agenten zijn, deze naar binnen gaan.