@Dinozzo; jij kunt je vast nog wel een voorstelling maken van de eerste AMOK training. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen toen stond te juichen om die situatie in te rennen. Maar met de juiste training/uitrusting... En dan is het "real life" nog maar afwachten.
Ik heb er nooit om staan springen en weet zeker dat ik dat ook nooit ga doen. Toch heb ik heel wat jaren terug een beroepskeuze gemaakt voor een beroep waarvan men van mij verwacht dat ik naar voren ga als anderen een stapje terug doen. Dus naar binnen, schutters zoeken en het moeilijk maken in afwachting van hulp. Denk ook aan het incident op het Mediapark waarbij de collega's niet afgewacht hebben maar met een bepaalde mindset naar binnen zijn gegaan.
Waar het mij om gaat is dat de meeste hulpverleners wel meer willen, maar dat ze niet mogen. Of dat een fout van het management is of omdat alles en iedereen op kantoor vast geroest zit in de oude werkwijze weet ik niet. Ik snap het echter geheel als een ambulance liever even wacht tot we de schutter hebben bij gebrek een adequate verdediging- en beschermingsmogelijkheden.
Daar moet je niet de individuele brandweerman of verpleegkundige op aanspreken.